Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt for 2 personer og hund


Mads83

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe et telt som skal benyttes hele året både over og under tregrensen. Jeg vil i utgangspunktet bare gå på vinterturer når værmeldingen er bra, men siden været skifter fort må teltet tåle dårligere vinterforhold.

Det må romme to personer pluss en hund (golden retriever 40 kg). Teltet skal bæres i sekk, men jeg er ikke fanatisk opptatt av vekt. Det viktigste er at sikkerheten og teltkomforten er god (det må det være for at damen skal bli med ;)).

Av denne grunn har jeg først og fremst sett på telt som har to fortelt. Ser for meg at hunden kan ligge i det minste, mens utstyr og matlaging kan foregå i det største.

Har jobbet meg ned til følgende modeller med innbyrdes fordeler og ulemper:

Hilleberg Kaitum 2GT ca 6000,-

+vekt, 3,5kg

+god plass yttertelt

-ingen myggnetting rundt ventilasjon og åpninger ytterduk

- for lite innertelt til vinteren?

Hilleberg Keron 3 GT ca 6300,-

+sikkert

+god plass yttertelt

+myggnetting "overalt"

-vekt, 4,8 kg

Helsport Vidda Light 3

+Pris, 4700

+god plass yttertelt

-ingen myggnetting rundt ventilasjon og åpninger ytterduk

-er det godt nok til vinterbruk?

Er prisene på Hilleberg teltene gode? Kan jeg forvente at de blir enda billigere på nyttårssalg?

Håper noen kan gi gode råd, eventuelt foreslå andre modeller som jeg har oversett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var 40% på Hillebergteltene på komplett fritid i går, akkurat som det hjelper deg nå ;) Men fortsatt 30% som er en god pris det også. Er ikke så ofte Hilleberg teltene ligger på noe bedre rabatt enn det?

Kan også tipse om at Amfibi.no har kampanje ut året på holmeslet telt. http://www.amfibi.no/search.aspx?searchstring=holmeslet Litt tunge men det er telt som er laget for å bo dagesvis i om man planlegger å bli liggende værfast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det var faktisk ikke 40% var hverfall 30% i går og i dag på Hilleberg Keron 4 GT, Grønn som jeg har veeeeldig lyst på,så er får ikke størdd så mye salt i såre her

phaser ;)

her er en liten test av det kaitum-3gt,Martin er og aktiv på forumet så kan sikkert svare hvis det er noe spesielt du lurer på,veier 400g mere så får du god plass og hvis dere en kan blir 3 på tur er det plass til det og :)

http://www.idetfri.no/2011/09/12/hilleberg-kaitum-3-gt.

Videre syns jeg det her er en fin side og se på hilleberg telt,får veldig bra bilder og mere info http://www.moontrail.com/home.php?cat=305

Hvis du bor en plass hvor dem har hilleberg telt er det sikkert bare ta en tur innom der og spøre om kan slå opp teltene så kan du se på dem,jeg har dessvere ikke erfaring fra noen av dem :(

her er en test av det hellsport teltet http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457370.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du (og dama)? Jeg er 187cm og synes en del av teltene (og de fleste konkurrentene) blir for lave. Jeg hadde heller satset på Kaitum 3 enn Kaitum 2GT. Du sparer 300g, og får et telt som er 105cm høyt vs 100cm. Det er god vinterplass til 2 og så vidt plass til 3 i barmarkssesongen.

Jeg er ingen tilhenger av GT-modeller. Fyrer i teltet eller forteltet. Synes man ikke får utnyttet plassen i GT-modellene (bla. blir sekker og utstyr lett liggende så langt unna at du ikke får tak i dem fra soveposen). Foretekker ekstern tarp for å sitte i ly eller større telt.

