Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva fikk du til jul?


Phaser

Anbefalte innlegg

Annonse

Fikk masse fint utstyr ;)

Men i tillegg så har jeg bursdag på julaften, så jeg får dobbelt opp :(

-Varme hansker og votter fra canada goose og hestra (noe må byttes)

-Fjellreven Expedition Down Jacket: http://www.fjellrevenshop.no/expedition-down-jakke-p-190-c-148.aspx (Var kjøpt i kina, så er nok en smule billigere der)

-Fejllreven lue http://www.fjellrevenshop.no/byron-hat-p-961-c-153.aspx

-Fjellreven gamasjer: http://www.fjellrevenshop.no/tur-gaiter-p-434-c-153.aspx

-Otrileb kartmappe

Nå er jeg klar for vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bedre halvdel har gjort en god jobb med å formidle gaveønsker til meg.

Ingen bytting her i gården.

Kjempe hodelykt, NK Darkfighter Hl 1100

http://www.fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&idkategori=42&id=1343

Leirhansker i ull !!

Hans Olav Thyvolds lille tur(bok) om Fritjof Nansen !!

Og selvsagt lå den der, Lars Mytting's lille bibel: HEL VED. Sikkert årets slager hos bokhandleren.

Fyrer med ved !

post-728-133474775807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år ble det lite turutstyr til meg gitt. Kanskje fordi jeg kjøpte flunk ny bil for en uke siden, men jeg sørget for at mine to sønner fikk komplettert sitt utstyr med henholdsvis ny fiskestang og ny sykkel- hodelykt.

http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer/sykkellykter-refleks/mj-808-900-sykkellykt-1065105

Sikkert samme lykt som Bikeshop.no (Lilland sport) selger som "Inton T6 Sykkellykt". (Samme pris når frakt kommer i tillegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg feirer ikke jul. Det er lenge siden jul hadde noen sjarm i mine øyne, og for meg er det nå kun blitt et gedigent kjøpeorgie.

Men, de som liker det feirer det nok og nyter det og bra er jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke jul. Det er lenge siden jul hadde noen sjarm i mine øyne, og for meg er det nå kun blitt et gedigent kjøpeorgie.

Eg har valgt stikk motsatt. Eg deltar ikkje i kjøpeorgiet, og feirer heller jul. Kvar sin smak. Ikkje overraskande, så har eg ikkje fått noko som er verdt å nevne i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg har valgt stikk motsatt. Eg deltar ikkje i kjøpeorgiet, og feirer heller jul. Kvar sin smak. Ikkje overraskande, så har eg ikkje fått noko som er verdt å nevne i dette forumet.

Joda. Skulle gjerne gjort deg jeg også, men det blir litt for dumt når resten av familien(e) feirer jul på stikk motsatt måte. Jeg velger i stedet å være alene på julaften, og nyter stillheten og roen, og slikt sett feirer vel jeg også jul på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk blitt så gammel at jeg har det meste og det jeg ikke har, det har jeg råd til å kjøpe når og hvis jeg trenger det.

Når jeg møter venner eller kollega på jobben så har jeg sluttet å spørre om de fikk mye fint til jul, jeg spør heller om de ga bort mye fint til jul.

Jeg synes faktisk at det er kjekkere å gi bort ting som gleder andre enn å sitte og prøve å se gledelig overrasket ut når jeg får ting jeg ikke trenger.

Det gleder meg å se gleden og overraskelsen hos f.eks. mine barn når de pakker opp presangene sine, og så synes jeg det er veldig kjekt å få ting som f.eks.minstemann har laget selv. Disse tingene er ofte veldig nøye valgt ut til å passe til de som får dem. (Dette er nok ting vi helst forbinder med besteforeldre, men jeg har nok enda langt igjen før jeg er bestfar.)

Den billigste gaven min yngste sønn fikk av meg i år var nok ny fiskestang, men den gledet ham nok nesten like mye som "hovedgaven". (" Nå kan jeg også fiske med flere kroker om gangen".) Det eneste problemet er at jeg har litt vanskelig for å finne gode nok argumenter for ikke å gå ut på fisketur nå i romjulen. De fleste trenger bare å ta en titt ut av vinduet så er saken klar, men minstemann stoppes ikke av været så det kan tenkes at det må bli en tur uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke jul. Det er lenge siden jul hadde noen sjarm i mine øyne, og for meg er det nå kun blitt et gedigent kjøpeorgie.

Men, de som liker det feirer det nok og nyter det og bra er jo det.

