Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bør jeg kjøpe av 3-sesongsposer?


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny spvepose som skal holde ned til -10 (med ulleundertøy og lue), og jeg er veldig fristet av dun. Jeg bærer for både datteren min og meg selv, så både vekt og volum er begrensninger jeg kjenner på støtt og stadig. Hvis jeg kjøper dun, så tror jeg at et fuktavvisende trekk burde være bra, ikke minst fordi unger innimellom søler i telt. Jeg har familie som skal til USA i nær framtid, så gode kjøp derfra er veldig aktuelle. Kan noen hjelpe meg med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med "vanntette" membraner i soveposer. Sikkert lurt å ha med en "småtting", men lurt uansett på vinterposer. WM er utrolig bra, men også veldig dyre. Har WM Apache i mikrofiber. Den holder absoulutt til -10 for en mann, har Lynx GWS som holder til -25 for en mann.

Antilope GWS (-15 for menn) er nok den som ligger nærmest din spesifikasjon, men den er litt brei, tipper jeg (jeg ligger godt i Apache som er 150cm bred og er normalt bygd).

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Series&ContentId=49

Mange her på forumet skryter av ME-soveposene. Denne har drilite-loft stoff, som jeg tror er ganske likt GWS:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-snowline-750-dunsovepose-200-cm-7937.aspx

Ps: "vanntette" soveposer er vanskelig å komprimere. Anbefaler kompresjonstrekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk svar og tips. "Vanntett" ytterstoff koster litt i vekt og volum, men det kan muligens være verdt det. Jeg er ganske fristet av Apache GWS etter flittig sufring på jobben i dag. :) Jeg har sett på Antilope, og synes den ser bred ut. Må sjekke litt til før jeg konkluderer.

Jeg er i alle fall i den heldige situasjon at jeg fikk en del penger til jul som jeg skal bruke på "noe jeg ønsker meg". Øverst på den lista står ny sovepose, så dermed har jeg råd til å kjøpe dyrere pose enn jeg ellers ville gjort. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot lager også veldig gode poser, så Membran-posen Björn anbefaler er også interessant (tilsvarer WM Apache). Lithium-posen går ned til -10 for kvinner (kan sammenliknes med WM Lynx). Større sjanse for å finne Marmot billig på et eller annet nettsted enn WM.

http://marmot.com/products/lithium_membrain?p=117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det ble Western Mounaineering Apache GWS, og jeg har endelig fått testet den. Den virker bra, men jeg stusser veldig over at snorene rundt hette og kragen ikke har noen låsemekanismer. Jeg måtte knyte knuter for å holde de på plass, og det kan da umulig være meningen. Er det en mystisk løsning her jeg ikke skjønner, eller har jeg fått en sovepose som mangler et par biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Min Ultralite har snabblås, kontakta butiken där du köpt den och fråga om det skall vara så. Jag tror att man missat i leveranskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.