Gå til innhold
  • Bli medlem

Er vanntett virkelig vanntett?


dagn

Anbefalte innlegg

Trenger noen brukererfaringer om hva som er vanntett og ikke.......

De fleste produsenter sier at deres membran er 100% vanntett (Gore-Tex, Dermizax, dri etc...) Min erfaring er at nesten alle merbraner som forteller de er vanntette, er det når de kommer fra fabrikk (labratorie-test). Men etter å ha brukt dem en KORT periode og kansje vasket dem er min erfaring at de "lekker".

Uansett hvor mye man impregnerer på nytt, har de i mine øyne kommet under kategorien "vannavstøtende".

Nå sier kansje noen at dette er kondens, noe som selvfølgelig kommer, men ikke så mye at jakken har felter som er kliss våte. Det gjelder for det meste armer og skuldre, der fabrikkimpregneringen fort slites vekk.

Når jeg snakker med folk som ikke kjenner til egenskapene til de forskjellige menbranene, blir de overrasket over når jeg forteller at Gore-Tex ikke bare har membraner som er 100% vanntette. Gore-Tex har gjort litt av et skup blandt folk i gata. Ser de Gore-Tex merket tror de den har samme vanntetthet som gummiert regntøy.

Andre som syntes ordet 100% vanntett er misbrukt av flere produsenter?

post-10767-133474775873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Kansje et poeng... De viser jo alltid frem labratorietestene. Da er membraene vanntette så det holder. Men når teflonbelegget er slitt bort, hjelper det ikke med en boks noe sier er impregnering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterstoffet i jakkene er som regel bare plastikk. Råolje. Nordsjøolje om du vil. Dette er vevd sammen som vanlig bomull og laminert på innsiden. Når impregneringen av dette ytterstoffet er borte vil det trekke til seg vann.

Når det trekker til seg vann så er det "vått". Man kan se at det er vått. Da er det også blitt lufttett, og jakken puster ikke lenger luft på det aktuelle våte området.

Det betyr likevel ikke at vannet går gjennom jakken.

Ta på deg goretexdressen og hogg ved i solskinn, så kan du kjenne på hvor våt du er etter 2-3 timer med hardt arbeid. Jeg garanterer omtrent gjennomvåte ullplagg innenfor dressen :)

Det som er svindel med goretex er de to følgende påstandene: "100% vanntett" og "pustende". Forklaringen er her:

-Ta på deg goretexbuksa, impregnert eller ikke og sett deg på huk med knærne ned i myra. Nyt iskaldt vann mot bar hud under dressen.

-Goretex puster omtrent ikke. Jeg tror det var noen her inne på forumet som sa 1,5 liter i døgnet. Det er kanskje mindre enn hva jeg klarer å svette i timen :wink: (Det føles ihvertfall slik, når svetten siler og drypper...)

Jeg tror ikke at vannet pipler igjennom GT`n bare fordi impregneringen er borte. Impregneringen skal i første omgang sørge for at membranen får åpne områder til å "puste" gjennom. Deretter skal den holde vannet ute fra porene i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke glemme at det finnes flere generasjoner av gore-tex. Her er en link om gore-tex, så kan du selv bedømme.

http://backcountrybeacon.com/2010/03/gore-tex%C2%AE-technology-the-dry-truth/

Hadde vært fint om "artikkelen" hadde ett mer kritisk synspunkt. Det lukter reklame lang vei når artikkelen begynner med "There is Gore-tex, and there is everything else. If you depend on your clothes, choose gore-tex."

Det er ikke bare reklamesnutter mellom programmene på tv2 som er betalt reklame! :wink: Den universitetsutdannede hjernevasken har alle kanaler tilgjengelig til oss. Tilogmed vi selv er reklamens lange arm, via den gode gamle ryktebørsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det som er svindel med goretex er de to følgende påstandene: "100% vanntett" og "pustende". Forklaringen er her:

-Ta på deg goretexbuksa, impregnert eller ikke og sett deg på huk med knærne ned i myra. Nyt iskaldt vann mot bar hud under dressen.

