Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske - hvordan ser din utstyrsveske ut nå?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Isfisket er forhåpentligvis snart rett rundt hjørnet. Vekslende vær har kanskje gjort det litt vanskelig å ferdes på isen.

Men, jeg som flere andre gleder meg som en unge til å prøve lykken.

Hvordan ser din utstyrsveske ut denne sesongen?

Hvordan har du bestemt å kle deg for fisket?

Hva skal du fiske og kanskje til og med hvor?

Hva gjorde du i fjor som du IKKE skal gjøre igjen i år? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve meg på storrøya ja. Men det blir vel ikke før i starten av april.. Vi må nok desverre vente til mai-juni før isfiskesesongen kommer skikkelig igang ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve meg på storrøya ja. Men det blir vel ikke før i starten av april.. Vi må nok desverre vente til mai-juni før isfiskesesongen kommer skikkelig igang ja..

Balansepilk med godis eller kommer du kanskje til å feste en flue på bunnen der? En vårfluepuppe kanskje?

Isfiske er så mye mer enn bare standard!!!!

Exciting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Balansepilk med godis eller kommer du kanskje til å feste en flue på bunnen der? En vårfluepuppe kanskje?

Isfiske er så mye mer enn bare standard!!!!

Exciting...

Har forsøkt balansepilk noen ganger, funker best på ørret men ikke imponert over den.

For min del er standard best. Hvorfor kludre til noe som fungerer?

Bruker opphengsflue over skjea, som regel en rød/oransj flue.

Er viktigere å fiske på rett plass, og til rett vær. Kansje mate i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt balansepilk noen ganger, funker best på ørret men ikke imponert over den.

For min del er standard best. Hvorfor kludre til noe som fungerer?

Bruker opphengsflue over skjea, som regel en rød/oransj flue.

Er viktigere å fiske på rett plass, og til rett vær. Kansje mate i hullet.

Enig med SRX her. Jeg har fått noen få smårøyer på balansepilk, men har brukt den mindre og mindre. Utstyret jeg bruker for tida er veldig standard hva røyefiske angår, det viktigste er at det er tilstrekkelig kraftig. Jeg har ved et par anledninger slitt 3-4 kilosrøye tvert av. Jeg bruker ei kraftig pilkestikke, 0,40 sene og ei diger isskje, reke eller akkar til agn. Et tips etter storingen kan være å feste en tripppelkrok på skjea også. Jeg har selvfølgelig ikke hatt det de gangene storingen har gått til angrep på skjea, og de gangene jeg har hatt det så har ikke storingen kommet... I vår klarte jeg likevel å få 4 kilosrøya til å ta agnet etter at den var lei av å angripe skjea.

Men dersom noen kan vise til at balansepilker eller noe annet agn eller utsyr fisker bedre enn en stor røyeblink så er jeg selvfølgelig interressert i å prøve noe nytt!

Jeg tror også at rett plass til rett tid er det viktigste. Mer enn en isfisker har gått hjem tomhendt fra govatnan når han har vært på rett plass, men til feil tid..

Hvordan er folk sine erfaringer med å mate hullet? Hjelper det på storrøya? Jeg brukte å mate med reker før, men slutta ettersom det tilsynelatende ikke hjalp...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hvordan er folk sine erfaringer med å mate hullet? Hjelper det på storrøya? Jeg brukte å mate med reker før, men slutta ettersom det tilsynelatende ikke hjalp...?

Mating funker som fy, men spørs hva du mater med. Ørret, rogn (eller annen rogn er bra). Kokt fisk eller noe annet lettfordøylig.

Har forsøkt gjenntatte ganger å kutte opp småfisk, men det hjelper lite. Det du mater med må være lettfordøyelig for fisk.

Røya er en stimfisk og kommer stimen forbi hullet ditt stopper de opp der lengre, samt at sjangsen er større for at de kommer tilbake.

Ofte kan det ta litt tid før du merker effekt av mating.

Jeg liker ikke å mate med noe som grumser (vanskelig å se ned i vannet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Æ pleie og ha en rød/oransj flue ca 15-25cm over skjeia.

Ved god sikt (og ellers også) så ofte legger jeg skjeia på botten og nykker litt akkurat sånn at den leer på seg og holder snøret i ro etterpå.