Jeg har både Kaitum 3 (Kerlon 1200 duk) og det sterkere Saivo 3 (Kerlon 1800 duk). Ser ingen grunn til at du trenger et kraftigere telt enn Kaitum. Selv Dagmar hadde nok Kaitum klart. Velger du Keron får du et telt med lengre levetid og som vil tåle mer drittvær over tid. Brukte Nallo 2 (med Kerlon 1200 duk) i ca 15 år før det røk i en vinterstorm. Den konstante nedbrytingen av stoffet pga UV-stråler hadde gjort sitt. Vet ikke hvor mye lengre Kerlon 1800 duken hadde holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Hilleberg Namatj GT 3 som du kunne få kjøpt. Det ville fungert. Hadde en natt i et lignende telt for mange år siden, med en Golden retriver. Har aldri vært så våt og kald noensinne.. Dette er jo ikke akkurat polarhunder, så utpå kvelden ble den klynkende våte og kalde bikkja tatt inn i innerteltet, hvor den glad og fornøyd fant seg plass mellom soveposene våre. Et tips; ta med noen søppelsekker el.lign og teppe til bikkja, samt stort håndkle til tørking. Men må innrømme at det ble den ene og siste vinterturen med retrieveren i telt. Ville nok også gått for et billigere telt til å ha bikkje i. Og hvis du får den til å ligge i forteltet-høres 2 fortelt ikke dumt ut.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! For en fantastisk respons! Nå ble jeg veldig glad :-)

Mye av grunnen til at jeg har plukket ut akkurat de to teltene fra Hilleberg er at de er på tilbud på komplettfritid nå :? De har dessverre kun GT versjonene av Kaitum 2 og Keron 3. Komplettfritid har ikke Kaitum 3 (må opp i 7300 for å få dette på outnet og da begynner det å bli for mye penger).

Jeg tenkte at GT kunne være praktisk når hunden okkuperer det ene forteltet. Har heller ikke brukt annet enn gass siden militæret så GT fortelt gir vel også en ekstra sikkerhetsbuffer ved fyring pga høyden?

Jeg har også tenkt at det burde holde med de lettere variantene som har Kerlon 1200 duk. Ulempen er dette med myggnettingen, men det burde jeg vel klare å fikse selv?

Jeg er høyest med 184. Har satt 100 cm høyde som minimum, men tenker at det er godt nok?

Har i utgangspunktet bestemt meg for tunneltelt for å få enklest og raskest oppsetting. Har også lest fram og tilbake om stormmatter og vurdert det slik at jeg ikke vil ha behov for dette 8)

Raster: Takk for tilbudet, men jeg ønsker et telt med to fortelt. Ellers skal jeg sørge for å få pakket håndkle og jervenhi i kløvet til bikkjen!

Takk for alle gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bikkja vil ha Keron 3 :-) Den er nok villig til å bære en 1/2kg mer for å være inne.

Begge er gode valg. Jeg tror nok 100cm blir høyt nok for deg (selv med høyt liggeunderlag som Downmat). Personlig synes jeg Kaitum 2GT faller litt mellom to stoler (hverken lett eller stort).

Kjøper du Keron 3 har du et meget stødig stort telt for kanskje resten av livet. Et lettere tomannstelt kan du eventuelt supplere med hvis du får behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det egentlig med myggnetting rundt ventiler og ved åpninger i yttertelt?

Finnes det praktiske løsninger man kan bruke for å ettermontere myggnetting selv?

Hvis teltet du har sett på ikke har myggnetting i ventilasjonsåpningene, er det nok en fabrikasjonsfeil. Hvis du prøver å bruke dette teltet i skikkelig snøfokk, vil det bli veldig utrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg har misforstått noe, eller snakker bruker feile begrep. Leste denne testen, http://www.idetfri.no/2011/09/12/hilleberg-kaitum-3-gt/ og der påpekes det som negativt at det mangler myggnetting i utvendig ventil.