-Goretex puster omtrent ikke. Jeg tror det var noen her inne på forumet som sa 1,5 liter i døgnet. Det er kanskje mindre enn hva jeg klarer å svette i timen :wink: (Det føles ihvertfall slik, når svetten siler og drypper...)

Jeg er IKKE enig i det første utsagnet, men det er riktig at Gore-Tex ikke holder vannet ute om du setter deg i myra.

Og selv om Gore-Tex buksa må skiftes etter 6-8 måneder, skoene lekker etter omtrent like lang bruk og jakken ikke holder mer enn 14-16 måneder, så holder "greiene" nedbøren ute i denne perioden. Og jeg har ikke funnet noe bedre.

Jeg blir også kliss blaut under Gore-Texen i regnvær, men det holder lengre og fuktigheten er tross alt mindre enn med andre typer plagg. (Det jeg har forsøkt av Dermizax er marginalt dårligere, men slitestyrken er bedre - passformen gjør at jeg kjøper Gore-Tex.)

Regnjakke er så avgjort ikke bedre, det betyr en jakke ekstra i sekken, og jeg blir lettere kald i en tynn regnjakke. Og den puster ikke i det hele tatt. Og det er et herrens styr å få på regnbukse i en fart. Jeg var som regel kliss bløt før jeg bestemte meg for å ta på regnbukse, da var liksom noe av vitsen borte.

Om Gore-Tex er verdt prisen er et annet spørsmål, som nok vurderes ulikt av forskjellige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE enig i det første utsagnet, men det er riktig at Gore-Tex ikke holder vannet ute om du setter deg i myra.

Og selv om Gore-Tex buksa må skiftes etter 6-8 måneder, skoene lekker etter omtrent like lang bruk og jakken ikke holder mer enn 14-16 måneder, så holder "greiene" nedbøren ute i denne perioden. Og jeg har ikke funnet noe bedre.

Jeg blir også kliss blaut under Gore-Texen i regnvær, men det holder lengre og fuktigheten er tross alt mindre enn med andre typer plagg. (Det jeg har forsøkt av Dermizax er marginalt dårligere, men slitestyrken er bedre - passformen gjør at jeg kjøper Gore-Tex.)

Regnjakke er så avgjort ikke bedre, det betyr en jakke ekstra i sekken, og jeg blir lettere kald i en tynn regnjakke. Og den puster ikke i det hele tatt. Og det er et herrens styr å få på regnbukse i en fart. Jeg var som regel kliss bløt før jeg bestemte meg for å ta på regnbukse, da var liksom noe av vitsen borte.

Om Gore-Tex er verdt prisen er et annet spørsmål, som nok vurderes ulikt av forskjellige folk.

Ser på goretex som en mellomløsning som verken er vanntett eller pustende. Bruker ikke goretex eller andre membranplagg fordi jeg vil ha noe tett når det regner, og pustende når det ikke regner. For meg betyr det helsport fjellduk for regnvær, og vindtett "bomulls"jakke ved behov. Gir et høyt komfortnivå synes jeg, blir aldri klam, selv i regnvær og med høy intensitet. Goretex og membran kan være greit for lav-intensitetsaktiviteter, men da kan man vel egentlig bruke det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom fra til samme konklusjon. Nemlig at gore-tex ikke er vanntett, eller puster godt nok.

Derfor har jeg en fjellreven skall jakke i g1000 bomull, og ett lett North Face Venture i sekken.

Fjellreven tur jakken holder vannet bra ute når den er impregnert selv i kraftig regn, men man kan allikevel bli klam i den, og etter en stund kan den trekke litt vann enkelte steder. Den puster bedre enn gore-tex, ihvertfall om man vasker ut impregneringen (grønnlands voks). Derfor egner den seg også svært godt i kaldt vær også hvor det er litt tørrere, og du kan impregnere hette, skuldre og bryst litt ekstra, mens du lar ryggen være uimpregnert eller bare lett impregnert siden sekken beskytter ryggen mot regn. I kaldt vær fungerer ikke gore-tex leger, og blir alt for tett.

