Gå til innhold
  • Bli medlem

Bok om friluftsliv


turban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter julegave til en kompis som begynner å få øynene opp for friluftsliv. Han er ikke så veldig erfaren, slik at jeg ønsker å finne ei bok som gir grunnleggende innføring i bekledning og utstyr, ulike turformer for de ulike årstidene. Jeg synes det er unødvendig med disse "Outdoor extreme expedition-bøkene", det blir fort veldig strebete og urealistisk.. Er det noen som har forslag til en god bok til denne bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fiskestang og svartkjele av lars monsen

Mitt nord av willy roger simonsen

Pelsjegerliv av helge ingstad

De bøkene inneholder mange gode villmarkshistorier.

Villmarksboka av lars monsen tar for seg alt mellom himmel og jord når det gjelder bekledning, utrustning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen. 101 Villmarkstips.

ISBN 82-92708-00-6

En ganske lettlest bok med mye nyttig info for nybegynnere og erfarne som trenger å friske opp hukommelsen.

Ellers så finnes det en del bøker spesifikt for å være ute i vinterstid. Har desverre glemt dem igjen sørpå så har ikke ISBN. Men søker du på nettsidene for bokkjedene så dukker de nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsens "Femundens villmark" og "Nordkalotten 365" er fine til å "pushe" litt villmarksglede. Mer skjønnlitterært enn annet nevnt kanskje men likefullt masse fin info.

http://komplettfritid.no/product/femundens-villmark1

http://komplettfritid.no/product/nordkalotten-365

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg har selv gått litt rundt i bokhandler og lett i hyllene. Det er alltid fint å kunne bla i bøker man skal gi bort. Jeg synes det er et gjennomgående fenomen at veldig mange av bøkene har et fokus på de ekstreme turene. Norge på langs, toppturer, ekstreme turer, tøffe turer, ekspedisjonsturer for "vanlig folk" osv. Det finnes ingen bøker for vanlige folk som har lyst å lese seg litt opp på det å være ute i naturen på lav terskel. Fokuset på det ekstreme og på det tøffe kan jo rett og slett virke mot sin hensikt! Hvor er hverdagsfriluftslivet? Hvor er bøkene for de som har lyst å forstå enkle prinsipp rundt bekledning, ferdsel utenfor sti og mestring av vær og føre? Jeg har sett 101 Villmarkstips virker som en god bok, men den er utsolgt mange steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg har selv gått litt rundt i bokhandler og lett i hyllene. Det er alltid fint å kunne bla i bøker man skal gi bort. Jeg synes det er et gjennomgående fenomen at veldig mange av bøkene har et fokus på de ekstreme turene. Norge på langs, toppturer, ekstreme turer, tøffe turer, ekspedisjonsturer for "vanlig folk" osv. Det finnes ingen bøker for vanlige folk som har lyst å lese seg litt opp på det å være ute i naturen på lav terskel. Fokuset på det ekstreme og på det tøffe kan jo rett og slett virke mot sin hensikt! Hvor er hverdagsfriluftslivet? Hvor er bøkene for de som har lyst å forstå enkle prinsipp rundt bekledning, ferdsel utenfor sti og mestring av vær og føre? Jeg har sett 101 Villmarkstips virker som en god bok, men den er utsolgt mange steder...

Du sier noe her. Jeg har lest noen av lars monsen sine bøker, og vil kanskje påstå at med fiskestang og svartkjele er den beste. I den boka beskriver han turer fra ungdommen og som tidlig voksen. I den boka kommer gleden av det enkle friluftslivet veldig godt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest:

101 villmarkstips av Lars Monsen

Få fisk med Lars og Trond av Lars Monsen

Kart, kompass og GPS av Lars Monsen

og nå holder jeg på å lese Veien Til Villmarken av Trond Strømdahl.

De tre bøkene av Lars Monsen er veldig korte, og går kjapt å lese, men det er gode og konkrete bøker.

Veien Til Villmarken av Trond Strømdahl er litt tykkere og tar for seg litt av alt på en god måte. Jeg mener at dette er den beste boken, så kan det lønne seg å ta med seg noen tips fra kart, kompass og GPS boken.

MEN jeg opplever at det er litt "klipp og lim" mellom bøkene, og plutselig kan du finne en side her og der i bøkene (tilogmed mellom forfatterene) som er kopiert fra en av de andre bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flere bøker og som "grunnbok for friluftsliv" synes jeg både "veien til villmarka" av trond strømdahl og "villmarksboka" til Lars Monsen er veldig enkle, lette forståelige og gode oppslagsverk. Ett godt utgangspunkt. Siden du beskriver den aktuelle personen som en kamerat regner jeg med at han er relativt voksen og da er kanskje villmarksboka å foretrekke fremfor veien til villmarka, da sistnevnte er lagt opp litt mer for barn og ungdom (men likefullt en god bok synes jeg). Da jeg gikk på folkehøgskole leste jeg en fantastisk bok om norsk friluftsliv i samme gate som villmarksboka, dessverre husker jeg ikke navnet på den. Skal se om hukommelsen klarer å grave den fram, for den hadde alt :)

Villmarksboka tar forøvrig høyde for både det enkleste friluftslivet til de mer ekstreme ekspedisjonene. Synes absolutt den er verdt å vurdere ett kjøp av. Om du ønsker at han skal le litt og få friluftsinspirasjon den veien anbefaler jeg "tre i Norge ved to av dem", en artig reisehåndbok som noen engelskmenn skrev på 1800-tallet om sin reise i norske fjell. Herlig beretning! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.