Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken spade? BCA eller Black Diamond?


Drumlin

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk to spader i julegave i år. En BCA B-1 EXT, og en Black Diamond Deploy 7. Deploy-en har det største bladet, mens BCA-en har lengre skaft, er lettere og mer sammenleggbar. Hvilken av disse bør jeg ta med meg på topptur? Er det noen som har sterke anbefalinger om den ene foran den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg var fornøyd med deploy 7 helt til den pluggen som du regulerer håndtaket med knakk og forsvant for meg. Dette skjedde da jeg skulle grave i hard snø/skare. Formen på selve spaden viste seg også å være veldig ugunstig om du skulle måtte grave deg ned og ønsker å benytte foten på spaden for mer kraft. Bueformen gjør det vanskelig å få kraft på spaden med foten. Om du tenker å bruke den utelukket i løssnø er den helt sikkert supert til formålet. Den andre du nevnte kjenner jeg ikke til. Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, det samme skjedde med min black diamond som for Lofoten her,- pluggen knakk da jeg skulle grave løs snøplugger i frossen/isete snø,- ble brukt ganske røfft da. Synes også det bøyde skaftet var litt kjælkete noen ganger. Ellers en lett fin spade... for løsere snø. :) Er selv på utkikk etter ny spade,- så følger med på hva som meldes på tråden her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpt noe nye spade vilut?

må kjøpe ny spade selv i dag da jeg skal på tur i helga,det kommer til og bli brukt samme med telt så primær behovet vil være å bruk den til og lage en fin telt plass,men hvis det er anledning til det en gang så kan det fort være til og lage snø hule :lol:

Blir brukt sammen med pulk så vekt er ikke kritisk men er ikke feil hvis den er lett eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpt noe nye spade vilut?

må kjøpe ny spade selv i dag da jeg skal på tur i helga,det kommer til og bli brukt samme med telt så primær behovet vil være å bruk den til og lage en fin telt plass,men hvis det er anledning til det en gang så kan det fort være til og lage snø hule :lol:

Blir brukt sammen med pulk så vekt er ikke kritisk men er ikke feil hvis den er lett eller :)

Heisann, nei ikke kjøpt noen, men skal se på typer BCA i dag... skal også ut i helgen, med pulk og telt...samme primærbehov som du har med andre ord,- dvs jeg har gjerne spade med på dagsturer også, så vekt og sammenleggbarhet er nok et poeng for meg. Håper du finner en da, og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, nei ikke kjøpt noen, men skal se på typer BCA i dag... skal også ut i helgen, med pulk og telt...samme primærbehov som du har med andre ord,- dvs jeg har gjerne spade med på dagsturer også, så vekt og sammenleggbarhet er nok et poeng for meg. Håper du finner en da, og god tur!

Hei!

Hadde vært supert om dere har mulighet til å oppdatere her utover dagen! Jeg skal selv investere i spade, men er ganske blank.. Ser for meg at jeg vil ha aluminium (jeg har lite eller ingen tro på plastikk i kulden, men det er kanskje bare meg..?), og at den kanske burde være relativt rett i kantene, særlig den kanten mot skaftet slik at man får feste om man må bruke foten for ekstra kraft..

Men som sagt, supert om det kommer flere synspunkter, meninger og erfaringer her! Kanskje sjansen for bomkjøp blir litt mindre! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ente med att jeg kjøpte Mini Shovel snøspade http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-mini-shovel-snospade-25523.aspx

test her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article421479.ece

var rimlig billig (399 på oslo sport lager som jeg kjøpte den) og så tok den veldig liten plass i sekken ka ta den fra hverandre slik att man får 3 deler (selve spaden og så blir "stanga" der man holder delt i 2) sikkert ikke den beste men fungere greit i bilen hvis man setter seg fast og på telt tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ente med att jeg kjøpte Mini Shovel snøspade http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-mini-shovel-snospade-25523.aspx

test her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article421479.ece

var rimlig billig (399 på oslo sport lager som jeg kjøpte den) og så tok den veldig liten plass i sekken ka ta den fra hverandre slik att man får 3 deler (selve spaden og så blir "stanga" der man holder delt i 2) sikkert ikke den beste men fungere greit i bilen hvis man setter seg fast og på telt tur :-)