Denne har heller ikke noe membran som blir ødelagt etter tid, og jeg tror den varer like lenge som ihvertfall 5 gore-tex plagg.

Begynner det å regne alvorlig mye er det kun regntøy som gjelder, så da hiver jeg på meg det lette regntøyet jeg hadde i sekken.

Jeg synes dette er en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gore tex og helly-tec tørrdrakt til padling i tre år nå. Er like tørr etter flere timer med svømming/dykking i denne drakta. Det eneste jeg har opplevd av fuktighet, er kondens. Nesten ikke det heller på goretex drakta. Så gore tex ER vanntett! Men membranet er ganske skjørt og man må behandle det forsiktig. Utfra dette kan jeg være enig at ting som er vanskelig ikke å slite, f.eks. sko, kan bli utette etter en stund, men selv da er det snakk om ganske hard behandling over tid. Pusteegenskapene er at annet tema. Har god erfaring her også med goretex drakta, bortsett fra de varmeste sommerdagene (Tørrdrakt har null lufting). I kjølig vær med moderat anstrengelse fungerer det uten å gi kondensproblemer.Impregnering er viktig, for hvis det ytterste laget trekker vann blir pusteegenskapene dårligere. Alt i alt et fantastisk materiale! Men jeg bruker bomullsanorakk på vinterfjellet :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gore tex og helly-tec tørrdrakt til padling i tre år nå. Er like tørr etter flere timer med svømming/dykking i denne drakta. Det eneste jeg har opplevd av fuktighet, er kondens. Nesten ikke det heller på goretex drakta. Så gore tex ER vanntett! Men membranet er ganske skjørt og man må behandle det forsiktig. Utfra dette kan jeg være enig at ting som er vanskelig ikke å slite, f.eks. sko, kan bli utette etter en stund, men selv da er det snakk om ganske hard behandling over tid. Pusteegenskapene er at annet tema. Har god erfaring her også med goretex drakta, bortsett fra de varmeste sommerdagene (Tørrdrakt har null lufting). I kjølig vær med moderat anstrengelse fungerer det uten å gi kondensproblemer.Impregnering er viktig, for hvis det ytterste laget trekker vann blir pusteegenskapene dårligere. Alt i alt et fantastisk materiale! Men jeg bruker bomullsanorakk på vinterfjellet :wink: .

Veldig bastant du er på at Gore-Tex er vanntett. Enig i at Gore-Tex er vanntett fra fabrikk, men hvis man bruker tøyet "hardt" forvinner vanntettheten iløpet av kort tid. Nå kjenner ikke jeg til slitasjen på klær ved padling, men kan tenke meg at det er utsatt for mindre slitasje, enn hvis man går med sekk på ryggen og til stadighet kommer borti kvist, fjell etc.

Det er jo hevet over enhver tvil at jakket "trekker vann" når den vannavisende impregneringen er slitt eller vasket bort. Det å få jakken til å prelle vann på samme måte som da den var fabrikkny, viser seg å ikke være enkelt (forsøkt det meste av impregnering)!

Tar man kontakt med produsentene kommer de alle med ulike forslag hvis man stiller spørsmålstegn ved vaskeanvisningen og reimpregneringen. Noen sier man skal unngå å vaske for ofte, mens andre sier man må vaske ofte, så ikke kropsfett setter seg i limingene (tapen går opp), eller tetter porene i membraen.

