Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange utenetter har du i 2011/12?


Dag G - Evje

Hvor mange utenetter har du i år ?  

124 stemmer

  1. 1. Hvor mange utenetter har du i år ?

    • Kategori 0: 0 = Null
      7
    • Kategori 1: 1-9 netter = Amatør
      44
    • Kategori 2: 10-29 = Småproff
      40
    • Kategori 3: 30-99 = Proff
      28
    • Kategori 4: 100 -199 = Villmarking
      4
    • Kategori 5: 200 - 299 = Ekte Villmarking
      0
    • Kategori 6: 300 - 365 = Lars Monsen
      2


Anbefalte innlegg

Etter å ha oppsumert loggboka i romjula, viser det seg at 2011 ble et middels til labert år når det gjelder turdager. Loggboka viser 104 turdager, med 53 overnattinger. Det er under halvparten så mange utedager som i 2010, og, huff, ikke siden 2008 har det blitt over 100 overnattinger.

Jeg satser på mer frisk luft i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Det kommer litt an på hvor nedslitt den er........ :twisted:

Lenge siden jeg har vært her, men kan jo kommentere;)

Den hadde tak og fire vegger, men taket var ikke fullstendig tett og gulvet skeivere enn jan thomas. Maling har neppe veggene sett siden setra ble bygd på tidlig 1900-tallet ett sted :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Godt å se at etter 19 stemmer avgitt er det ingen nuller her inne... :)

Første nullen er vel her. Men, nå er det meldt ned mot -30 her jeg bor, og da beveger jeg meg ut igjen. Overnatting under åpen himmel og timevis med mekking av bålplass - da føler jeg at jeg (over)lever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første nullen er vel her. Men, nå er det meldt ned mot -30 her jeg bor, og da beveger jeg meg ut igjen. Overnatting under åpen himmel og timevis med mekking av bålplass - da føler jeg at jeg (over)lever..

Timevis med mekking av bålplass er toppen, kaif.

Særlig når tempen er nede i den blåsona du beskriver.

I år tror jeg vi må få et par nye graderinger mellom 30 og 99 utenetter.

Det blir for stort sprang mellom småproff og villmarking.

Noen dønn seriøse forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg årets første utenatt i helga. Skulle liksom til Filefjell for å skaffe meg fjellerfaring siden jeg aldri har ligget alene i telt i vinterfjellet, men NSBs håpløse "buss for tog"-greie gjorde at jeg ikke rakk Valdresekspressen. Det rant litt over for meg der og da, men jeg måtte jo vri det over til noe positivt. Så jeg børstet støv av en gammel drøm, jeg dro på Byggmakker for å se om det ved et slumpetreff kunne finnes et tørrvedsagblad der. Utrolig nok gjorde det nettopp det! :)

Jeg har alltid kvidd meg for utenetter på skauen fordi jeg vet hva som venter. Ei ferskvedsag som setter seg fast i veden, tida går og vedlageret og bålet lar vente på seg mens mørket senker seg. Med skikkelig sagblad gikk det som en drøm, og motivasjonen nådde nye høyder. Presenninga kom på plass, og da kunne det bare fortsette å snø så mye det ville, var bare lett snøvær likevel da.

Å sitte på en hemmelig ås ganske langt innpå og drøyt 150 høydemetre over de trivielle trikkeskinneområdene gjør enormt godt for en skau- og villmarkssjel. Jeg kunne ikke klage på at det ikke ble topptur den påfølgende dagen, for da måtte jeg samtidig degradert meg sjøl som skaukar, og det ønsker jeg på ingen måte! :)

Man sitter der og filosoferer og gjør i grunne folks øyne ingen verdens ting, og det må da være fryktelig kjedelig. De dumme spørsmåla fra studenter i Sogndal sitter meget oppegående friskt i minne! Men man sitter der og føler at trærne/snøskulpturene er dine venner, her sitter man "fortapt" langt inni "villmarkas" mørke, og hvem vet hvor det rusler et dyr av et eller annet slag. En koselig følelse!

Dagen etter har man selvsagt sovet meget godt, og etter morrabålet bærer det utfor åsen for å krysse trikkeskinnene før det bærer mot en ny ås utafor folkeskikken. Det er gråvær, men skauen trenger ikke Øyvindvær for å være vakker, det er et sant eventyrlandskap jeg bakser meg gjennom, og gråværsutsikten gir lønn for strevet.

