Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaske til Omnifuel


msfoster

Anbefalte innlegg

Sjekket primustråden, men den var svært uoversiktlig, så jeg spør her:

Fikk Omnifuel til jul sammen med to flasker til drivstoff.

Må jeg bruke primus sine flasker? Er redd for å ødelegge gjengene vedå bruke de jeg har fått.

Et annet spm: hvilket drivstoff i -15 til -25? Hvor mye bruker jeg iløpet av ei uke på tur?

Haf kun hatt brennere for gass før, så setter pris på råd og tipd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenger er uproblematisk. Såvidt jeg vet er det kun Coleman som har andre gjenger.

Det du må se på er utforming av selve tuten. Er den lik som på originalflaska?

Kjedelig med lekkasjer.

Du kan bruke Parafin, D60 er rent og bra, eller alkylatbensin f.eks 4takts miljøbensin fra statoil.

Miljøbensinen brenner renest.

Forbruket er vanskelig, fordi det avhenger veldig av hvor mye kosefyring du skal ha,

og hvor mye varm mat og vann du skal koke.

Du må nesten ha deg en liten prøvetur for å være noenlunde sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mye mer, desverre. Finnes noen billigflasker, gjengene går greit, kanskje en omdreining, så begynner det å gå tungt, ikke bruk disse.

Alle de seiøse leverandørene har fine flasker, Soto og Coleman har andre gjenger, men forveksling er umulig.

Laken og MSR har nok de tryggeste flaskene.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del fuel flasker uten merkenavn. "Sigg fuel bottle" er en slik type.

Disse flaskene er ofte en god del billigere enn de som det står primus på.

Hvis korken ser lik ut så stemmer nok gjengene også.

Her er en slik flaske som jeg har hatt i flere år. Volum 1,0 liter. Husker ikke prisen, men jeg tror den var ca. halvparten av en slik rød standardflaske som fulgte med Omnifuelen min.

post-4379-133474775833_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig var det en NPL-padler som ble krafig brannskadet pga "uorginal" brennstofflaske.

Han fikk skrudd pumpen inn og pumpet opp trykk. Den uorginale flasken hadde ikke samme gjengene, men var lett å skru inn. Under bruk ble det kraftig lekasje mellom pumpe og flaske. Padleren ble kraftig brent.

Så for å være på den sikre siden bruker jeg orginal flaske til "Primusen". Eller heller over på de orginale flaskene hvis jeg har med mye drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig var det en NPL-padler som ble krafig brannskadet pga "uorginal" brennstofflaske.

Han fikk skrudd pumpen inn og pumpet opp trykk. Den uorginale flasken hadde ikke samme gjengene, men var lett å skru inn. Under bruk ble det kraftig lekasje mellom pumpe og flaske. Padleren ble kraftig brent.

Så for å være på den sikre siden bruker jeg orginal flaske til "Primusen". Eller heller over på de orginale flaskene hvis jeg har med mye drivstoff.

Hvis ikke den uoriginale flasken hadde samme gjenger som pumpa så skal man bruke ganske mye makt for å få skrudd pumpa inn. Disse gjengene er ganske grove og selv om man enten ikke får entret gjengene sjikkelig eller at gjengene er forskjellige så sitter det en O-ring på pumpa som skal holde tett.

Hvis ikke pumpa er skrudd godt nok på og o-ringen er morken eller ryker så kan man nok risikere at fuel spruter ut. Parafin fra flasken på denne måten vil sansynligvis ikke antenne uten at den spruter rett på brenneren, men hvis man fyrer med bensin så er nok faren for forbrenning ganske mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien rundt utviklingen av fuelflasker er litt brokete.

I korte trekk var MSR den første store primusprodusenten som begynnte med dette. Sigg hadde fuelflasker allerede, og MSR tilpasset seg denne standarden. (muligens etter KAP arctic)

Etter noen uhell med Siggs løsning hvor gjengene er et eget stykke som blir presset/falset inn i toppen av flaska valgte MSR å få laget flasker hvor gjengene er i samme stykket som flaska.

En del andre har tatt etter og bruker gjenger i samme stykke som flaska. Laken MSR Bulin noen få flere. Bulin har forresten ubrukelige korker.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.