Etter å ha "slitt" med problemet i flere år er min oppfatning at produsentene er usikre på hva de skal anbefale, og forskjellige ansatte innenfor sammen produsent sier forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bastant.. :) hva kalles det da når drakta ikke tar inn en dråpe selv når du svømmer og dykker i den i timevis? Og det er 5 års garanti. Kjenner til de som har fått ny drakt også etter 5 års bruk, når det har vært litt delaminering. Men dette er spesielle plagg. Har også lurt på om det er dårligere membraner i vanlige friluftsplagg. Når jeg har fått noe som ligner på vanngjennomslag på fjelljakka, tror jeg det skyldes impregneringen, for det ser og føles vått ut, men er det ikke..(hmm denne isen er ikke så tynn som den ser ut til!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bastant.. :) hva kalles det da når drakta ikke tar inn en dråpe selv når du svømmer og dykker i den i timevis? Og det er 5 års garanti. Kjenner til de som har fått ny drakt også etter 5 års bruk, når det har vært litt delaminering. Men dette er spesielle plagg. Har også lurt på om det er dårligere membraner i vanlige friluftsplagg. Når jeg har fått noe som ligner på vanngjennomslag på fjelljakka, tror jeg det skyldes impregneringen, for det ser og føles vått ut, men er det ikke..(hmm denne isen er ikke så tynn som den ser ut til!)

Nå har vel kansje tørrdrakter annet stoff i utgangspunktet enn en jakke? Har selv hatt Poseidon tørrdrakt (dykking) og denne var tørr, men å gå med et slikt stoff på tur er hvertfall for min del uaktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gore tex og helly-tec tørrdrakt til padling i tre år nå. Er like tørr etter flere timer med svømming/dykking i denne drakta. Det eneste jeg har opplevd av fuktighet, er kondens. Nesten ikke det heller på goretex drakta. Så gore tex ER vanntett! Men membranet er ganske skjørt og man må behandle det forsiktig. Utfra dette kan jeg være enig at ting som er vanskelig ikke å slite, f.eks. sko, kan bli utette etter en stund, men selv da er det snakk om ganske hard behandling over tid. Pusteegenskapene er at annet tema. Har god erfaring her også med goretex drakta, bortsett fra de varmeste sommerdagene (Tørrdrakt har null lufting). I kjølig vær med moderat anstrengelse fungerer det uten å gi kondensproblemer.Impregnering er viktig, for hvis det ytterste laget trekker vann blir pusteegenskapene dårligere. Alt i alt et fantastisk materiale! Men jeg bruker bomullsanorakk på vinterfjellet :) .

Du har brukt den til padling, men også til dykking om jeg skjønner deg rett?

Hvis Helly-Tec tørrdrakt ligner på de som de lager til dykking, så er de laget i enten neopren, gummi eller "trilaminat". Sist gang jeg sjekket, så bruker vel Helly-Hansen mest trilaminat.

Gummi er forsteret gummi. Neopren er nopren. "Trilaminat" er ett inner- og ytterlag med ett 100% vanntett materiale i midten, som ikke puster i det hele tatt.

Hva slags isolasjon bruker du i drakten? Bruker du en thinsulate vams, kan den suge til seg mye fuktighet, slik at du føler deg tørr, og under dykking svetter man vanligvis lite. Litt kondens inni drakta får man gjerne.

Og OM det skulle finnes en gore-tex drakt man kan dykke med, hvordan i all verden kan den fremdeles puste dersom man er under vann? Da "tetter" jo vannet porene, og ingen fukt kan slippe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, ikke dykking men diverse svømmimg under vann i forbindelse med øvelser-egenredning ,rulle mv. HH drakten som er lagd for padling hadde vanlig hellytec membran og samme med goretex drakten. Hadde ull undertøy, netting og vanlig. Det ble litt klamt av all basingen i vannet men til padling er det tørt under. Stoffet i goretex drakta er av samme type jeg kunne brukt i en jakke. Bruker drakta nårjeg kjører til og fra padlingen og blir ikke klam av det heller. Men som sagt, høy aktivitet i en slik er best i lufttemperatur under 15 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som lurer på om gore-tex er vanntett så kan dere ta en prat med oss som bruker gore-tex vadebukser. Vi holder oss tørre selv etter hard bruk,og med slitt ytterstoff.

