Gå til innhold
  • Bli medlem

Stort, flygende insekt


El Gringo

Anbefalte innlegg

Hallo!

En varm sommerdag på hytta i Rendalen kom 2-3 insekter av denne typen (se vedlagt bilde) flygende. De var veldig store, og vanskelige å ignorere, men det virket egentlig ikke som de var interesserte i å suge blod. Jeg har tenkt at det kanskje er en slags klegg, men får det ikke helt til å stemme. Er det noen som kan identifisere dem?

post-436-133474775285_thumb.jpg

post-436-13347477529_thumb.jpg

post-436-133474775297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også mitt insekt ligner på det som påstås å være hestebrems på bildene fra Google-bildesøk. Ved hytta vår er det ikke hest i mils omkrets, men det kan kanskje være hestebrems der likevel? Disse insektene pleier å dukke opp på hytteverandaen på varme dager hver eneste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå så sikkert at det er en hestebrems? Den virker litt hårete. Hestebremsen er ikke håret og ligner mer på en klegg.

Det første jeg tenkte på var en vanlig drone, eller en hannbie som kanskje noen ville si. Biene er dekket av små hår når de blir født, men disse slites bort etter hvert.

En bie har fire vinger, men jeg tror brems og klegg bare har to plus to små "køller".

Ellers finnes det noen innsekter / brems som går på reinsdyr, men jeg tror disse også er glatte og hårløse.

Men hodet på denne minner mer om en blomsterflue og en av våre største blomsterfluer er Rottehaleflua, men det er nok ikke det heller.

Jeg får ta en tur i bokhylla når jeg kommer hjem.

Her er et par bilder av en drone. Disse kan også være litt mer stripete avhengig av hvilken birase de tilhører.

post-4379-133474775313_thumb.jpg

post-4379-13347477532_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en artig liten krabat du hadde bilde av der, men jeg synes ikke den er spesielt lik insekt på bildene mine.

Du nevner reinbrems. På toppen av Kverninghøgda i Rendalen Østfjell i sommer kom jeg over en liten sverm med humle-lignende insekter. To av dem var i det "romantiske hjørnet", og slo seg ned på bakken en liten stund, og da fikk jeg tatt bilde av dem. Jeg legger ved bildet her. Ser ikke dette ut som reinbrems? Jeg så ikke reinsdyr på turen, men det er jo en betydelig bestand av reinsdyr i Rendalen Østfjell, så da skulle en vel tro at det kan finnes reinbrems der også.

post-436-133474775325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge literatur fra min bokhylle, som ikke alltid er av siste dato, så er det tre etter min mening tre alternativer.

Hestebrems (Gastróphilus intestinális)

Febrems (Hypodérma bovis)

Reinbrems (Hypodérma tarandi)

Ut fra vedlagte bilder er det vel kanskje hestebrems og febrems som ligner mest.

Ut fra ilustrasjonene i en av mine insektsbøker, "Insekter i farger" fra 1963, er det nok hestebremsen som ligner mest. Det virker også rimelig ut fra størrelsen og stripemønsteret.

Hestebrems, hann 10 - 15 mm, hunn 15 - 21mm. Klare vinger med noe mørkere skyggeflekker.

Febrems, 12 - 15mm. Kraftig håret, likner litt på en humle.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bremser

post-4379-133474775334_thumb.gif

post-4379-133474775338_thumb.jpg

post-4379-133474775342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja! Mitt insekt ligner jo virkelig på hestebremsen på bildet. Kanskje vi skal konkludere med at det er en hestebrems, da. Ellers synes jeg at insektene jeg fotograferte på toppen av Kverninghøgda minner om reinbremsen på bildet ditt. Jeg ser imidlertid at min antatte reinbrems er svart på oversiden av bakkroppen, ikke lys/gul.

Én ting er hvertfall sikkert...det er mye stygt som flyr rundt i Rendalen på varme sommerdager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en reinbrems. Veldig vanlig i fjellet. Dette insektet er utrolig plagsomt for reinen, særlig på varme dager. Det er hovedgrunnen til at reinentrekker på snøfonnene når det er varmt. Slik har det vært i alle tider, det er også grunnen til at det i dag smelter fram flere tusen år gamle jaktredskaper fra snøfonner over hele landet. Det sikreste stedet å finne rein på varme sensommerdager er på disse snøfonnene, og det har jegere til alle tider visst..

Det fins to typer brems som går på reinen. En som borer seg inn i huden i nesa og legger egg, og en type som legger eggene under skinnet på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter de som ser til forveksling lik de derre ut da, og som går på folk? Eller synes de bare jeg lukter rein/hest?

:-)

Hvis de går etter mennesker og biter så er det nok mest sansynlig klegg. Finnes i flere utgaver og er uhyggelig raske hvis de først har bestemt seg for å bite. Noen kan komme som skutt ut fra busker eller trær og lande på bar hud. Før du rekker å reagere har de allerede stukket de sylskarpe kutteredskapene sine ned i huden din og selv om du smører dem utover med et velrettet slag så risikerer du å få et stort opphovnet merke etter bittet.

Andre arter surrer rundt og plager deg en stund før de angriper. De er ofte mest plagsomme tidlig om morgenen, når myggen begynner å gi seg, og verst er det ofte når det blir godt og varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.