Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytte, men hvor ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Nå bor vi på vestlandet , i ett byggefelt, aldri fred å få, alltid biler som kjører forbi, alltid folk som passerer huset sånn at man ikke kan gjøre en dritt utenfor huset uten att folk glor en i senk, en må ta masse hensyn til naboer og andre, det regner nesten alltid, det er aldri skikkelige sommer(kun regn), det er aldri skikkelig vintere(kun regn). En må stå i kø for hver eneste ting en skal gjøre. Hvis en går ut med bosset så må døren låses hvis ikke så er huset tomt når en kommer inn igjen(satt litt på spissen). o.s.v o.s.v....

Nå ønsker vi slutt på alt dette ;)

Ønsker å flytte til en plass som er motsatt av det som jeg skrev ovenfor.

Ønsker å bo en plass der man har masse "alburom".

Drømmen hadde vært å bodd slik at man hadde ett vann/elv like nedenfor huset og like bak huset så begynte skogen og fjellterreng.

Noen som har forslag hvor vi kan flytte ?

Kom gjerne med finn.no link.

Åpen for både hus/tomt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anbefalt Fjellregionen rundt Røros - Os, Tolga, Tynset, Tufsingdalen etc.

Flytta selv til Os for et halvt år siden da jeg fikk jobb her. Skal reise på langtur til sommeren, men liker meg så godt her at jeg definitivt kommer tilbake og kjøper hus etter langturen. Her har vi flott padleelv 20 meter fra huset, og fjell/skog/vidde 2 meter fra huset.

Har selv sett på dette huset. Trenger litt oppussing riktignok - http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26066312

http://www.fjellregionen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere kommuner på nordvestlandet som tilbyr nesten gratis boligtomter til de som ønsker å bosette seg i kommunen. Noen har til og med en livskraftig verftsindustri eller annen næring f.eks. tilknyttet oljeindustrien. Mange har enorme muligheter for friluftsliv, jakt og fiske like utenfor stuedøra, og kommer du langt nok nord så er du nesten garantert en sjikkelig vinter. Det er bare å ta kartet for seg og lete. Send en mail til aktuelle kommuner og spør hva de har å tilby. Du vil helt sikert få mange positive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bor jeg i Bergen, og jobber på Sotra. Skal flytte til en liten perle med både fiskevann og skog som hører til familien i Sund kommune når det blir flere enn bare meg og konen i familien.

Det er ett flott utgangspunkt for masse naturopplevelser dersom du orker å sitte litt i bil. Stølsheimen og kvamskogen er nært, men ikke så nært som du sikkert ønsker

MEN om sommeren er det som oftest 10 grader og regn, om høsten er det 10 grader og regn, om våren er det 10 grader og regn og senest for en dag siden var det 10 grader og regn. I dag er det 8 grader og regn...

Men når det først er fint vær her, så er det ett flott sted å bo da :-)

Andre ting å ta hensyn til er ting som hva du jobber med, eller hva du kunne tenke deg å jobbe med? Er du alene, eller har du familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også nevne Lofoten. Her har du fjell, skog og hav i alle retninger, og muligheter for å drive med mye forskjellige aktiviteter som klatring, dykking, surfing, toppturer på ski osv osv. Muligheter for rimelig bolig om du bosetter deg litt utenfor sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må flytte til en distriktskommune som er langt inne i landet og som også er i vekst. Det er viktig med et minimum av karrieremuligheter. Det samme er å være et sted som er i utvikling slik at man ikke føler at man bor et sted som er i ferd med å bli fraflyttet og lagt ned. Det bør også være på østsiden av vannskillet, men ikke så langt øst at det blir lite nedbør og bikkjekaldt hele vinteren.

Av de 15 distrikskommunene som gjør det best, er tre i Hallingdal. Dette er Gol, Flå og Hemsedal. Av disse tror jeg nok Gol og Hemsedal oppfyller kravene best. Disse er ikke bare bra "på papiret", men har en del innflyttere som har satt igang mye morsomme friluftsaktiviter. Ål og Hol kommune kan også være aktuelle selv om disse ikke har den samme stabile utviklingen som Gol og Hemsedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, norges tørreste plasser er i Sjåk-området og Kautokeino. Mest naturlig for ditt vedkommende

med tanke på kort vei til vestlandet vil bli å bo innenfor trekanten Otta-Lom-Sogndal.

Otta-området er kanskje mest ideelt med Sjoa-elva, tilhørende fiskevann og Rondane rett opp ved siden av.

Legger ved ett par bilder av Rondane som er fantastisk flott, men bare vært der en gang.

post-9524-133474775851_thumb.jpg

post-9524-133474775865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Finnes det en side man kan gå inn å se nedbør-sol-regn historikk i Norge ?

