Gå til innhold
  • Bli medlem

Ljomsnuten-1268, høgaste på Valle Austhei ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

På Valles kommunepresentasjon står det at Ljomsnuten er den høgaste toppen på Valle Austhei:

http://tomter.no/kommune.php?newsid=1068&pageid=4

Men dette er bare sludder og vås.
Lenger nord mot grensa til Bykle ligg eitpar toppar på austheia som er godt over 1300 meter,
Kaldeskarsnutane og Reindalsfjellet-

http://peakbook.org/map/59.361584215047/7.4776657637707/13/fjelltopper.html

Det er 3. juledag i stormenes tid. 3-4 forespørsler om turfølge til Ljomsnuten har blitt negative.
Er folk blitt vindleie ?
Då er det vel bare å dure i veg aleine. Like godt det så kan ein sjølv sette grenser på kor langt opp ein vil drive det.
Etter ein god time i bil frå Evje er eg på parkeringsplassen på Brokke, 450 moh, i austlia ovanfor Valle sentrum.
Etter ca 4 km bratte oppoverbakker på scooterløype er eg over hyttefeltet i Stavdalen og rusler oppover til
toppen av skardet på ca 1050-1060 meter. Ein god medvind gjør turen opp skardet svært lett.
Verre blir det når eg nå svinger sydover heia mot Ljomsnuten. Toppen av denne ryggen er mest heilt fri
for snø som he blåse bort. Noen snøbyger kjem horisontalt inn frå vest, så då er det bare å krøke seg ned bakom storstein
som det heldigvis er ein del av her. Får på meg dunjakka og vindutstyr, og fortsetter med sprangvis framrykking mellom snøbygane.
Følger jernpålane som er borra ned i fjellet. Merka løype til basestasjonen oppunder toppen.
Dei siste 500 meterane mot toppen er som glassert av vind og tidligare mildver.
Parkerer skia og tek resten med stegjern. Mot toppen aukar vinden kraftig på og dei siste 50 meterane må eg åle meg fram
på alle fire for å ikkje bli kasta ned att. Godt å sette seg opp etter varden å kjenne ein bli pressa inn med stor kraft mot solid norsk stein.
Tør ikkje å gå ut på sida for å skrive i boka som sikkert låg i den fine postkassa på nordsida av varden.
Rekna med å bli kasta mest bort til Telemark dersom eg våga på det.
Etter eit kort opphold var det å krype nedatt eit stykke. Beholdt stegjerna på til eg var nede i skardet på 1060.
Godt med litt mat og et par painkillers.
Fin rennetur i halvrus ned att ti bilen. I morgon skal endeleg kniven inn i armen... :)
Summa summarum ein flott tur til Ljomsnuten som ikkje er høgaste på Valle Austhei... :!:

Motiv frå Stavdalen. Ljomsnuten bakom heia der borte til venstre.
img1069o.jpg

Svært som vinden tok her på snauheia... :???:
img1075k.jpg

Alt slags ver her oppe. Reflektoren oppunder toppen laga svært mykje LJOM
img1076gz.jpg

Amundsen settes igjen oppunder den glasserte toppen. Godt stegjerna låg i sekken... :D
img1079c.jpg


Foto av toppvarden tatt i ålestilling:
img1080z.jpg

Mot Telemark og Fyresdal. Det blei heller lita tid til å nyte utsikten i dag.
img1082lp.jpg

Dag frå Evje trekker ned fra Ljomsnuten fortere enn sin egen skygge..... ;-)
img1089a.jpg

Tilbake under tregrensa som her i skardet går mest opp i 950 moh.
Og pinadø er det grana som er tøffast-
Men noe serlegt til tømmer blir det vel ikkje...
img1092oj.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det høyeste fjellet i Valle skal være Rjuven (også kalt Urdalsnuten) på 1434m :wink: Høres ut som en tur jeg må ta en gang!

Disse to nutene ligger ikke langt i fra hverandre, men, Rjuven ligger nord for botsvatn ved Bossbu og Urdalsknuten ligger sør for nevnte vann. Har vært på Rjuven og Skammevarden, men , har Urdalsnuten til gode.

Alltid godt å ha noe å glede seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tøff og vel gjennomført tur! Ikke spesielt trivelig når det er sånn, men hjemmekosen eller hyttekosen blir mye bedre etter en tur uansett forhold. Uansett er det mye mulig jeg ville vært litt nervøs med den ekstremvinden som har vært.

Så Agder er i slekt med Telemark og Vassfaret som har grana som tregrense altså. Artig, og et kvalitetsstempel i mine øyne. Ikke et vondt ord om fjellbjørkeskogen, men barskog er herlig! :)

Har nettopp hangla meg gjennom en skrøpelig skitur på skrøpelig føre. Kontrastene til fjorårets drømmetur på drømmeføre og perfekt vær til Fresvikbreen på nøyaktig samme dato kunne ikke vært stort større. Regner med at jeg ikke er den eneste skau- og fjellmannen som savner fjorårets romjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind skrev:

Gratulerer med tøff og vel gjennomført tur! Ikke spesielt trivelig når det er sånn, men hjemmekosen eller hyttekosen blir mye bedre etter en tur uansett forhold. Uansett er det mye mulig jeg ville vært litt nervøs med den ekstremvinden som har vært.

Så Agder er i slekt med Telemark og Vassfaret som har grana som tregrense altså. Artig, og et kvalitetsstempel i mine øyne. Ikke et vondt ord om fjellbjørkeskogen, men barskog er herlig! Smile

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En god følelse var det nå å ha nådd toppen under rådende forhold.

Er det ikke mestringsfølelse det kalles...:)

Hadde i grunnen bestemt meg for at det skulle mye til før jeg måtte snu og hadde god lykt og godt med klær med.

Den effektive kulda var ganske lav, kjennes på nasetippen.

Det er vel bjørka som normalt er tøffest her nede, men jordsmonnet lokalt kan vel avgjøre litt,

og at muligens den innflyttede grana har gode gener.. :wink:

kartvalle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.