Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass er bra, rødsprit soter fælt, bensin er forbudt på våre turer.


dsk

Er gass tryggere enn bensin?  

67 stemmer

  1. 1. Er gass tryggere enn bensin?

    • Ja gass er tryggere en bensin!
      21
    • Nei bensin er tryggere en gass!
      16
    • Det er like falig med gass som bensin.
      30


Anbefalte innlegg

På denne siden: http://www.kursing.no/MOI/Utstyrslister.html

Har Molde og Omegn Idrettsforening opdaget noe resten av verden ikke har forstått???

Er gass tryggere en bensin?

dsk

PS

Bør kanskje tilføye at også jeg brukte lang tid på å innse at bensin ikke er farligere enn gass.

Føler meg fortsatt tryggest med parafin når jeg fyrer i teltet.

Ble noen skrivefeil også :D litt vanskelig å rette nå. :)

DS

post-699-133474775257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at de kun kjører sommerturer? Ellers ville de vel neppe satset bare på gass eller rødsprit..

Etter min mening er rødsprit farligere enn både gass, parafin eller bensin, fordi den brukes i en brenner der spriten ligger og skvalper "løs". En slik brenner som velter med brennede sprit i er ikke den beste form for teltvarmer jeg vet om. Uøkonomisk i bruk er den også.

Bruker man gassbrenner som skrus fast direkte på boksen (uten forvarmingsbøyle) er eller ikke den så grei om den velter under bruk. Nå står det ikke noe på lista om parafin, men det må vel være det tryggeste alternativet?

Nå har jeg brukt alle alternativene en stund, og for meg er gass og rødsprit kun nødløsninger. Jeg foretrekker parafin eller bensin. Mer effekt, kan brukes hele året, og trygt. Bare man kjenner sin primus. :D

EDIT: Ser jo at de er på vinterturer også, og synes det er snodig at de kun tillater gass eller rødsprit. Håper det er lov med bål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren er jo gass det beste alternativet vil jeg påstå, men på vinterturer med 15-20 blå så må jo bensin være det greieste. Har man med parafin må man uansett ta med rødsprit til forvarming. Lettere logistikk med bare et type drivstoff :wink:

Parafin har jo den ulempen at det kan gi relativt kraftige magesmerter o.l om man ikke klarer å holde fingrene rene for dette (parafinmage).

Bensin fordrer jo at man har trent på utstyret i rolige omgivelser og unngår søl slik at uønskede flammer ikke oppstår.

Tror Molde og omegn turistforening har basert seg på sommerturer med det fyrustyret der, eller at de vil sikre seg mot turdeltakerne med liten eller manglende erfaring med bensinprimuser. Bensin kan jo være eksplosjonsfarlig i feil hender :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell å konstatere at det oppstår flere dokumenterte ulykker, som har sammenheng med gass, enn bensinrelaterte ulykker?

Som tidligere nevnt i tråden, så er jeg enig i at risikoen for bensin synker meget, når man respekterer erfaring og forrholdsregler. Med gass er det lettere å glemme seg.

Edit- Gass er bra. Rødsprit soter fælt. Bensin er ulovlig på våre turer. : Finn tre feil. Lurer på om dette er en slags sarkasme jeg ikke helt forstår?

Rettelse : Gass er bra til det blir for kaldt. Rødsprit soter nermest ingenting, egnet til oppvarming. Bensin er pålagt på våre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Ståle, jeg greide ikke å la dette være i fred, så nå har jeg sendt spørsmål til lederen i Moi, og spurt hvorfor bensin er forbudt.

Det kan jo hende at hun/han er der jeg var, redd for dette nye, hadde bare brukt parafin, gass og rødsprit. Da er selvsakt det nye farlig :roll:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Skjønner heller ikke denne.

Gass: Har ikke engang gassprimus, brukt det på noen turer men liker de ikke.

Rødsprit: er vokst opp med gassbrennere.

Parafin: Har brukt dette "alltid".....gamle forsvarets i flere modeller.

Bensin: Er det jeg bruker mest og som jeg synes er tryggest. Aldri fått HV bål med bensinbrenneren.

Av de over synes jeg parafin soter mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Ståle, jeg greide ikke å la dette være i fred, så nå har jeg sendt spørsmål til lederen i Moi, og spurt hvorfor bensin er forbudt.

Bra Rune! Vanskelig å la slikt vissvass stå ubesvart.. Gi dem inn!

Avstår forøvrig fra å avgi stemme i innledende spørreutndersøkelse. Ingen av alternativene er farlig.

