Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store hengekøyetråden - hammocking


Gemajohn

Har du hammock?  

130 stemmer

  1. 1. Har du hammock?

    • Ja
      92
    • Nei
      18
    • Planlegger å anskaffe en senere
      21


Anbefalte innlegg

Kjøpte hennessey hammock i høst, tenkte og prøve den til uka om influansen gir seg. Har ferie så:D  

 

Etter og ha lett etter gode, enkle og tilgjengelige løsninger på og henge opp køya havna jeg på 2 lengder med 9mm klatretau. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke om å gjøre å ha køya stramt. Da blir det vanskeligere å ligge diagonalt siden sidene trekkes opp. Avstanden mellom endene på køya når den henger burde være ca 83% av lengden på køya og vinkelen på stroppene bør være ca 30 grader. Mange køyer har en "ridge line" som er tilpasset akkurat den køya slik at du får det samme henget hver gang.

 

Min har ikke noen ridgeline, men jeg kan prøve å snekre noe selv med lettvekt bardune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet ser det ut som om vinkelen er betydelig brattere enn 30 grader. Uansett var det for kaldt for knærne å ligge på siden. 

Vi får se om jeg får fikset en hjemmelaget underquilt i løpet av vinteren.

 

Litt vanskelige å se fra vinkelen på bildet, men det ser ut som fotenden er nærmere treet enn hodeenden. Vinkelen i hodeenden ser riktig ut, men hvis avstanden er ulik blir også vinkelen ulik. Hvis du får det til så bør du prøve litt forskjellige vinkler. Synes også kanskje at køya ser litt kort ut for deg. Nå ligger du jo helt i lengderetningen på dette bildet, men lå du diagonalt når du sov? Prøv også å ha hodeenden litt lavere enn fotenden, husk at overkroppen er tyngre enn beina så vekten vil synke mot midten av køya hvis begge ender er lik høyde.

 

 

Min har ikke noen ridgeline, men jeg kan prøve å snekre noe selv med lettvekt bardune.

 

Ridge line er ikke en nødvendighet, og den er litt i veien hvis du vil sitte på tvers i køya. Det skal ikke være mye vekt på ridgeline så ta gjerne en enkel karabinkrok og lag den avtagbar hvis du først prøver deg på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeline er praktisk for å henge opp lykt/nøkler/diverse over seg, samt for å feste underquilt, men om du skal bruke køya til mye annet enn camping er det praktisk å kunne hekte den av. Det er også ridgeline med f.eks myggnettingen til Ticket To The Moon som vil dekke behovet om du bruker den for camping.

 

Når det gjelder underquilt har draut.no hatt en fra DD hammocks til en ikke alt for gal pris (rundt 500 eller deromkring) sammenlignet med mange andre som koster et par tusen. De hadde den ikke inne nå, men har hatt den fra og til i sommer og høst. Om du skal lage en er det flere som foreslår å kjøpe en billig og/eller brukt sovepose og sy om den, og feste på stropper.

 

Jeg tok en time i kveldssola ikke langt unna hjemmet i går kveld, og det var overraskende mye insekter fortsatt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

jeg hadde jomfruturen i min DD jungle-hammock nå på Lørdag. jeg er 190 og veger 130 Kg. jjeg var redd for å måtte klatre både inn og ut av den for å returnere væske til kretsløpet midt på natta, men det gikk overaskende bra, og dette var etter 12 øl og diverse annet svineri. Jeg er nå "frelst"!  eneste som var litt for knotete var overduken som følger med, ganske vanskelig å få på plass fra inne i køya ( sterk vind) og det blaffra en del i den. burde kanskje ha bardunert den, men var for full til å bry meg med det ;) neste utfordring er å få byttet bergans-foam underlaget med en underquilt, og finne på en måte å få tatt med bikkjedyret på tur når jeg skal i hammock. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skal skaffe meg en TTTM-køye og lurer på om dere har noen tips og erfaringer på hvilken størrelse man burde gå for? Kommer nok til å bli brukt som avveksling fra teltet og til avslapping generelt på tur. Jeg og samboeren ser for oss at vi skal ha en hver, kan ikke tenke meg at det er behagelig natten over med to personer i en køye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Jeg debuterte i hengekøye i helgen. Artig det. Fant to trær som stod 7-8 meter fra hverandre i vannkanten med en liten "bukt inn imellom. Tenkte det var idyllisk å henge der med rumpa over vann og et strå i kjeften. Nå hadde jeg aldri montert opp denne hengekøya før, men det fulgte med 2 x 2 meter tynt, elastisk tau. Så jeg surra et rundt hvert sitt tre og fikk festa stroppene til køya på høvelig måte. Fin svikt blei det i opphenget, men jeg turte ikke å ligge der særlig lenge, for bakdelen min befant seg ikke mer enn noen cm over vannflaten. Og de tynne stroppene ga meg ikke akkurat den store roen. Neste gang blir det noe rester etter et gammelt klatretau. 