Når det gjelder vanlige fritidsklær så har jeg samme erfaring som andre,nemlig at gore-tex(o.a.) jakker etter kort tid blir lekke. Litt merkelig egentlig at gore-tex vadebuksene holder så godt i forhold til jakkene da de blir gått med i kjerr,vier,krabbet med osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest en god del om gore-tex i flere uker, og jeg har snakket med flere som jobber i sportsbutikker, og alle sier det er vanntett.

Feilen folk ofte gjør er dårlig vedlikehold av gore-tex klær.

Det er viktig å IKKE bruke vanlig vaskemiddel på goretex. Du får kjøpt eget vaskemiddel for gore-tex.

Om du holder den ren, og legger den i tørketrommel med gjevne mellomrom så vil plagget holde i årevis.

Alternativet er jo regntøy som ikke puster i det hele tatt.

Jeg kjøper Arc'teryx jakke og bukse i 3 lags gore-tex for 7000 å det kan brukes hele året, jeg trenger ikke en jakke for vinter og en for sommer osv. Sånn sett er gore-tex uvurderlig for meg.

Arc'teryx har også livstidsgaranti.

Parkajakker er jo også veldig gode, men når de blir våte så blir det veldig tunge, og det tar lang tid før det tørker. Og det er jo noe du helst bare bruker på vinterstid.

Så sånn som jeg ser det, så kjøper du gore-tex og har da ytterplagg som varer i mange år (så langt du vedlikeholder det rett) og for alle sessonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ut bruken av goretex mer eller mindre på sommerturene ihvertfall. Det er sinnsykt dyre og ukomfortable stoffer.

Det jeg bruker nå er tynne ytterklær av mikrofiber. Disse er vindtette og puster svært bra. Dersom det kommer en kort regnbør så gidder jeg ikke å kle på meg. Buksa er tørr igjen på under en halvtime med vandring uansett. I sekken ligger det ultratynne regntøy av Norrøna Bitihorn Dri1. Dersom det skikkelig regner så tar jeg dette på meg. Det er like vanntett og "pustende" som goretex. Men det puster ikke en støyt, akkurat som goretex. Dersom jeg tar på meg en goretex bukse og setter meg i bilen på vei til fjellet så er jeg klam og ekkel når jeg kommer frem. Dette motbeviser svindelen vi blir hjernevasket til å svelge.

Goretex er tunge greier. En GT jakke av "kvalitet" veier fort 750 gram. En bukse av typen lett bib veier også fort 750 gram. Det blir totalt 1,5 kg i klær.

Bitihornbuksa mi: 180 gram. Jakken: 300 gram. Mikrofiberbukse: 350 gram og generell vindfleece på overkroppen: 500 gram.

Totalt blir det mindre/tilsvarende som goretex dressen, men på grunn av reguleringsmulighetene blir komforten skyhøy i sammenligningen.

Så klam og "solid" eller komfortabel og lett. Det er valg og kompromisser man må ta. Jeg bruker enda goretexplagg hvis jeg vet at det kommer en Berit, Dagmar eller Cato på besøk. På vinteren liker jeg godt bomull o.l. stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er vel enig i at det meste jag har hatt av goretex og dermizax har gitt seg etter ikke alt for lang tids bruk, MEN, jeg må også innrømme at jeg nok da ikke har fulgt helt med i vaskereglene. jeg tenker da først og fremst på det faktum at man vel har vasket det alt for sjelden, og knyttet til det som står om tørking i trommel etc (det skal jo med fordel gjøres)(jeg har alltid styrt unna tøymykner etc)

I år derimot så har jeg fått en del erfaring med Goretex jakke/bukser som er laget rundt såkallt Proshell teknologien. og her må jeg faktisk innrømme at jeg er mektig imponert. Det tåler virkelig juling, er stort sett meget lett, og tåler langvarig og til dels tung bruk. Jeg mener da tråkking i 6-7 timer i regn med 25kg på ryggen. Og, de er ofte meget lette, les; 450-500g

Om dette skyldes at de fleste plaggene som er basert på proshell også har et meget bra beskyttelseslag, eller om proshell er en "bedre goretex" har jeg ingen anelse om, men jeg kan skrive under på at du holder deg tørr. Har du lett ull under så slipper du til dels unna fukten fra svette som nødvendigvis må samle seg opp et sted.