Jul er jo en gammel norsk tradisjon. Vikingene i førkristen tid feiret midtvinter og at solen snur helt fra midt i november og et stykke ut i januar. Dette var en tid for etegilder og festing, men julegavene og dagens julefeiring er nok noe som er kommet til oss i moderene tid med stadig økende velstand og mindre og mindre tanke for andre enn oss selv.

Jeg tror faktisk at det er flere og flere som velger å melde seg ut av denne "handelsstandens jul" og enten reiser til steder uten julefeiring eller finner seg et stille sted hvor de kan slappe litt av fra alt maset og jaget vi omgir oss med.

Hvis vi f.eks. kunne se alle Turistforeningens hytter på julekvelden så ville jeg ikke vert overrasket om det lyste i vinduene til en hel del av dem.

Kanskje litt julestemnig fra en av mine favorittartister, selv om denne sangen vel må være et av julens største bedrag.

For hvor deilig er jorden egentlig?

(Advarsel, denne versjonen har vakt litt harme i visse kretser.)

P.s.

Jeg fant ikke favoritten blant Børretzens "julesanger" der hann beskriver stresset og maset før jul, men den dukker nok opp en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke jul. Det er lenge siden jul hadde noen sjarm i mine øyne, og for meg er det nå kun blitt et gedigent kjøpeorgie.

Men, de som liker det feirer det nok og nyter det og bra er jo det.

Enig med deg i synet på kjøpeorgie. Desverre er de aller fleste blitt altfor fokuserte på gaver og verdier.

I prinsippet er det bare noen få ting som skjer, du kjøper gave til noen og får en gave tilbake. Kunne like greit kjøpt en gave til deg selv. For unger blir dette andre veien, foreldre kjøper gave til andres unger og deres foreldre gir dine unger gaver. Hadde nok spart mye hodebry om foreldre istedet gav sine egne unger alle gavene og stoppet "byttehandelen".

Julen for min del handler om familie og kos, julen handler også om å gi, men tror verdi og gavefokuset gjør at mange får vondt, blir stresset o.l. i julen..

Bare mine få små tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at kjøpeorgien tar for mye av. Vi har en del avtaler om at vi ikke kjøper gaver til hverandre. Når søsken får egne barn så er det barna som får gaver og ikke de voksne. Vi har også prøvd å få flest mulig til å spleise på gaver til våre barn da vi mener det er bedre med en skikkelig ting enn masse småræl som barna mister interessen for etter noen få dager. Men det ser ut til at det er vanskelig med spleising for de fleste. I år hadde jeg og kona satt makspris på 200kr i gave til hverandre. Vi overskred nok den grensen litt begge to men ikke så mye. Halvparten av gavene vi ga bort har vi laget selv i form av mat/søtsaker og noe annet småtteri. Nå er ikke barna våre så store (3,5år og 10mnd)så veit ikke i hvor stor grad vi klarer å holde på gavemengden til dem. I år fikk den eldste en gave til 300kr fra oss og den minste hadde fått julegaven sin i november, en gåstol. Men det ble da fult under juletreet selv om vi selv hadde prøvd å holde oss på ett fornuftig nivå. Syns det er koselig å kunne gi en oppmerksomhet til jul men det behøver ikke være så voldsomt som jeg opplever at mange familier har det. Det virker nesten som det har blitt en konkurranse og en mulighet til å vise seg fram, ett statussymbol på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye glede man kan velge å gi bort til jul. Hjemmelaget eggelikør sammen med ekslusiv sjokolade er en sikker vinner som vi prøvde ut i år :D Andre ting man kan gi bort er ekslusive lammelår, kinobilletter, teaterbilletter, overnatting på dnt hytter m.m.

Vi gav ikke noen en eneste "husfyll" pakke i år. Ett par bøker om friluftsliv kjøpt på salg en gang i året ble også gitt i gave. Det var viktige bøker som inneholdt god filosofi og flotte bilder o.l. som jeg synes mottakeren burde få med seg. At det var kjøpt på salg i juli burde ikke ha noen betydning synes jeg. Det er like store tanker bak gaven selv om den ikke er kjøpt i adrenalinrush lille julaften. Faktisk mer tanker, siden gaven er planlagt ett halvt år i forveien istedetfor impulshandel kvelden før kvelden, på den store krasjedagen når folk er mest stressa og bulker hverandre aller mest i hele året... :)

Alt sånn fortalt, så er jeg enig med REs. Turutstyr er ikke greien jeg ønsker meg til jul. Etterhvert har jeg blitt så kresen på utstyret at jeg må kjøpe alt selv for å bli fornøyd :)

Julaften for meg handler om 3 ting: Sinnsykt god mat, å få treffe slektningene mine igjen og å glede andre med, vel, gjennomtenkte gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.