Men, jeg lurer. Hva er egentlig de tynne, elatiske tauene til? Merket er DD-etellerannet. Med myggnetting og slikt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden (sånn ca 20) jeg levde i en hengekøye. Etter å ha klatret på meg ævver og vondter i noen uker på klatreloffen, så ble jeg installert i en hengekøye. Et par friends i fjellveggen og et tre bak, så ble jeg sjefssikreren på enkelte ruter. 

Og siden vi var flere i en gammel VW-buss fra 70-takket på tur, så bytta vi litt på å sove i køya ute. 

Jeg har også noen uker i seilskute bak meg der alle sov i køye i banjern. Skikkelige køyer i seildukslerret. Og jeg klarer fint å sove på magen i slike.

Savner veldig å ha en hengekøye så en TTTM står høyt på shoppinglista nå. 

 

image.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nostalgien! Sov i hengekøye i Brasil, da jeg lofffa rundt der som 19-åring for (kremt) en liten stund siden. Det var lokalprodusert i vevd bomull og tung som bare det, men veldig grei å sove i. Brukte den som hybelseng noen år etterpå tilmed. Nå er den pensjonert som hyttehengekøye. Kjøpte meg en billigversjon (Amazon Moskito) før jeg dro til NZ, og den var faktisk helt grei å sove i - brukte vanlig liggeunderlag for å holde varmen, og solid regnponcho som duk. Veldig greti med myggnetting, skal jeg kjøpe meg ny, er det must! Det største problemet var faktisk ikke mangel på trær, men heller at det blåste så hengekøyen ble forvandla til kite! 

Endret av fjellgjengeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 6. juni 2016 at 16.46, Bjarne Betjent skrev:

Jeg skal skaffe meg en TTTM-køye og lurer på om dere har noen tips og erfaringer på hvilken størrelse man burde gå for? Kommer nok til å bli brukt som avveksling fra teltet og til avslapping generelt på tur. Jeg og samboeren ser for oss at vi skal ha en hver, kan ikke tenke meg at det er behagelig natten over med to personer i en køye? 

Jeg har king size og syns det er nødvendig. Kjøpte en enkel til ei venninne, men da vi skulle legge oss om kvelden så jeg at hun ikke fikk snurret hengekøya rundt kroppen (det var litt vind), mens det kunne jeg som hadde king size. Om man skal hengekøye i litt variert vær, og ikke bare når det er helt vindstille anbefaler jeg å kjøpe en større enn enkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har gått til innkjøp av min første køye for tur bruk. Ble en Amok Draumr 3.0
Jeg er mest vandt til å ligge i telt, og da har jeg alltid hatt utstyret mitt inne i teltet sammen med meg, hvordan gjør dere det med hengekøye?

Hvor legger dere sekken og stæsjet som dere har med dere. Liker ikke vått ustyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel stæsjet liggende under tarpen og køya, eventuelt hengende i en karabinkrok på selve køya men dekket av tarpen. Stor nok tarp til å bruke den med vegger er vel et poeng her, da skal det mye til at det som ligger under blir vått, hvis det ikke renner langs bakken. 

Endret av RoyN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, kokken81 said:

Jeg har gått til innkjøp av min første køye for tur bruk. Ble en Amok Draumr 3.0
Jeg er mest vandt til å ligge i telt, og da har jeg alltid hatt utstyret mitt inne i teltet sammen med meg, hvordan gjør dere det med hengekøye?

Hvor legger dere sekken og stæsjet som dere har med dere. Liker ikke vått ustyr

Har "gathered end"-køye, så jeg kan ikke si noe spesifikt om plassen under Draumr køya og tarpen annet enn det Shug viser.