Min erfaring er da basert på Hagløfs Spitz og Norrøna Falketind. Og, ja, dette er jo osgå gjerne de dyreste seriene.

Jeg ser også på de siste goretex (fortsatt proshell) produktene jeg har kjøpt at de faktisk anbefaler å kjøre de i trommel til de er helt tørre. Dette er litt nytt for meg, men jeg har sakte men sikkert begynt å tromle og vaske de mer regelmessig, og mener å se en bra effekt av dette

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det puster ikke en støyt, akkurat som goretex. Dersom jeg tar på meg en goretex bukse og setter meg i bilen på vei til fjellet så er jeg klam og ekkel når jeg kommer frem. Dette motbeviser svindelen vi blir hjernevasket til å svelge.

Ja, og svindelen består nok også i de dyre vaske- og impregneringsmidlene som skal være nødvendige for at goretexplagg skal virke som lovet. Disse midlene har et magisk skjær over seg, og inngår i en slags hemmelig ortodoks liturgi, som gjør utøveren salig og produsentene velstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen brukererfaringer om hva som er vanntett og ikke.......

Du har jo fotobevis på at jakken lekker, så hva skal du da så hva skal du med brukererfaringer? For meg er det litt mistenkelig at jakken din lekker akkurat der svette normalt samler seg.

Nå er det vel ingen av membran/klesprodusentene som påstår at kroppens funksjoner slutter å virke ved bruk at et slikt plagg, så under normale omstendigheter vil det jo nødvendigvis til enhver tid være svette på vei fra kroppen din og ut. Kontroller jakken din ved å fylle den med vann der du mener den lekker!

Det er også en kjennsgjerning at det har betydning hvordan en kler seg under et membranplagg. Vanndråper er større enn vanndampsmolekyler og i prinsippet består menbranen av små hull/spalter som i størrelse befinner seg mellom dråper og vanndampsmolekyler. Dess mindre, dess tettere, dess større dess mer pustende.

Om en kler seg så kompakt og tykt at svetten kondenserer under membranplagget uten å bli varmt nok til å bli vanndampsmolekyler slipper dette ikke ut. Blir det FOR varmt mot membranplagget vil vann på utsiden kunne varmes så mye at det slipper inn. Det er det som skjer der sekken ligger mot ryggen og/eller under skulderremmene. Eller om du setter deg på baken i myra som en over her pratet om.

Personlig synes jeg jeg kastet bort mange år på motforestillinger mot membranplagg og kjøpte mitt første ca 2004. En Bergans Dynamic. Denne er brukt DAGLIG til byturer, sykling, padling, fisketurer, skiturer og hagearbeid. Rett og slett et fantastisk plagg. Denne jakken er aldri vasket i spesialvaskemidler, den er tøfft behandlet og jeg har skiftet glidelåser på den to eller tre ganger. Den er kun ytterimpregnert èn gang. Dette har nesten ingenting med vanngjennomtregning å gjøre, men får vannet til å ligge utenpå stoffet, noe som gjør det lett å riste av.

Etter å ha blitt overbevist av dette plagget har jeg kjøpt meg en bukse/jakkefjelldress med Dermizax. Disse er også "gamle" i manges øyne, men like vanntatt/pustende som da de var ny. Er faktisk litt skeptisk til dette snakket om slitasje på membraner (unntatt i sko som nevnt tidligere på tråden). Jeg har vadere, padledrakter, sko, hansker og diverse også, alt fungerer fantastisk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like klam uansett om jeg er butt naked, i ullundertøy, nordsjøoljeundertøy eller to-tre lag med fleece under. Fluorkarbonbaserte membraner puster omtrent ikke.