Den var rask! helt sikkert grei den, så liten og lett ut. He he, kjenner igjen argumentasjonen for flerbruk om man ikke blir fornøyd...kan jo brukes i bilen også... :). Bor ikke i by, så får ta det som den lokale gode sportsbutikken har. Det blir nok en type BCA 8) , vet de har en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble storinvestering på meg i dag. Jeg fant K2 backside rescue shovel plus på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Trondheim. Den ruinerte meg omtrent med en pris på 799,-, men jeg har skikkelig ståltro på denne! Den virker å være svært solid, og er akkurat det jeg så etter i en spade! Gleder meg villt til å prøve denne!! :):-)

Tror definitivt at den er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble storinvestering på meg i dag. Jeg fant K2 backside rescue shovel plus på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Trondheim. Den ruinerte meg omtrent med en pris på 799,-, men jeg har skikkelig ståltro på denne! Den virker å være svært solid, og er akkurat det jeg så etter i en spade! Gleder meg villt til å prøve denne!! :)8)

Tror definitivt at den er verdt det!

Super!! så Youtube klipp. Holdt i en i dag...og syntes den var litt tung i forhold til den minste og letteste BCA B 1 ,- ..... men tror jeg skal stikke innom og se på den K2 èn en gang til.

Kanskje snøhuletur?? :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den virker jo veldig bra,fikk lys på en selv...men det er jo ikke noe nytt :wink:

husk og legg inn under utstyre erfaring etter noe bruk da Hammertime,godt og se det er flere enn meg som kommer inn i en butikk og skal ha noe "billig" og kommer ut med noe dyrere :-) (dama virker som lever i den truen att det er kun jeg som gjør det hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bca'en som var alternativet for min del også. Det er jo en noe finere pris på den, men jeg synes den ble litt i minste laget. Jeg synes det er et poeng med god lengde på spaden, det er medre å jobbe med den da.

Jeg ser argumentet med vekt, men de 215 gramene ekstra på k2'n er jo ikke all verden. I skaftet på k2'en er det jo også et 'rescue sled kit' på ca.67 gram, noe som ikke er i bca'en. Dvs at om man velger å hive ut det er det 148 gram forskjell.

Størrelsen på bladet var også delvis avgjørende for min del, 23x25,5 på bca'en kontra 25x28 på k2'en. Uten å ha prøvd de, så ser jeg for meg at dette kan utgjøre en forskjell.

Aldri vært på snøhuletur, men ser for meg Black Diamond Deploy som optimal til denslags bruk:

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1763&cid=515

Det ska'kke være lett å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den virker jo veldig bra,fikk lys på en selv...men det er jo ikke noe nytt :wink:

husk og legg inn under utstyre erfaring etter noe bruk da Hammertime,godt og se det er flere enn meg som kommer inn i en butikk og skal ha noe "billig" og kommer ut med noe dyrere :-) (dama virker som lever i den truen att det er kun jeg som gjør det hehe)

Jepp, skal gjøre det. Du kan hilse dama di fra meg, å si at du definitivt ikke er aleine om det! Trøsten er jo at man forhåpentligvis har utstyret lengre før det ryker, og man vil kanskje ikke føle samme behovet for oppgradering på en stund... :-)

Dyrt utstyr = dyrt

Billig utstyr + oppgradering til dyrt utstyr = enda dyrere!! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal gjøre det. Du kan hilse dama di fra meg, å si at du definitivt ikke er aleine om det! Trøsten er jo at man forhåpentligvis har utstyret lengre før det ryker, og man vil kanskje ikke føle samme behovet for oppgradering på en stund... :)

Dyrt utstyr = dyrt

Billig utstyr + oppgradering til dyrt utstyr = enda dyrere!! =D

Tror det er veeeldig mange der ute som har behov for å forsvare utstyrskjøp med å argumentere med det billigste... men kommer hjem med dyreste....med påfølgende argument som nevnt dyrt =dyrt osv.. Kjenner til det jeg også :-)

-for øvrig enig i at Black Diamond spaden nok er godt egnet til snøhuler, men vil ikke anbefale den til hard bruk. Dessuten er jeg helt enig i dette med å kunne hjelpe til å tråkke med fot på bladet i hard snø, - og langt nok skaft.... hmmmm spørs om det ikke blir en K2. Likte muligheten til å feste bladet vinkelrett på skaftet,.....smarte løsninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.