Gå til innhold
  • Bli medlem

Funker det og legge en sovepose i en annen sovepose slik at den blir varmere ?


Turgutten1

Anbefalte innlegg

Annonse

Svaret er nok ganske nyansert. Tar man to poser med komforttemperatur minus 20 og tar utenpå hverandre, betyr det slettes ikke at du vil ha det fint i minus 40. Den ytterste må være større slik at ikke begge blir presset sammen og mister isolasjonsevnen. Samtidig så er det en viktig egenskap med soveposer at fuktig luft skal gå ut av posen før den kondenseres inni selve posen eller i isolasjonsmaterialet. Tar man da en ekstra pose utenpå den første, så forstyrrer du denne prosessen med det resultat at du får fuktighet/is inni posen som fryser og tiner av din bruk og det vil etterhvert bli et problem. Min erfaring er at det er bedre å ha en litt romslig pose og ta på litt klær ev, en tynnere fleecepose inni soveposen. Bruker jeg to poser foretrekker jeg å åpne den ekstra helt og ta den som en dyne over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en med +5(dun) innerst og -12(kunstfiber) ytterst og det holder meg fint varm ned til minus tredve. Men alle er forskjellige. -5 og -20 høres nå allikevel ganske så sikkert ut. For min del har jeg i grunn generelt gode erfaringer med dobbelpose. Har også brukt en dobbel dunkombinasjon med +5 og -5 ned i -29(selv om sola lå på teltduken om morgenen da. det hjelper på ettersom jeg som regel blir kald mot slutten av natten men da sov jeg som en stein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker også dobbel pose med stort hell.

Forrige vinter lå jeg i ca 30 minus med en +4 pose kombinert med en -5 pose. Dette ble litt kaldt, men ganske imponerende alikevell.

Finnes flere fordeler med dobbelpose.

-Du får delvis et isolerende luftlag mellom posene.

-Om du fks har en 3 sesongs pose og en sommerpose, kan du ta med sommerposen på toppturen, mens 3 sesongens ligger igjen i leir.

-To tynne poser tørker mye fortere enn 1 tykk, da du får dobbelt så stort overflateareal.

-Kommer du over en skadet person/ en i trøbbel som er på vintertur med lakenpose, kan du zippe sammen dine to poser til en stor "overlevelsespose".

-Istedenfor å ha en vinterpose, en 3 sesongs og en sommerpose, slipper du unna med to poser. Bruk begge om vinteren, 3 sesongs høst og vår, og sommerposen som toppturpose/sommerpose.

Jeg synes i allefall dette er et kjempesystem. Dog, kan være litt mer stress å legge seg nedi å lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar en sovepose med komfort temperatur på 20- og en sovepose inne den på 5- i komfort temperatur vil jeg da kunne ligge ute i 30- grader?

Den med komfort på 20 minusgrader er ganske stor for meg og det vill ikke være noe problemer med plassen.

Disse to posene bør greit gå i minus 30, mener nå jeg da. Men bare hvis underlaget er bra. Med dårlig isolering mot bakken/snøen vil verdens varmeste pose bli kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.