Er så møkka lei av regn og drittvær. Nå må jeg seriøst finne en plass med MYE mindre regn og mer sol.

Hvordan er det oppover i Telemark ? Tinn kommune, Hovin kommune ?

Viktigst er det med minst mulig nedbør! Bra sommertemperaturen er og viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk for link, den var ikke spesielt brukervennlig da :o

Dersom du ønsker minst mulig nedbør og på død og liv må bo i Norge (bor jeg i Norge de neste 20 årene, så er det "flaks"), så bør du vudrere Skjåk, som både har statistisk minst nedbør samt mye flott natur:

http://no.wikipedia.org/wiki/Skjåk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite nedbør er en ting, men lange kalde vintre er noe annet. Trange daler eller mørke vintre synes jeg heller ikke noe særlig om.

Jeg ville sjekket kyststrekningen Kragerø-Kristiansand. Ideelt klima. Sol og hav med fjell og skiføre like innenfor. Hvis man vil litt ned i pris kan man bare dra et par mil inn i landet. Ingenting slår sørlandskysten. Det finnes ingen innlandsvann som kan sammenlignes med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre plassar på vestlandet? Voss, Ulvik, sogndal, Odda, Jondal, Fjærland med meir har alle halvparten av nedbøren i bergen og mindre maritimt klima med kaldare vintrar og varmare somrar, masse plass og billege bustadar.

Minst nedbør finn du i området Folldal - Hjerkinn og Skjåkområdet, alt som liknar av kyst kan du berre styre unna.

Flott oversikt over nedbør og temp finn du her:

http://www.globalis.no/Land/Norge/(show)/maps

litt generell men du ser klart kva område du skal styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Fjellregionen rundt Røros - Os, Tolga, Tynset, Tufsingdalen etc.

Flytta selv til Os for et halvt år siden da jeg fikk jobb her. Skal reise på langtur til sommeren, men liker meg så godt her at jeg definitivt kommer tilbake og kjøper hus etter langturen. Her har vi flott padleelv 20 meter fra huset, og fjell/skog/vidde 2 meter fra huset.

o

Jeg har hytte i Tufsingdalen og kan bekrefte at denne regionen er et flott område med mye villmarkspreget natur i nærheten og muligheter til å ha det fint og stille på fjellet. Variert fiske gjennom året med forskjellige fiskearter (ørret, harr, gjedde, sik, røye, abbor). Ikke alle er lette å fange.

Selv bor jeg midt mellom Oslo og Drammen og bor også forholdsvis stille. Har sett litt på andre hus, siden jeg kunne tenke meg å bo i et mer moderne hus som bruker mindre energi, men har vanskelig å finne et område der du ikke hører støyen fra E18 eller vei 23. Har etterhvert skjønt at vi egentlig bor ganske fint og kanskje heller bør gjøre noen store investeringer i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Hvis du skrur ned på kravet om skog, så er Tromsø stedet du tenker på.

Han tenker nok på tromsø ja..

Gleder meg som fan til jeg får mulighet til å flytte tilbake til Tromsø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv bodde 3år i Bergensregionen. Først i Espeland i Arna og deretter på Sotra.

Det verste er Sotra. Terrenget er ikke fint der ute og når det regner er det ille.

Espeland var for si vid greit fordi det var fjell rund for å gå turer.

Men jeg og min kone har valgt Grimstad som solrikeste by i hele Norge så mye jeg vet om.

Trives godt her på Beisland, men selve kommunen og sine styrer liker jeg ikke.

Kunne godt tenke meg Vest Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv bodde 3år i Bergensregionen. Først i Espeland i Arna og deretter på Sotra.

Det verste er Sotra. Terrenget er ikke fint der ute og når det regner er det ille.

Espeland var for si vid greit fordi det var fjell rund for å gå turer.

Men jeg og min kone har valgt Grimstad som solrikeste by i hele Norge så mye jeg vet om.

Trives godt her på Beisland, men selve kommunen og sine styrer liker jeg ikke.

Kunne godt tenke meg Vest Telemark.

Tja. Sotra har jo en utrolig fin skjærgård. Når det gjelder dykking er det blandt de beste stedene i landet. Når det gjelder klarting har de blant landets beste utvalg i sportsklatringsfelt. De har også greie turområder hvis du synes det er greit å gå relativt flatt (0 moh til maks 341 moh.), men ikke mye fjellområder å skryte av nei. Noen brukbare fiskevann er der også, de har og svært godt fiske i sjøen. Det er ikke såå langt å kjøre til byfjellene (40min) og til gullfjellet (1 time) heller.

Dessuten regner det gjennomsnittlig 40% mindre på Sotra enn i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.