Gå til innhold
  • Bli medlem

Paradiskollen – min siste topp i Oslomarka


500fjell

Anbefalte innlegg

Rapport med bilder og GPX-data: http://peakbook.org/tour/26548/Paradiskollen+-+min+siste+topp+i+Oslomarka.html

Egentlig hadde jeg drømt om å dra til fjells for å pumpe pudder eller klatre høyere topper, men været var for kjipt til at jeg gadd. I stedet benyttet jeg anledningen til å utnytte godværet som var her hjemme rundt Oslo. På lista mi over topper i Oslomarka ( http://www.oslomarka.no/hva_er_oslomarka.htm ) med primærfaktor over 100 meter manglet jeg nå kun én topp av totalt 49. Jeg hadde bevisst valgt at dette skulle være Paradiskollen siden jeg hadde hørt så mye bra om denne.

Utpå lørdags formiddag kjører jeg nordover opp Hakadal til Harestua stasjon. Veien er glatt og åsene er kledd i hvitt etter de siste dagenes kraftige snøfall. Det er Frigg som blir min følgesvenn denne dagen og jeg sliter meg opp langs den blåmerkede stien med truger. Snøen er ganske dyp, så jeg er glad jeg tok med trugene. Litt irriterende at den ene reima til stadighet løsner bak på hælen. Jeg vinner stadig høyde og formen føles bra ut, lite visste jeg at kun to dager senere, i skrivende stund ligger jeg med feber og forkjølelse og klager over tilværelsen. Lyset er utrolig vakkert denne dagen, akkurat slik jeg hadde håpet det skulle bli.

Det føles godt ut å ta på varden, nok en liste er fullført. Mange rister vel på hodet over dette «listehysteriet», men for meg faller det seg helt naturlig å bruke lister som motivasjon til å komme seg til nye steder som en ellers kanskje ikke ville dratt til. Mannfolk flest liker å drive med egne prosjekter, enten det er å lage ny platning på hytta eller å lage en egen nettside. Jeg for min del har egne små prosjekter innenfor den hobbyen jeg elsker over alt i verden – fjell og friluftsliv. Av og til kan det ta litt overhånd å drive med lister siden den gjerne omfatter et begrenset område, man kan fort få litt skylapper når man ser på kartet for hvor neste tur skal gå. Men helhetlig er jeg ikke negativ til denne måten å praktisere friluftslivet på, så lenge man selv har det moro og ikke plager andre er det vel ikke noe stort problem...?

Returen gikk finfint i det vakre desemberlyset, jeg gikk meg inn i julestemning denne dagen. Litt kjipt var det at reima på høyrestaven røk, men det var ingen krise. Oslomarka kommer jeg uansett aldri til å slutte å bruke, for oss friuftselskere som bor rundt Oslogryta er marka en veldig viktig grunn til at vi trives. Takk for at du finnes!

Ha en riktig hyggelig adventstund folkens! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for bilder og rapport.

Når det gjelder lister, så er de nok vanlige blant "ikke-topptur-folk" også, selv om vi ikke er så tydelige på det. For eksempel hardangervidda, femundsmarka, børgefjell, jotunheimen, rondane, lomsdal-visten, finnmarksvidda...eller hafjell, trysillfjellet, oppdal, kongsberg, geilo...

Forskjellen er vel bare at våre lister er så korte at vi kan ha dem i hodet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rå Sondre! Ikke bare tar du topper landet rundt, men også Oslomarka blir ofte besøkt. Enig i at Oslomarka er en god grunn til trivsel or oss som bor rundt.

Galskapen fra dere listesamlere smitter, selv om mine "lister" er ganske beskjedene. Har gått rundt i marka i mange år. En del ganger har jeg lurt på om jeg har gått stien/løypa før. Begynte for noen år siden å markere løypene jeg har gått (vinter og sommer) med markeringstusj på kartet. Blir færre og færre løyper og stier igjen. Må likevel innrømme at jeg føler meg litt idiotisk når jeg går langt på en kjedelig vei eller sti jeg har gått mange ganger før, for å dekke noen få km jeg ikke har gått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Nå er jeg ikke noe listemenneske, og heller ikke toppsamler, med tre små barn under 5 år er jeg for tiden på ut-på-tur-i-det-hele-tatt-listen.

Men det skal dere ha, 500-fjell og Fimax; denne måten/metoden gir muligheter for å utforske helt nye deler av områder man ellers ikke ville gått i fordi man fort låser seg til det man er vant til. Og som flere av 500-fjell sine rapporter viser så er det mange turer som gir fabelaktige turopplevelser uten at det spektakulære er utforsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.