Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke


neRve

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd Hagløfs cirque eller mountain equipments kongur?

Eller er det andre jakker som egner seg bedre til fjellturer gjennom hele året?

Jakken bør gå nedenfor "ræva" og ha to store napoleonslommer til vindvotter ol.

Hva er beste jakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt kongur. Likte godt lommene, stormklaff og lengden. Dessverre holdt den ikke vannet ute. En skikkelig skur og jeg ble relativt våt. Reklamerte og fikk pengene tilbake. Kanskje en god vinterjakke, men jeg synes hetten dekker sidene for dårlig.

Jeg har nå den nye trollveggen gtx. God lengde, god hette, ok lommer og regnet preller av. Jakken får du fra tid og annen nedsatt til 3995,- på oslo sportslager og sportsnett. For min del stod det mellom trollveggen og theta sv. Først og fremst pga lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fjellreven tur jakke. Dette er en skall jakke som Kan bli så pustende eller vanntett som du ønsker. Eks. Vanntett på hette, skuldre og bryst, og svært pustende under sekken. Dette fikser du med grønlandsvoks. Den har to kommer med fleecefor som du kan varme hendene i, to digre brystkommer du kommer til med sekken og brystreimen. Den er lang, har skritt stropp og er veldig slitesterk. Pelskanten er avtagbar, og for min del er den bare i veien, og kun på om vinteren. Passer utrolig bra på vinter høst og vår, men om sommeren blir den litt kraftig og tung. Da foretrekker jeg en superlett vindjakke i stedet, med ett lett regntøy i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kongur nr 2. Fornøyd med den som generell vinterturjakke på Vestlandet. Små områder på den første jakken (på stormklaffen og i nakken) delaminerte. Fikk ny utgave uten noe om og men fra England. "Nyjakken" er i bruk på andre året og har holdt utmerket så langt. Liker lengden, snittet og bevegeligheten og stormklaffen, hetten er ok synes jeg - liker man "trakt" rundt ansiktet er den nok noe knapp. De utvendige lommer har ikke vanntette glidelås, men den nye jakken har en "dobbel" innerlomme som fungerer bra. Lufteglidelåsene under armene er ok. Detaljene er ok men alle glidelåshemper må brennes/smeltes sammen for at de ikke skal gli opp.

Kjøper du fra UK eller finner den på tilbud er det ikke noe å nøle etter. Men Trollveggen og Theta Sv er helt sikkert ikke noe dårligere enn Kongur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er lommene på trollveggen og theta? Lommene bør romme vindvotter og være generelt store.

Ser av berskrivelsen av theta at det er to brystlommer og to høyt plasserte lommer. Stemmer dette? Kan ikke se av bildet at jakken har fire utvendige lommer.

Fjellreven tur har jeg sett på, men den vurderer jeg til vinter og vår-jakke. Sommer og høst vil jeg ha en jakke som er garantert vanntett mot ruskevær. Og som du sier, den er tung å drasse på i sekken.

Kongur utgår.

Står mellom hagløfs, trollveggen og theta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt om trollveggen og theta her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22914&highlight=trollveggen

Du får nok plass til vindvotter i lommene på Trollveggen, men etter min mening kunne de gjerne vært større. Trollveggen har feste for pels på hetta. Synes det er en bonus. Etter diverse glidelåslekkasjer fra ME og Klättermusen har jeg nå et håp om at Trollveggens aquaseal vil holde regnet ute. So far so good...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk trollveggen til jul, fikk testet den idag, god passform, veldig god hette, mulighet for pelskant, den går under rompa, goda strammemuligheter osv

lommene som jeg ser det er eneste minuset hitil, de var små! tror nok du får plass til et par votter der men du vill få to pupper som står ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt trollveggen i bruk i ca 4mnd nå, og jeg er ikke direkte imponert over slitestyrken, har slitt hull i både bukse og jakke. Ikke har de klea vært med på mer enn man kan forvente av klær av dette "kaliberet" de har ihvertfall tålt MYE mindre enn hva jeg har dratt arcteryxproduktene mine imellom.Men jakka har god lengde, bra hette og et snitt som passer meg, lommene burde vært noe større. Har også hatt theta ar, og angrer på at jeg valgte å selge denne til fordel for trollveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd theta sv ikke har to små brystlommer til å ha "nips" i, i tillegg til de to større lommene. Kunne også vært feste for pels.

Er det ingen som jobber for noen av klesprodusentene som kan få laget en optimal jakke!

Da utgår trollveggen. Jeg liker å ha vindvottene lett tilgjengelig hvis man er langt til fjells og det er bikkjekaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Millet K Pro gtx? Stoler vi på at franskmenn kan lage gode klær...?

Jakken ser i allefall bra ut, og jeg liker godt løsningen med lommene.

At jakken også er forsterket med keprotec er en fordel.

Noen som har sett på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Hagløfs cirque eller mountain equipments kongur?

Eller er det andre jakker som egner seg bedre til fjellturer gjennom hele året?

Jakken bør gå nedenfor "ræva" og ha to store napoleonslommer til vindvotter ol.

Hva er beste jakke?

Har hatt Kongur i ganske nøyaktig et år. Da jeg kjøpte jakken lå det en lapp i lommen med "advarsel" om at lommene ikke var hundre prosent vanntette. Jeg tenkte at dette sikkert var pga en eller annen tulling hadde gått med glidelåsen ikke helt igjen og fått ødelagt noe elektronisk og at ME derfor måtte advare om dette for å slippe erstatninger, og kjøpte jakken likevel. I høst merket jeg litt fuktighet i hjørnet i "A4 lommen" jeg bruker mest. Dette har eskalert i høst og nå i romjulen under en ordentlig "Bergensregnstorm" ble begge lommene klissvåte. Verdt å merke seg at disse lommene ligger innerst, bak stikklommene. og disse stikkelommene blir ikke like våte. Resten av jakken holder seg også tørr slik som en bør forvente. Problemet er altså lommene, og jeg mistenker at det er noe med sømmene.

Jeg har ikke impregnert jakken siden jeg kjøpte den men kommer til å gjøre det relativt kjapt. Årsaken til at jeg kjøpte jakken var nettopp pga lommene, vindklaff og lengden. Selv om jakken er vanntett, holder ikke lommene mål. Jeg hadde store forventninger til jakken men må desverre si at jeg er svært skuffet pga lommene, og skulle jeg kjøpt ny jakke nå ville jeg gått for Hagløfs.

Da det lå en "advarsel" i lommen, samt at jeg kjøpte den via netthandel fra engelsk forhandler, føler jeg ikke at det er verdt å klage på den siden resten av jakken er grei. Likevel irriterende å måtte bruke plastpose i lommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.