I og med at hunden skal ligge i ytterteltet vil jeg helst ikke ha dette fullt av bugs :wink:

Edit: Ser av hilleberg sin info at det er snøstopp i ventilene. http://hilleberg.se/product/kaitum-3-gt: Under "properties". Hva er da forskjellen på snøstopp og myggnetting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøstopp er en tynn duk, som slipper mer luft inn enn vanlig teltduk, men ikke lufter så mye som myggnetting. Bikkja vil normalt få nok luft gjennom glipper i nedre teltduk og hvis du sørger for å ha lufting gjennom begge dørene med kun myggnetting.

Snøstoppduken "puster" bra. Sover ofte om vinteren med alle luker lukket med snøstopp for å hindre at snøen blåser inn.

Om sommeren kan det blir veldig varmt. Da gir ikke snøstoppduken nok lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :wink:

Har vel egentlig slått fra meg GT modellene nå. Jeg tror jeg vil klare meg med to vanlige fortelt. Spørsmålet er om jeg skal gå for Keron 3 eller Kaitum 3. Grunnen til at jeg er litt skeptisk til Kaitum er som sagt manglende myggneting i ventiler og åpninger yttertelt. På den andre side veier det jo knappe kiloen mindre enn Keron, samtidig som det er en del breiere (185 mot 160).

Har noen ettermontert myggnetting på Kaitum eller andre telt? Er dette enkelt? Ser for meg at man kan lime på borrelås på åpningene i teltduken?

En annen ting er vel at det er god plass til bikkjen i innerteltet på Kaitum 3 (220*185)? I så fall er det jo ikke så kritisk med myggnettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del erfaring med 2 pers og en hann-schæfer på 40kg. Jeg føler vi har meget bra plass alle sammen i inne-teltet på et MSR telt som har det som vel er litt "standard-mål på en del 3 personers-telt", dvs 220*160

2 personer på hver side, og bikkja i midten på (eller inne i) en thermo hunter, og et LITE håndkle (så noen tipset om et stort håndkle :), men dropp det, og kjøp et sånn nymoderne backpaking håndkle til hunden også, de er små og lett, og tørker superraskt)

Det blir vel veldig personavhengig om man ønsker små eller store, eller et eller to fortelt tror jeg, og jeg er redd det er erfaring som gjelder. Jeg personlig tror jeg lander på et telt med stort fortelt (f.eks hilleberg sine gtér), da det er så sinnsykt nice å ha litt ekstra tumleplass når du må pakke ned/ut av teltet i regn etc. Og så er erfaringen min så langt med telt som har to fortelt, at begge egentlig er litt for små, både til den ene og det andre (f.eks til tørking når ALT er bløtt, dvs to store sekker, skall-klær, kløven til bikkja).

BTW, jeg sikler egentlig mest på et Nallo 3 GT om dagen. Sannsynligvis fordi jeg har tippet litt over blant de som har fått litt for høy fokus på vekt og volum. INgen har nevnt noe om den modellen. er det bevisst, eller er det dårlig/ingen erfaring med det ?

(zoory, ikke meningen å kuppe spm ditt Mads83, men det er vel kanskje relevant for deg også ?)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en fordel å kunne lage kuldegrop i forteltet når det er grisekaldt ute? Isåfall vil jo en GT-modell være å foretrekke da man kan lage grop og samtidig ha plass til en del utstyr i forteltet. En kuldegrop kan også i mange tilfeller være praktisk om du ønsker å sitte i åpningen med beina ned i gropa, for eksempel når du lager mat, ordner utstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det ikke er nevt pga det er ønsklig med 2 inganger,1 til mat og 1 til hund.