Fått mange fisk på flua på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiskeboksen er omtrent som ifjor;

mormysjkaer i fleng,

lysdiodene (for meg funker hvit best, go rød på en klar andreplass),

noen fluer som skal imitere marflo/gammarus,

balansepilker (små for røye, og store for ørret)

softbaits (så langt bare fått åbbor, men til det fisket er de supereffektive!!!),

blinker (her er alt fra Storrøya og Sjomenblinken, til Lysdraken) - monterer gjerne lysdiode over og ei flue på siden,

pimpel (ble positivt overrasket på et par turer der blinkene ikke var interessante for fisken)

Ellers er det ispigger (sjekket før turen starter), mange stikker og stenger ferdigrigget til turen, en foringsboks hvis det blir flere dager i samme område, Kamik støvler (-40), borforlenger til høyfjellet, og litt nødutstyr samt en brenner.

Så da er det bare å håpe på minusgradene!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAAAAaaaah! Blir gærn av å lese dette. Ser så sinnssykt fram til første tur på isen. Skal i helga ut å sjekke et par vann rundt Tromsø hvordan det ligger an med tykkelsen =)

Jeg har rigga meg en isfiskeveske med følgende utstyr:

- Fem ståbruk jeg har laget av lister. Saget ca 20-25cm lengde og laget hakk i endene. Noen meter snøre på, og vips: Ståbruk klart!

- Et par pilkestikker

- Plastboks med diverse skjeer, snøre og ekstra kroker

- Isfiskeklepp (lur teleskopisk sak med liten krok på for å huke større fisk)

- Stor isøse

Så kommer selvsagt boret i tillegg.

Av agn er jeg trofast mot maggot og mark. Kjører tradisjonelt med blink og maggotkrok på røya, mens jeg varierer på ørreten mellom mormyshka og blinkbruk stående passivt med enten maggot eller mark på. Har forsøkt diverse..Blåskjell, reker, krepsehaler etc..Men ingenting når opp til maggot/mark.

Har matet hullene med rekeskall, rogn og reker. Ikke sett at det har gjort den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å mate hullet med fiskeolje, eller lake fra en rekeboks? Da sprer duften seg godt, og fisken har ikke noe annet å spise på enn sluken/kroken din :D

Min far kjøpte en gang en liten flaske med en slags fiskeolje man skulle dyppe slukene i for å få en "god" lukt på slukene. Den luktet ganske kraftig, og slukene skal visstnok fremdeles lukte når de kommer opp igjen fra sjøen også.

(Har ikke prøvd noe av dette selv, men det virker som en veldig god idè)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe at fiskeolje eller rekelake fungere veldig godt, ettersom det vil bli skylt vekk fra hullet dersom det er snev av strøm i vatnet.. Isåfall må man vel mate på mere kontinuerlig, men det kan jo være verdt et forsøk. Det kan jo kanskje funke.

Jeg vil vel prøve å satse på reker eller kjuke (dersom det lar seg oppdrive). Tror jeg skal prøve mere foring av hullene i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vi var i sommer på ett røyevann. Stekte oss en enorm fiskemiddag. Alt av matavfall og rester heiv vi 2-5m ut i vannet utafor leiren. Stimen stoppet opp der og vi fikk 10-12 røyer der. Før matinga fikk vi kunn 1-3 hver gang stimen kom. Forsøkte med avskjær etter filetering, dårlig resultat. Koknlusjon.....kokt / stekt fisk var tingen. Neste år har vi plan klar for tur på røyevann, jeg tar med en ltr ekstra bensin. Da mater vi der hvor vi har leir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mye interessante innspill her nå. Åpent for diskusjon.

Oppdaterer denne litt,

SRX:

Rød oransj flue skal absolutt testes i år!

Godt poeng med ferdigstekt fisk, har sett at dette trekker til seg mer fisk om sommeren også. Vanlige sløyerester får ligge, rester fra pannevask trekker raskt til seg fisk helt inn til kanten.

Kortbanebjørn:

Aldri tenkt på å bruke stikker som ekstra utstyr til flere hull. Brenner ikke hull i lomma heller!

Kanskje et par lysdioder skal være med i år, aldri prøvd det før.

Nordhauk:

Ser frustrasjonen din, vinteren kommer ikke tidsnok!

Isfiske klepp, smart! Må jeg ha meg, i tilfelle jeg skulle få en skikkelig røye i Oslo området, en gang..... krysse fingra.

Føler marken blir så fort daff i isvann.

Mindviruz:

Støtter meg til Tyranitar her og tror at essensen fort ville forsvinne i litt strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk:

Ser frustrasjonen din, vinteren kommer ikke tidsnok!

