Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo og vindstabilitet


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker lavvo en del selv, og jeg er overrasket over hvor mye vind de kan tåle hvis festet er godt nok. Har forsøkt Helsport sin 8 manns lavvo i ca 20 ms og det holdt, men jeg følte meg ikke helt trygg. Du blir jo veldig sårbar hvis den letter og man ligger igjen under åpen himmel i sånt vær. Pass på å få spadd godt med snø på stormmattene, så vinden ikke får tak under, og bruk solide snøplugger. Jeg pleier å ha med meg 8-10 kosteskaft kjøpt på Biltema. Det gjør susen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min lille Venorlavvu på en campingplass i Trøndelag under en storm i fjor. Campingplasser har vanligvis ikke den beste grunnen for teltplugger nå for tiden. Hard grus like under et relativt tynt lag med jord og gress. Mest tilpasset bobiler, tror jeg. Men jeg fikk da banket ned pluggene, samt bardunering på den siden stormen stod på. Det blåste så kraftig at sykkelvogna mi kjørte avgårde på egenhånd, og lavvuen blafret så jeg trodde den skulle revne. Men den stod fjellstøtt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TH.

Skal du ha ansvar for andres sikkerhet? Eventuelt barn og ungdom?

La en værmld avgjøre om det blir tur eller ikke hvis du skal ha ansvar for sikkerheten, og hvis det er barn med på turen.

Blir det tur så vær nøye med hvor dere setter lavvu'en opp, altså om dere setter den opp litt i le eller på en eksponert kolle, kan føre til nattaktivitet, dvs, dere må ut og berge både det ene og det andre.

Beregn god tid, dvs, sørg for å ha dagslys når dere setter den opp, samt få hjelp av minst 3 i oppsettingsfasen. Husk å ta runden rundt lavvu'en før dere kryper i posene, etterstram barduner og sjekk at snøen dekker stormmattene skikkelig som det er nevnt her. Barduner ut alle punktene, så slipper du kanskje å måtte ut midt på natta.

Ved sterk vind bør dere vurdere å droppe et eventuelt bål.

husk å koble av eventuelle primuser før dere legger dere, og luft godt før dere fyrer opp primuser på morgenen.

I nødstilfelle, hvis det begynner å blåse, samarbeid og ta av et stangledd eller to, mens andre går ut og spar mer snø oppover på duken. Dette reduserer høyden/vindfanget og dermed blir det litt tryggere, men minusen er at dere må ligge tett på hverandre. Kan jo bli hyggelig det også:roll:. Denne løsningen kan dere også bruke om dere ikke blir alle mann på tur.

God tur!

nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TH.

Skal du ha ansvar for andres sikkerhet? Eventuelt barn og ungdom?

La en værmld avgjøre om det blir tur eller ikke hvis du skal ha ansvar for sikkerheten, og hvis det er barn med på turen.

Blir det tur så vær nøye med hvor dere setter lavvu'en opp, altså om dere setter den opp litt i le eller på en eksponert kolle, kan føre til nattaktivitet, dvs, dere må ut og berge både det ene og det andre.

Beregn god tid, dvs, sørg for å ha dagslys når dere setter den opp, samt få hjelp av minst 3 i oppsettingsfasen. Husk å ta runden rundt lavvu'en før dere kryper i posene, etterstram barduner og sjekk at snøen dekker stormmattene skikkelig som det er nevnt her. Barduner ut alle punktene, så slipper du kanskje å måtte ut midt på natta.

Ved sterk vind bør dere vurdere å droppe et eventuelt bål.

husk å koble av eventuelle primuser før dere legger dere, og luft godt før dere fyrer opp primuser på morgenen.

I nødstilfelle, hvis det begynner å blåse, samarbeid og ta av et stangledd eller to, mens andre går ut og spar mer snø oppover på duken. Dette reduserer høyden/vindfanget og dermed blir det litt tryggere, men minusen er at dere må ligge tett på hverandre. Kan jo bli hyggelig det også:roll:. Denne løsningen kan dere også bruke om dere ikke blir alle mann på tur.

God tur!

nikke.

Ansvar og ansvar, kan vel på en måte si det, en værmelding vil selvfølgelig vurderes.

Kommer hverken til å bruke bål eller primus, har en stor ved/kull/brikett fyrt ovn med pipe, varmer bra og er trygt.

Tenker litt på å ta med en haug lange raier å bruke som snøplugger, type 2 meter lange som når helt ned i snømengdene, kan jo også graves ned på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.