Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe ny ryggsekk - hvilken størrelse???


Springvill

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg min første STORE ryggsekk. Er på jakt etter en som skal brukes til sommerturer på ca. en uke og vinterturer på opp til en uke (uten pulk). Er en jente på 175 cm og lurte på om ca. 85l vil være passende? Lurer vedlig på en Gregory Deva 85l for dame som jeg har prøvd i butikken. Den virket veldig bra, men er redd den kanskje blir for liten, eller? Er ikke den som pakker med meg mest, heller minst. Men trenger tross alt en varm og stor soverpose til vinteren og dunjakke, dunbukse, osv. så sekken må ikke bli for liten!

Noen som kan hjelpe meg på vei? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ingvil1004 og velkommen til forumet!

Det der med volum på sekk er vanskelig synes jeg. Jeg bruker en 55Liters til hyttetil hytte både sommer og vinter. Til litt lengre sommerturer(14dg. f.eks.) klarer jeg meg med en 80L.

Største utfordringa synes jeg er teltturene om vinteren. Da er jeg glad jeg har 130-literen. Eneste anbefalinga jeg kan gi er å bruke litt tid på å finne sekken med det bæresystemet som passer for deg og gjerne prøvepakk (med lånt sekk)for en ukestur om vinteren. Det vil gi en pekepinn på hvor stort volum du trenger. Håper du finner en sekk du blir skikkelig glad i. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar! :D

Jeg har prøvde Bergans 75l, men den passer ikke for ryggen min. Har ganske så kort rygg. Har også prøvd en 110l fra Helsport og den var både jeg og selgerne i butikken enige om at ble alt for stor til meg og det var ingen av størrelsene som passet. De mente at jeg rett og slett ikke kunne ha så stor sekk. Men har tenkt til å teste ut en Arcteryx 95l i butikken en dag.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ny ryggsekk for et år siden, en Arcteryx bora 80 L., og selv om den var dyr så har den vist seg å være en kjempegod investering. Jeg er ca. samme høyde som deg og min sekk har medium rygg. Osprey var også inne i bildet den gang. Dette er også veldig gode sekker.

Skal du gå i fjellet en uke i strekk, med mat, primus, telt og sovepose, så bør du kjøpe deg en sjikkelig god sekk. En som passer til din rygg. At den passer er ofte viktigere enn størrelsen. Du trenger ikke fylle den helt opp, men jo mer plass du har jo vanskeligere blir det å pakke lett. Gå gjerne litt over de vanlige tursekkene fra Bergans og Norrøna, disse som du får for en tsenlapp og der omkring. Beregn gjerne å bruke minst 2 - 3 K. (Brgans og Norrøna har også sekker i denne klassen.)

Du trenger ikke mange justeringsmuligheter på bæresystemet. Det fører bare til at du går og justerer hele tiden i stedet for å nyte turen. Akurat det har jeg erfaring med.

Jeg pleier å si at sekken er like personlig som undertøyet. Den skal passe din rygg og ikke være laget for at andre skal låne den og få den til å passe sin rygg.

Kjøp sekk i en butikk som tydelig viser at de har peiling.

Hvis det første de spør om er hva sekken skal koste og så henter frem en sekk til en tusenlapp eller deromkring, så kan du godt gå et annet sted.

Fortell dem om ditt behov og la ekspeditøren anbefale sekk.

Prøv den i butikken med vekt i. En seriøs forhandler har sandsekker eller lignende liggende ved sekkestativet. Noen lar deg også låne en sekk, gjerne i flere timer, for å kjenne om den sitter riktig.

Gå i mange butikker og vent med å kjøpe til forvirringen blir total. Da bruker du sannsynligvis noe mer penger enn du adde beregnet, men det kommer du helt sikkert ikke til å angre på.

http://www.ospreypacks.com/en/group/womens/xenon_series

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Packs/Bora-80#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs er inn på noe veldig essensielt ved kjøp av sekk - denne skal bli din følgesvenn på alle turer, og da er det viktig at du liker å ha den med.

Du drar ikke på tur med en kamerat hvis denne kameraten kun er et irritasjonsmoment - selv om dere deler friluftsinteresse.

Tilsvarende tar du ikke med deg en sekk på tur bare fordi det er en sekk, den skal være komfortabel å ha på ryggen, og ikke kjennes nevneverdig tung ut, selv om den er det.