Isfiske klepp, smart! Må jeg ha meg, i tilfelle jeg skulle få en skikkelig røye i Oslo området, en gang..... krysse fingra.

Går det nå storrøye i Osloområdet eller må dåkk nordover?

Hvis du får på storrøya lønner det seg å ha klepp.. I påska mistet jeg ei røye på ca. 3-3,5 kg pga at kleppen var for kort. Tror det ender med at jeg må lage en laaaaang hjemmelaget klepp med sylskarp trippelkrok og mothaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da storrøye i Sør-Norge også, hu er bare mye mindre :)

Mange vatn med noen enkeltindivider opp til 1 kilo, noen spredte vatn hist og her med fisk opp i 2-3 kg.

Dette er ofte mindre vatn, ofte langt fra alfarvei og det er ikke så lett å bli tipset om dem.

Randsfjorden har noen virkelig store beist, tror ikke det blir fisket særlig mye på isen der.

Skogsiedvatnet er vel kjent for mange, også med røye opp i 5-6 kg. Disse eter spillfor fra fiskeoppdrettsannlegg i vatnet og er noen overfødde, unaturlige beist. Sikkert morro å fiske på likevel.

Nå handlet vel denne tråden om utstyr, mitt bidrag der er at jeg ganske ofte fisker "på slakken" Jeg fisker med blink, minibalanse, mormyrska eller bare bly som synkevekt og en enkeltkrok med magot som opphenger. Synkevekta lar jeg ligge på bunnen mesteparten av tia og beveger ofte bare løskroken litt.

Dette kan fungere bra de dagene du ikke opplever hugg på annet utstyr, bevegelser i sena må voktes med falkeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det nå storrøye i Osloområdet eller må dåkk nordover?

Hvis du får på storrøya lønner det seg å ha klepp.. I påska mistet jeg ei røye på ca. 3-3,5 kg pga at kleppen var for kort. Tror det ender med at jeg må lage en laaaaang hjemmelaget klepp med sylskarp trippelkrok og mothaker.

har hørt om et par vann på østsiden som det visstnok skal ha blitt tatt solid røye i, men ikke vært så heldig at jeg har fått det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fiske med flere stikker samtidig øker man oddsen for å få fisk :D Meeeeen da må man fiske disse slik at man ser dem, eller kan registrere når fisken er på (nappvarsler, enten via lyd eller flagg/markør som vipper). Flere måter å rigge seg til på med dette, men man må være sikker på at utstyret ikke forsvinner nedi hullet når fisken tar :):o . Igjen... meeeeeen.... har man fisk etter "hele tida" på stikka man selv har i hånda så blir det bare pes å ha flere ute samtidig. Funker best ved litt tregt fiske, eller fo å lokalisere området fisken er i. Og med det mener jeg også hvor høyt/lavt fisken er i vannet 8) I de større sjøene er dette alfa og omega 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strekkavlater alltid brukene mine så langt det lar seg gjøre når jeg forlater de.

1. Borer hullet

2. Rydder hullet, fjerner all løs snø og øser vekk sørpe

3. Graver opp en snøhaug ved siden av hullet, gjør den kompakt

4. Setter snøret (pilkestikka eller trelista) godt fast i snøhaugen

5. Fester agnet og setter ut bruket på den dybden jeg vil ha det

6. Strekker snøret med god slakk opp i en kvist, surrer 4-5 ganger rundt og sørger for at snøret ligger midt i hullet

7. Øser litt vann på snøhaugen der kvisten står, slik at den fryser fast

På den måten belastes kvisten når fisken tar i. Samtidig er det fin varsling, da man ser enklere når kvistene er i bevegelse.

Var og sjekket isforholdene for to dager siden. 5-6 cm stålis i høyereliggende strøk her rundt Tromsø.

Første isfiskehelg blir nyttårshelga. Idèt rakettene går opp i bygd og by rundt fjellene jeg skal oppholde meg i, satser jeg på at kilosørreten blir så stressa at den bare MÅ gape over det jeg serverer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pikachu

Kjøpte meg ny isfiskestang i går. Ei lita, kraftig pilkestikke med multiplikatorsnelle og 0,45. Nå skal storrøya opp! Hold på å snekre en skikkelig isfiskeklepp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Melder meg frivillig til å være med på jomfruturen for testing av den nye pilkestikka og kleppen :)

hehe, ja det kan vel la seg gjøre :-)

va du på tur i nyttårshelga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.