Jeg kjøpte en pakke Polycryo ground sheets (2x medium) og klippet en av dem til en firkant på ca 1,5m2. Veier 16g.
Denne legger jeg på bakken og har sekken på den. Da slipper sekken å ligge rett på bakken og jeg har et sted å romstere litt med pakkposer jeg må ha ut av og inn i sekken. Har også alltid med enten et Bamse underlag eller bare en mindre bit skumunderlag som jeg kan stå krokbøyd på eller som oftest sitte på knærne på når jeg driver og fikler med sekken.

Har sette noen som henger sekken enten på suspension'en eller på et av trærne med carabinere. Bare fantasien som setter grenser.

Det som ikke er i bruk i køya, ligger pakket i sekken og ikke strødd rundt under hele tarpen. Du kan ikke overføre alle deler av teltlivet til køyelivet ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter!

Ett sånt ground sheet virker jo veldig enkelt å greit. da ligger jo ikke sekken rett på bakken, kanskje ta å legge en pinne eller stein eller noe under slik at det vannet som eventuelt kommer, ikke renner over plasten. Støvlene tenkte jeg å henge opp i køya, men er litt skeptisk til å henge sekken i køya. Skal en være ute en uke ++ tid så blir den fort tung og en sekk på 20kg i tillegg til en ikke helt strømlinjeformet kropp blir kanskje i det meste laget. Så da blir det å prøve med ground sheet først.

 

Endret av kokken81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger det bare under tarpen, nå kjenner jeg ikke til hvor god plass det er under tarpen til Amok. Min aller første køye hadde en særdeles liten tarp, dekket bare akkurat det den skulle dekke. Byttet den ut med en vesentlig større tarp (Helsport sin LY tarp) og da hadde jeg brått et hav av plass. Kjekt om man skal være på samme sted i flere dager og det regner ganske kraftig. Både plass til all bagasje, og mulighet for full camping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt TTTM-køye på meg, men etter en natt ute ser jeg behovet for et underteppe (underquilt). Jeg vet mange bruker liggeunderlag i køya, men jeg liker bedre følelsen av å "ligge rett i køya" i soveposen. Så er spørsmålet om folket har noen erfaringer med forskjellige typer? Og hvor lett de er å få tak i (pris vil også spille inn).

Ser draut.no selger DD Hammock underteppe. Noen som kjenner til dette? Går ut ifra at det vil passe greit til TTTM selv om det ikke er samme merke.

Bortsett fra draut.no kan jeg ikke umiddelbart se noen norske nettbutikker som selger underteppe til hengekøye.

BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet å spare litt vekt i sekken med å gå over til hengekøye. Kan ikke se at sekken har blitt veldig mange grammene lettere hehe...

fra 3000g til 2500g  på vår sommer og høst men opp til  3100g til vinteren bytter ut Synmat 7 UL med Downmat 7LW 

Jaja får satse på at søvnkvaliteten går opp...

Endret av kokken81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil slite med å få køyeopssett veldig mye lettere enn teltoppsett. Du må jo ha med omtrent det samme

Køye + tarp= telt
Overquilt= sovepose
Underquilt= underlag

 

Når det gjelder sko setter jeg meg i køya og vipper av skoene. Pleier å passe på at de står oppreist før jeg drar igjen myggnettingen. Når jeg skal ut er det bare å vippe beina ut og ned i skoa. Har aldri fått vann eller snø i dem. Bruker en Warbonnet Superfly tarp så den tetter ganske bra når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, 7homas skrev:

Tror du vil slite med å få køyeopssett veldig mye lettere enn teltoppsett. Du må jo ha med omtrent det samme

Køye + tarp= telt
Overquilt= sovepose
Underquilt= underlag

Hehe ja skjønte det. Alle skryter av ultra light osv men når alt skal summeres opp, så blir det uansett vekt av det.

Satser på at det er bedre for en ikke strømlinjet kropp og henge i lufta i stedet for å ligge på bakken. Det er jo det som var hovedgrunnen til at jeg nå etter mange hundre netter i telt har bestemt med for å prøve hengekøye. Er lei av å våkne stiv og støl.

Så enten så legger jeg ut teltene mine på finn eller så går køya på finn, hehe verre er  det jo ikke. Men håper jeg kan legge ut teltene i stedet for køya da.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn med at det tar noen netter før du finner den perfekte resepten på vinkel og UQ oppsett, samt hvor og hvordan du ligger.

Vil også anbefale en vindtett 2QZQ UQ protector. Da er ikek UQ oppsettet SÅ viktig som ellers og det blir uansett mye lunere oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.