Du nevner gregory - jeg har en gregorysekk selv, og kan derfor anbefale den ut fra følgende:

Gode materialer, gode løsninger, rygglengde er innstillbart, samtidig som den kommer i tre forskjellige størrelser for hvert sekkevolum (ca) - small, medium og large. Alt for å at det skal kunne tilpasses din rygg best mulig. Det er også slik at Oslo sportslager kan hjelpe deg med å stille inn sekken slik at når den en gang er stilt inn til deg, så trenger du ikke røre remmene mer enn etterstramming på skulderstropper og hoftestrammere - rygglengden er låst til hva som er best for deg.

Om Osprey ag Arc'teryx har tilsvarende opplegg kjenner jeg ikke til, Bergans og Norrøna er bra, men de er ikke like spesialisert mot ryggkomfort som de andre.

Forøvrig må du prøve selv, og det kan godt vise seg at for deg er gregory helt uaktuelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en slik bergans sekk som passer til flere rygglengder. Den har vært et irritasjonsmoment fra start til jeg anskaffet en osprey sekk! På bergans sekken gikk jeg alltid å justerte her og der og følte at den aldri satt riktig. Ospreyen har en fast rygglengde og sitter som et skudd.

Som REs også sier, prøv hos en seriøs forhandler. Jeg fikk veldig god hjelp hos platou.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpefulle svar!!! :D

Har vært rundt om å prøvd forskjellige sekker de siste dagene og de det står mellom nå er vel egentlig Arxteryx bora 80l og Gregory 85l, damemodell. Men etter at jeg har lest en del på nettet har jeg fått en oppfatning av at Arcteryx sekken er bedre å bære og av bedre kvalitet enn Gregory-sekken. Sikkert bare noe jeg tror, men vil ikke kjøpe en lite solid sekk ettersom den koster 3.000 kr. Har egentlig mest lyst på Gregory-sekken fordi den har frontåpning og sidelommer og har litt større volum. Men føler at stoffet er tynt og at Arcteryx-sekken har bedre kvalitet.

Noen som har noen erfaringer de har lyst til å dele?? :)

Vet ikke så mye om ryggsekker, men vet at mange andre vet! Blir veldig glad for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har storsekker fra både Gregory og Arcteryx (hhv Denali Pro og Naos 85). Kvaliteten er minst like god på Gregorysekker som Arctreyx. Gregory regnes vel som den beste (og dyreste) sekkeprodusenten i verden. De lager bare sekker. Tror ikke du bør engste deg for at kvaliteten på Deva ikke er god nok. Men Bora kan nok være hakket mer slitesterk da den veier noe mer.

Tror nok passform og din personlig vurdering av egenskapene til sekkene betyr mer. At Deva er en dedikert damemodell kan bety en del. Tror nok ikke Arcteryx har tatt så mye hensyn til damenes anatomi i utviklingen av Bora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisen ikke er utslagsgivende så mener jeg du må gå for den som passer best til DIN rygg. Både Oslo sportslager og Sportsnett er gode til å hjelpe for å prøve sekken med vekt i, gjelder forøvrig Anton sport i Bogstadveien også (jeg tipper du er i Oslo eller omegn siden sportslageret vel er eneste butikk som har Gregory så vidt jeg vet, de to andre har Arc'teryx).

Ellers så vet jeg at Gregory fikk en del kritikk for problemer med hoftebeltet for noen år siden, tror den saken er løst nå. Materialmessig tror jeg at Arc'teryx er bedre, men jeg har ikke hatt noe problemer med min Gregory, og bygger dett kun på observasjon av sekk i butikk.

Husk at du får rabatt med DNT-medlemskap mange steder, og med en pris på 3000 så gir rabbatten (f.eks 15% på sportslageret) ca hva medlemskapet koster, hvilket også kan gi andre goder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpefulle svar!!! :D

Har vært rundt om å prøvd forskjellige sekker de siste dagene og de det står mellom nå er vel egentlig Arxteryx bora 80l og Gregory 85l, damemodell. Men etter at jeg har lest en del på nettet har jeg fått en oppfatning av at Arcteryx sekken er bedre å bære og av bedre kvalitet enn Gregory-sekken. Sikkert bare noe jeg tror, men vil ikke kjøpe en lite solid sekk ettersom den koster 3.000 kr. Har egentlig mest lyst på Gregory-sekken fordi den har frontåpning og sidelommer og har litt større volum. Men føler at stoffet er tynt og at Arcteryx-sekken har bedre kvalitet.

Noen som har noen erfaringer de har lyst til å dele?? :)

Vet ikke så mye om ryggsekker, men vet at mange andre vet! Blir veldig glad for svar :)

Sekkene du ser på er bra. Ta den du liker best.

Størelse på sekken er vanskelig å gi svar på, fordi vi har med ganske forskjellig utstyr.

Du må nesten drasse med deg utstyret, og prøve det nedi sekken.

Føles sekken bra på ryggen da, er det bare å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.