Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarming av primus med rødsprit i munusgrader. Er det umulig?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde altså å forvarme min Simmerlite på fjellet her en dag med rødsprit. Jeg var på fjellet, og det var vel ca 3 minusgrader.

Det blåste littegrann og jeg fylte opp med rødsprit. Men hverken tennstål, lighter eller fyrstikker fikk fyr på primusen. Så jeg matet på med litt alkylatbensin fra tanken, og da fyrte den opp med en gang. Men brenneren blir så veldig sotete av dette, så det vil jeg helst unngå.

Er det ikke mulig å fyre opp rødspriten i minusgrader? Er det noen andre snedige triks dere bruker for å få varmet opp primusen med minst mulig sot på vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sotete av 4-takts alkylat? Rødsprit som ikke fyrer i 3 minus? For meg høres det mer ut som utvannet rødsprit og at det var parafin istedet for bensin?

Kjent fakta:

-Sprit fordamper ikke like lett som bensin.

-Og "alle" vet at alkylat soter veldig mye, dersom du forvarmer med det. Men det soter lite når primusen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alt er vel relativt går jeg ut i fra. Ellers er jo parafin mest kjent for å være sotversting(og dermed kjekt med rødsprit eller tennpasta til forvarming) mens fyrer man på bensin går det greit å forvarme med hva som er på tanken. (Om vi snakker om samme type bensin da, det er jo en essensiell faktor :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alt er vel relativt går jeg ut i fra. Ellers er jo parafin mest kjent for å være sotversting(og dermed kjekt med rødsprit eller tennpasta til forvarming) mens fyrer man på bensin går det greit å forvarme med hva som er på tanken. (Om vi snakker om samme type bensin da, det er jo en essensiell faktor :) )

Ja, det er relativt, i forhold til rødsprit som vi snakker om. Den soter mye, det er egentlig ikke noe å diskutere. Solen er gul, og gresset er grønt, sånn er det bare. Vi snakker fortsatt om 4-takts alkylat-miljøbensin. Og den soter veldig under forvarming på min optimus 111C, og på min MSR simmerlite hvis det kommer bensin i skålen under generatoren. Kanskje du får mindre sot på veldig "åpne" brennere der forvarmingsflammen ikke slikker oppunder en brenner eller generator, da har ikke soten noe sted å samle seg så da vil du ikke oppdage det.

Men det er ingen tvil om at bensin soter mye som forvarmingsvæske, dersom soten har ett sted å sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt rødspritbrenner (Trail Designs Caldera cone med 12-10 brenner fra samme produsent) ned til -15 grader. Tenner greit hvis jeg varmer rødspriten litt ved å holde en fyrstikk nær overflaten. Er selvfølgelig ikke noe særlig til snøsmelting i store mengder, men å smelte nok til noen kopper kaffe går bra :). Denne vinteren blir det nok en SVEA123R som blir følgesvenn. Foretrekker lettere kokeutstyr enn den generelt, men er litt sjarmert for å være helt ærlig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.