Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig vind (Juvasshøe)


morten

Anbefalte innlegg

Så på værmeldinga for fjellet i går foran Dagmar. Da lå prognosene på rundt stiv kuling i fjellet og opp mot Sterk Storm på nordvestlandskysten.

Når resultatet nå tikker inn, viser målinger fra Juvasshøe ved Galdhøpiggen en middelvind på 44 m/s (orkan begynner påvel 32 m/s). Og kraftigste vindkast på 64,7 m/s. I følge denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Norske_v%C3%A6rrekorder#Sterkeste_registrerte_middelvind_og_vindkast_.281957_-_dd..29

Det kraftigste vindkast som er målt i Norge. Må ha vært friskt oppå der i går kveld! Tipper det er lite snø som ligger igjen på Juvasshøe nå og at alt er ribbet og plukket med sirlig pust av vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vært målinger på opp i 75 m/sek i nordsjøen, er vel sterkeste som er målt i Norge. Under nyttårsorkanen i 1992 var det flere målestasjoner som brøt sammen, så hvor kraftige kastene var da vet vi ikke. Ut fra skadene som var i 1992, var nok Dagmar hakket snillere. Blåste bra i går kveld, jeg har hus som har åpen utsikt mellom sørvest og nordvest. Men det var bare noen minutter rundt kl 22 at jeg virkelig var redd for at noe skulle skje. Da beveget husfundamentet på seg slik at vannet i toalettskålen duppet fram og tilbake. Det toalettet står på støpt såle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd 36 sekundmeter på Dovrefjell. Da gikk du ikke ubesværet og oppreist kan man si. Da Birken ble avbrutt for noen år siden så ble det målt 65 sekundmeter på Raudfjellet. Jeg trodde ikke på det, men en som sto der fra Røde kors insisterte og kunne fortelle at vinden løftet snøscooteren opp fra bakken da de kjørte nedover igjen. I går kveld målte de vel vindkals på Gardermoen på over 160 km/t. Det er ekstremt til å være i lavlandet østafjells!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beveget husfundamentet på seg slik at vannet i toalettskålen duppet fram og tilbake. Det toalettet står på støpt såle

Er det ikke større sansynlighet at duppinga kommer av trykkforandringer i kloakken din? Det tror jeg. Høres rart ut at fundamentet flytter på seg uten at det går noe annet galt.

Men hva veit jeg. Landkrabbe fra indre østlandet. Jeg syns det blåste ille nok her. Noen hadde vist målt 26,4ms regner med det var i kastene. Men det har da vært nok til å velte tusenvis av trær rundt i distriktet/ene her med mangel av strøm som resultat.

Til og med pulken min som sto oppetter veggen veltet og den har stått fint siden i høst :? Men kan ikke huske sist det bråkte og ristet sånn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke større sansynlighet at duppinga kommer av trykkforandringer i kloakken din? Det tror jeg. Høres rart ut at fundamentet flytter på seg uten at det går noe annet galt.

Bruk heller "vugge", var ikke noe som flyttet på seg. Merket også fra sofaen at underlaget beveget seg et par ganger. Et støpt fundament blir bare støpt på fin pukk og er ikke fast i underlaget. Med alle jernband som holder takstoler/vegger fast i fundamentet så... Men det var bare noen få minutter det var så voldsomt at jeg var inne på tanken at det kunne gå gale. Da durte og ristet det godt i husveggene. Ble målt 44m/sek på Vigra, 17km her i fra, mens middelvinden for kvelden var 32m/sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i romsdalen hos foreldrene mine da Dagmar feide innover og lyden og ristingen i huset minnet mye om det som skjedde 1/1-92. Er noe spesielt å se det gnistre grønt i tranformatorer og store trær som nesten ligger bakkelangs (noen endte opp med det for all tid). Brølet av vinden i fjellsiden ovenfor huset var en del kvassere enn det man opplever i en vanlig storm og det er absolutt noe man ikke skal spøke med, selv om det finnes noen som tror det kan være en eksostisk og spennende opplevelse :?

Ganske guffent egentlig og man blir litt redd når man ikke vet om huset holder seg eller ikke. Man føler seg ganske liten når det rister i gulv, i vitrineskap og vinduer som buer seg under de sterkeste kastene, og ei pipe som nesten forsvant (vogget frem og tilbake, men heldigvis ble værende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig trist å se Tungastølen knust til pinneved. Minner fra turer i en storslagen og vakker natur strømmer på. Det føles som vi går inn i en ny tidsalder. De nydelige brearmene fra Jostedalsbreen er i ferd med å forsvinne kunne jeg konstatere siste sommer. Orkaner og oversvømmelser ødelegger for enorme summer. Men likevel pøser vi på med mer vekst, vekst, vekst. Og Norwegian lokker med shoppeturer til europeiske byer for 199 kroner. Og dette på en jord som bever under trykket av den såkalte veksten. Hvilken moral. En kan gråte. Men minnene kan ingen ta fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.