Skulle likt å sett f.eks. Alpha SV laget med en potte tett membran. Jeg tror forskjellen ville blitt marginal pustesvettekondensmessig, men helse og miljøavtrykket ville blitt vesentlig bedre! Det er ikke for moro skyld at vi har glidelåser under armene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like klam uansett om jeg er butt naked, i ullundertøy, nordsjøoljeundertøy eller to-tre lag med fleece under. Fluorkarbonbaserte membraner puster omtrent ikke.

Skulle likt å sett f.eks. Alpha SV laget med en potte tett membran. Jeg tror forskjellen ville blitt marginal pustesvettekondensmessig, men helse og miljøavtrykket ville blitt vesentlig bedre! Det er ikke for moro skyld at vi har glidelåser under armene :)

Neivel, men la nå oss millioner som innbiller oss at de gjør det og dessuten tror vi holder regnet ute få leve i den villfarelsen, for den er rimelig behagelig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fotobevis på at jakken lekker, så hva skal du da så hva skal du med brukererfaringer? For meg er det litt mistenkelig at jakken din lekker akkurat der svette normalt samler seg.

Nå er det vel ingen av membran/klesprodusentene som påstår at kroppens funksjoner slutter å virke ved bruk at et slikt plagg, så under normale omstendigheter vil det jo nødvendigvis til enhver tid være svette på vei fra kroppen din og ut. Kontroller jakken din ved å fylle den med vann der du mener den lekker!

Det er også en kjennsgjerning at det har betydning hvordan en kler seg under et membranplagg. Vanndråper er større enn vanndampsmolekyler og i prinsippet består menbranen av små hull/spalter som i størrelse befinner seg mellom dråper og vanndampsmolekyler. Dess mindre, dess tettere, dess større dess mer pustende.

Om en kler seg så kompakt og tykt at svetten kondenserer under membranplagget uten å bli varmt nok til å bli vanndampsmolekyler slipper dette ikke ut. Blir det FOR varmt mot membranplagget vil vann på utsiden kunne varmes så mye at det slipper inn. Det er det som skjer der sekken ligger mot ryggen og/eller under skulderremmene. Eller om du setter deg på baken i myra som en over her pratet om.

Personlig synes jeg jeg kastet bort mange år på motforestillinger mot membranplagg og kjøpte mitt første ca 2004. En Bergans Dynamic. Denne er brukt DAGLIG til byturer, sykling, padling, fisketurer, skiturer og hagearbeid. Rett og slett et fantastisk plagg. Denne jakken er aldri vasket i spesialvaskemidler, den er tøfft behandlet og jeg har skiftet glidelåser på den to eller tre ganger. Den er kun ytterimpregnert èn gang. Dette har nesten ingenting med vanngjennomtregning å gjøre, men får vannet til å ligge utenpå stoffet, noe som gjør det lett å riste av.

Etter å ha blitt overbevist av dette plagget har jeg kjøpt meg en bukse/jakkefjelldress med Dermizax. Disse er også "gamle" i manges øyne, men like vanntatt/pustende som da de var ny. Er faktisk litt skeptisk til dette snakket om slitasje på membraner (unntatt i sko som nevnt tidligere på tråden). Jeg har vadere, padledrakter, sko, hansker og diverse også, alt fungerer fantastisk.

:)

Når jeg brukte denne jakken på jakt hadde jeg ikke noe sekk på ryggen. Selv om det samler seg kondens på disse plassene vanligvis, er denne jakken såpass "luftig" at det normalt ikke skal samle seg så mye kondens nederst på ryggen. Den ligger jo faktisk over buksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brukte denne jakken på jakt hadde jeg ikke noe sekk på ryggen. Selv om det samler seg kondens på disse plassene vanligvis, er denne jakken såpass "luftig" at det normalt ikke skal samle seg så mye kondens nederst på ryggen. Den ligger jo faktisk over buksen :)

Som sagt, fyll jakken med vann, så ser du om den lekker.

Om du er kledd for luftig vil du kunne oppleve at du ikke får varmet nok av luften på innsiden av jakken til å skape damptrykk som er en betingelse for å lufte ut svetten. Svetter du uten slike betingelser kondenserer svetten på innsiden av jakken (og renner nedover).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.