Jeg har ikke lov til å være misfornøyd med helga sjøl om www.peakbook.org prøver å få meg misunnelig med negativt fortegn pga godværsrapporter fra 2k-områder. I år er ikke 2011, derfor må topptørka mi snart ta slutt, men hvem har sagt at skauen er en nødløsning :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble amatør i år (igjen). Selv om jeg skjønner at tråden ikke er høytidelig, måler jeg ikke friluftsgleder og opplevelser i antall overnattingsdøgn, høydemeter, kilometer osv. Eller fisketurer etter antall kilo, jaktturer i antall felt vilt osv. Heldigvis!

Klassifiseringen har jo noen reale huller. En persom med f.eks 300 utedager med middager over åpent bål på jakt og fisketurer i nærmiljøet, men bare 9 overnattinger blir amatør, mens en med en overnattig mer og ingen andre utedager er småproff...

Litt vittig å tenke på at om Monsen av en eller annen grunn ikke fikk mer enn 9 utedøgn ville han iflg klassedelingen få benevnelsen amatør og ikke engang fortjene sitt eget navn, hehe. Det ville fortone seg som en pussig degradering, spør du meg!

Men artig tråd!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å definere denne tråden med årstall? "Hvor mange utedøgn hadde du i 2011?" Så er det greit å lage en ny for 2012 osv....

En sak for moderator muligens å gå inn på denne tråden og skifte overskrift ?

Så lager vi senere en ny tråd for 2012.

Fikk 4 utenetter i januar så en rimelig grei start på 2012 er det nå blitt..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak for moderator muligens å gå inn på denne tråden og skifte overskrift ?

Så lager vi senere en ny tråd for 2012.

Fikk 4 utenetter i januar så en rimelig grei start på 2012 er det nå blitt..... :D

Da har jeg omdøpt tråden, Dag.

Du får opprette en 2012-tråd ved dette årets slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2011 grusa jeg til med hele 2 netter ute! :D Den ene var ute i hagen med unga i juli med nesten 20 grader som minimum på natta. Det skal vel bli tradisjon så lenge unga har lyst.

Den andre utenatta ble jo nesten ekstrem, en regnvåt septembernatt i fjellene nord for Ål. Også det en tur for og med barn, som forhåpentligvis blir en årlig hendelse, ikke sant Morten? :wink:

Ikke lenge til mitt mellomnavn blir Monsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2011 grusa jeg til med hele 2 netter ute! 8) Den ene var ute i hagen med unga i juli med nesten 20 grader som minimum på natta. Det skal vel bli tradisjon så lenge unga har lyst.

Den andre utenatta ble jo nesten ekstrem, en regnvåt septembernatt i fjellene nord for Ål. Også det en tur for og med barn, som forhåpentligvis blir en årlig hendelse, ikke sant Morten? :wink:

Ikke lenge til mitt mellomnavn blir Monsen...

Du var nok en amatør du i fjor Nils.

Men kidsa dine bør få betegnelsen Småproffe... :D

Jeg og broderen tilbrakte mange sommernetter i hjemmesnekra telt ute i hagen.

Vi brukte gulvtepper som ble lagt over utebordet.

Moderen truet med gikt og isjasj når vi ble eldre.

Men disse truslene har vi enda tilgode å kjenne noe til... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Se det. Med siste natta fra 31/8 til 1/9, fra sommer til høst, og med en flott fullmåne som lyste opp,

tangerte jeg fjorårets resultat på 31 på en lokal ås. Muligens rekkes 50 og halvproff (ny klasse i 2012?) dersom høsten blir fin... :oops:

Her er det bare å stå på...........

img2198f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget fornøyd med å havne på "Proff". 32 netter i telt/gapahuk så langt. Blir trolig et par til før jeg gir meg. Det er jo en jobb som skal betale den galskapen her. Skjønner ikke hvordan folk får det til? ....og JEG er lærer...;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan folk får det til? ....og JEG er lærer... ;)

:)

Turnus... Har 28 netter så langt i år. Hadde null i fjor, så sier meg fornøyd så langt. Håper på 50 før året er omme, men det blir nok utfordrende å få til. Bare å stå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.