Gå til innhold
  • Bli medlem

Brensel for MSR Whisperlite Internationale


raggsokk

Anbefalte innlegg

Nettopp fått Whisperlite fra statene, men usikker på hva slaks brennstoff jeg skal gå for (sorry hvis dette er diskutert ørten ganger før). Sommerstid bruker jeg gass (ikke på denne brenneren da), så primusen kommer i hovedsak til å brukes om vinteren i tillegg til enkelte sommerturer. Ser at såkalt 4-takters miljøbensin anbefales her på forumet, noen som kan si litt mer om denne? Sot, brannfarlig osv? Helt grønn på dette området altså.. Har imidlertidig hørt at parafin også fungerer? Takknemlig for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Firetakt miljøbensin fra statoil eller felleskjøpet. Er det enkleste og greieste å bruke. Om man av en eller annen grunn skulle ha sterke motforestillinger mot bensin så kan du prøve parafin men helst ikke i form av grønn pumpeparafin, mange som opplever diverse problemer med denne. Prøv om du kan få tak i D60 som er den gamle gode blanke parafinen, eller prøv tennvæske eller renset parafin i en eller annen form. Prøv å styr unna lampeolje selv om den i mange tilfeller vil fungere fint den også, men noen er tilsatt noe voks svineri.

Eneste ulempe med bensin er at man kan oppleve en liten Poff om man ikke gjør ting i rett rekkefølge. Altså kort forklart, tenn fyrstikk først, så skru opp krana.

Og dette er diskutert rimelig mange ganger før og noen av dem om denne brenneren ligger sikkert på første siden til og med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

akkuratt skaffet meg like brenner som deg. Kjøpte miljøbensin for første gang på søndagen selv.

Det var en tre-liters kanne som så slik ut på shell. Kostet 149,- for 3l og 79 for 1l

Når jeg spurte om di hadde, så sa di nei, men ved en nærmere titt, syntes jeg å se et 4 tall på en kanne.

Det viste seg å være rett :-)

Lykke til!

KJE128099_p.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på International og den mere hjemmekjære whisperlighten, er at International skal kunne brenne parafin.

Sjekk hvilken pumpe du har.

Er den rød, er alt ok, er den grå så er den et kjendt problem.

Pumpa lekker pluttselig og uten forvarsel.

Denne pumpa ble tatt tilbake av MSR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som advarte mot blå bensin fra Viking var meg. Fastholder klare råd om å holde seg unna. I løpet av 2 liter drift, tettet fargestoffet igjen dysa på en Kovea Booster. Denne har nå fyrt over 25 liter (!) med miljøbensin fra FK/Statoil uten å måtte ty til rensenål engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.