Gå til innhold
  • Bli medlem

Grevling trekk til sovepose


Turgutten1

Anbefalte innlegg

Annonse

Edit: Siden førsteposten ble gjort helt om til ett annet tema så ble posten min noe kryptisk

Har ingen erfaring med denne men tror neppe det dreier seg om noe som er brukandes noe særlig under null grader. Husk forsvaret baserer seg på fyring i telt med fyringsvakter. Tipper denne er bedre http://forsvarsbrukt.no/p-914-sovepose.aspx men 20-25minus som de påstår her er å strekke det ut. Jeg syns det var en ubehagelig opplevelse å ligge i denne når det nærmet seg 30minus og da hadde jeg en ca 0grader pose inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mere praktisk med fleecepose, altså i tillegg til soveposen. Skal ifølge produsenten gjøre comf tempen ca åtte grader høyere.

Er vanskelig å finne grevlinger som puster for tiden. Har selv en gammel en som er vanntett over men med pustende trekk på oversiden. Denne fra Ajungulak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok minimalt. Mest for skydd mot fukt og slitasje.

Har ett Grevling Shelter 2000 liggende som jeg ikke bruker. Det er vanntett, ikke bare fuktavstøtende.

Egner seg best i plussgrader, det blir kondens når det er kaldt.

Opprinnelig kostet det vel 1000 kr eller så. Brukt 2-3 ganger.

Meningen var å bruke det på uteliggertur uten telt, men ser at jeg alltid bruker telt så derfor ligger det bare der.

Er du interessert å kjøpe så send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevlingen bidrar til å holde en del av vinden ute hvis du ikke sover i telt, og så beskytter den soveposen mot snø på vinteren. det er nok ikke så mye varme i den, men litt vil nok kunne måles hvis du gikk vitenskaplig til verks.

På vinteren kan du risikere kondens inne i grevlingen og denne fuktigheten trekker inn i soveposen. Jeg har opplevd at kondens har frosset utenpå soveposen og da er det bare å riste den av. de samme skjer inne i teltet. Fuktigheten kondenserer på innsiden av teltduken og kan ristes av når du pakker teltet.

Er det kaldt nok så kan også kondens fryse på innsiden av grevlingen uten å trekke inn i soveposen, men dette avhenger litt av hvor god svepose du har. Hvis det lekker mye varme ut så blir det vann på innsiden av grevlingen i stedet for is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, har nylig erfart at grevlingtrekk utenpå soveposen gir kondens på soveposen, dvs den var fuktig da jeg tok den ut av "grevlingen". Jeg har en rab neutrino 600 dunpose. Det var omkring 8-10 minus ute den natten,- hadde ikke temperaturmåler i teltet. Er det da en "dårlig" dunpose jeg har eller ville det skjedd uansett sovepose?

Jeg bruker grevlingtrekket for å beskytte soveposen,- jeg har to hunder med som får ligge i innerteltet med meg, den ene av de har en tendens til å drasse med seg litt snø i pelsen (tross iherdig børsting før den slippes inn), derfor synes jeg det kunne være praktisk med det trekket. Men vurderer å droppe det heretter,- og heller ha en fleecepose inni dersom det skulle bli ekstra mange kuldegrader,- har da fortsatt litt "problem" med en stk våt hund....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at man har forskjellige erfaringer med det som omtales som grevling, altså et yttertrekk for soveposer.

Min sønn bruker grevling fra Ajungilak og jeg har aldri oppdaget fukt i posen hans, han har heller ikke klaget på dette på vinterturer fra 2-4 dager.

Jeg bruker også soveposetrekk når jeg ligger ute under åpen himmel eller presenning, og kan som tidligere sterkt anbefale denne: http://www.ebay.com/itm/NEW-US-ARMY-WATERPROOF-SLEEPING-BAG-GORETEX-BIVY-COVER-/200696936112?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eba7836b0

Dette er "the real deal", "the mother of sleeping bag covers!" Bruker den også ved bålet og jeg har enda ikke fått hull i den tross mange gnister som jeg bare børster fort av. Slike glør brant rett igjennom min sønns Ajungilak grevling.

Det snedige med denne posen er at det er knapper med litt avstand mellom seg langs glidelåsen slik at man bare kan kneppe igjen og legge klaffen over mens da glidelåsen er åpen, noe som fører til bedre lufting. Videre er den konstruert slik at den overlapper over hodet, altså det er ikke hull til ansiktet som i en tradisjonell pose, og dermed ligger man helt beskyttet mot elementene. Jeg har våknet fullstendig dekket av snø flere ganger opp gjennom årene. Posen er også meget romslig og har fint plass til et tilpasset vanlig liggeunderlag inne i selve posen. Litt tungt, men i pulken spiller det ikke noen rolle for min del.

Ikke så ille pris heller, så løp og kjøp!

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kondens i slike trekk er det flere ting som spiller inn. Temp ute, luftfuktighet, type trekk man bruker.

Jeg har Grevling Shelter som er vanntett, men jeg tror ikke det er så veldig pustende. Derfor blir det lettere kondens i det.

Har og et annet fra magasinet som er vanntett under men har impregnert stoff oppå, det fungere bedre i kaldt vær.

Dog har det mest å si hvordan du får feste dette rundt posen. Ligger det løst rundt ved ansiktet så er det stor sjanse for at an i løpet av natte kommer til å puste mellom trekk og soveposer, da blir det hvertfall kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kondens i slike trekk er det flere ting som spiller inn. Temp ute, luftfuktighet, type trekk man bruker.

Jeg har Grevling Shelter som er vanntett, men jeg tror ikke det er så veldig pustende. Derfor blir det lettere kondens i det.

Har og et annet fra magasinet som er vanntett under men har impregnert stoff oppå, det fungere bedre i kaldt vær.

Dog har det mest å si hvordan du får feste dette rundt posen. Ligger det løst rundt ved ansiktet så er det stor sjanse for at an i løpet av natte kommer til å puste mellom trekk og soveposer, da blir det hvertfall kondens.

Det er sikkert flere faktorer som spiller inn mht kondens ja. Tenker at det nok er risiko for at jeg pustet mellom trekk og sovepose ;) pluss at jeg i løpet av natten kjente at jeg var i overkant varm, glemte å at av et lag ull på overkroppen ,- og det ble nok et lag for mye. Det spiller sikkert også inn. Når jeg tenker etter så er det første gangen det har skjedd med meg at jeg fikk kondens på soveposen når jeg brukte grevlingtrekket (mitt er i impregnert bomull på oversiden og noe nylon vanntett på undersiden,- noen år gammelt ja...tør nesten ikke tenke etter.... :D. Har brukt det helst når jeg har sovet ute under åpen himmel vår og høst, vinterturene mine er så langt ikke veldig mange.

Nå var vel utgangsspørsmålet om grevlingen gjør soveposen varmere,- jeg vil si ja, men har ingen tall på hvor mange grader,- men det utgjør en forskjell.

Hvordan unngå å få fuktig sovepose om man drar på ukestelttur vinterstid,- eller kanskje er det egentlig ikke noe problem.... mulig det finnes egne tråder på det temaet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.