Men nallo telten er jo veldig bra,finmax har jo hatt Nallo 2 i flere år og veldig fornøg info her https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17919

Det som er kjedlig med nallo telten er høyden,dvs inne i telte det blir veldig fort veldig lavt og man kan egetlig bare sitte ved utgangen,da det blir veldig fort lavt,samtidig hvis du er lang i beina og skal bruke det på vintertid kommer du nok fort borte i duken,har selv etter tunnel telt fra Norheim (tror det er samme størelse som nallo 3 med tanke på lengde skulle ønske jeg skulle si det samme om kvalitet) som jeg har brukt 2 ganger på vintertid og merket att det hadde vært kjekt med 10 cm lengre telt evntuelt må man være veldig flink når man setter det opp slik att man får strammet opp teltet 110% optimalt slik att alle cm`er kan brukes,på vintertid når man spar snø rundt teltet så er det fort og miste noen cm`er.

Legger med vedlegg på Kero4gt og Nallo4GT som jeg har vurdt mye får og vise hvordan teltet er,ut fra info jeg fikk fra hilleberg når jeg spurte er høyden hvor stang nr 2 stå 90cm innvendig og 100cm utvending,så da vil jeg tro fort att fort Nallo 3Gt er 75cm på stang nr 2 og da blir det fort veldig lavt....

Har selv og vurdert veldig Nallo4GT men pga høyden og hvis man en gang skal reise 4stk på vintertid med det teltet her er det ikke mere enn det må være av plass til 4 liggeunderlagg,men utrolig fin på vekta da :) her er noen bilder av Nallo teltene http://www.moontrail.com/hilleberg/hilleberg-nallo-inner-tent-area.html som man ser på bilde blir det mindre plass der beina ligger,problemet med det er att exped og andre liggunderlag er somregel ikke mindre med beina så da blir det problem og få plass :)

post-10827-133474776015_thumb.jpg

post-10827-133474776019_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larbrevi: Bare kjekt med gode innspill! :)

For min egen del så har jeg tenkt at det blir litt hipp som happ om jeg velger Kaitum eller Keron 8og egentlig om det blir GT versjon eller ikke). Tror jeg velger det teltet som får best pris nå i løpet av januar!

Igjen, tusen takk for alle gode innspill! Det har hjulpet veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det egentlig med myggnetting rundt ventiler og ved åpninger i yttertelt?

Finnes det praktiske løsninger man kan bruke for å ettermontere myggnetting selv?

Under visse forhold vil nok bikkja like at det er myggntting i ventilen på ytterteltet. For deg betyr det nesten ingenting. Du kan sove med åpne ventiler og få god lufting. Kaitum har utrolig mange muligheter for å lufte.

Sjekka Kaitum nå. Ville absolutt ikke satset på noen ettermontering. Rimelig komplisert sying som det er. Snøstoppen er ganske tett og hindrer absolutt luftgjennomgang (for å unngå undertrykk i teltet), men kan som sagt åpnes helt eller delvis med glidelås.

Til Larbrevi: enig i at folk er rimelig forskjellige i meninger og erfaringer med GT. Har nok noe med hvordan man bruker teltet. Jeg liker generelt å ha større plass i teltet og lagre alt inni. Er fokusert på å unngå at "alt blir vått" (går heller litt saktere og tar på meg mindre klær når goretexen må på osv), bruker vanntette pakksekker og sekk mm.

Har sett på Nallo 3 og 4 på teltutstilling. Enig med Svingen i at spesielt Nallo 4 er et interessant telt. Det har veldig god plass og god takhøyde. Selv den nedre ventilen, som ofte snør igjen på mitt Nallo 2, ligger ganske høyt. Folk som ser etter lettvektstelt for mange bør absolutt vurdere det. Her er nok GT interessant, men igjen drar det vekten ganske mye opp. Men to innganger er absolutt lurt om vinteren og når man er fler.

post-3635-133474776031_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads

Da røyk jeg i hvert fall på et Nallo3GT, og vil nok få litt erfaring med 2 pers + hund om ikke alt for lenge.

Vet du ikke nevnte det blant dine opprinnelige ønsker, eller om du allerede har kjøpt, men teltet er i hvert fall omtrentlig i samme klassen.

Så får du melde deg om du ønsker å få delt litt erfaring ....

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.