Hilsen en som kjenner sine primuser og foretrekker å ha det varmt i teltet om vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at de kun kjører sommerturer? Ellers ville de vel neppe satset bare på gass eller rødsprit..

Etter min mening er rødsprit farligere enn både gass, parafin eller bensin, fordi den brukes i en brenner der spriten ligger og skvalper "løs". En slik brenner som velter med brennede sprit i er ikke den beste form for teltvarmer jeg vet om. Uøkonomisk i bruk er den også.

Bruker man gassbrenner som skrus fast direkte på boksen (uten forvarmingsbøyle) er eller ikke den så grei om den velter under bruk. Nå står det ikke noe på lista om parafin, men det må vel være det tryggeste alternativet?

Nå har jeg brukt alle alternativene en stund, og for meg er gass og rødsprit kun nødløsninger. Jeg foretrekker parafin eller bensin. Mer effekt, kan brukes hele året, og trygt. Bare man kjenner sin primus. :P

EDIT: Ser jo at de er på vinterturer også, og synes det er snodig at de kun tillater gass eller rødsprit. Håper det er lov med bål..

Bruker både sprit, gass, bensin og pellets i ulike varianter. Synes parafin lett kan bli litt grisete. Mht spritbrennere, så er det løsninger hvor velte og sølefaren er eliminert. http://blimed.wordpress.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke noen inn. Holder en dannet tone.

Selfølgelig var det slik jeg også mente, selvom de kan tolkes på en annen måte - ser jeg nå.. :P... Møt dem på et vitenskaplig grunnlag.

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være pga kompetanse?

Overnattet selv fra i går til i dag og det er jo en del høyere "terskel" får og bruke bensin syns jeg,hadde med meg MSR Simmerlight og Gosystem Trekmate (og primus gas) + en primus gas laterne.

Det var rimlig varmt i går men tenkte jeg skulle bli litt kjent med simerlight så starta opp den og laga et par bannekaker alt gikk bra bortset fra att jeg fikk det "berømte" HV bålet pga tok får mye bensin når jeg skulle forvarme den,videre så slokte den helt uten grunn noe jeg enda ikke fårstå,tente på den igjen og den fungerte da fint men måtte pumpe rimlig ofte syns jeg,sleit med og regulere slik att pannekakene ikke ble svid samtidig så skulle den ikke slukke noe jeg syns var lit vrient,det her er jo bare og få kompetanse men man må bli kjent med brennere sin.

Videre skulle jeg lage noe lapskaus senere da tok jeg like greit og brukte gas fungerte som en drømm fin og bra varme hele tiden.

gikk så inn i telte og her var det litt kalt,dvs par minus i frykt og pga jeg ikke kjente MSR godt nok ble det valge og bruke Gas til oppvarming,fikk da + 16 grader i løp av 1 times tid (i et lite 3 mans telt hvor jeg og sønne min på 2.5 år koste oss) sov som en stein og våkne opp neste dag da var det - 4.7 grader i telte (og -12 på utsiden) tok så og luftet teltet og satt på gassen (som jeg hadde hatt i soveposen) og starta og varme telte det skal sies att det virket som det ikke skulle så mange flere - grader til før den hadde slutta og fungerte den sleit lit i starten,etter 45 min så var det + 8 grader i telte og hadde fått varmet opp klærne som vi skulle ha på oss.

så jeg ser godt att noen er skeptiske til bensin :P hilsen en som skal lære seg MSR og kjenne :lol:

post-10827-133474775276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"HV-bål" er vel når man IKKE bruker nok bensin til forvarming og man får en flammekaster-effekt når man fyrer opp etter forvarming fordi bensinen ikke fordamper skikkelig?

Tja, det er en av variantene.

Den andre er befal som har mekket primus.

Min første øvelse i HV var preget av Lt. Duracell.

Fyren satte hele troppen sin til å demontere primusene, samt sette de sammen.

Det var ikke en eneste en av dem som fungerte slik de var tiltenkt etter denne udmerkede leksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke noen inn. Holder en dannet tone.

Spør bare pet om det er noen spesiell grunn til at de forbyr bensin.

For alt jeg vet, kan foreningen være sponset av Alko Oy

Kan være interessant å se hvilket svar du evt. får Rune.

Jeg bruker gass for turer under tregrense sommerstid, bensinbrenner ellers (stort sett, ingen konsekvent regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er noe jeg har misforstått kan jeg godt forstå at en idrettsleder på tur med en gjeng uerfarne guttunger helst ikke vil at de skal stille med hver sin bensinskvett og fystikker.

Selv synes jeg ikke rødsprit soter, men alle vet den brenner med lite synlig flamme og at uhell derfor har skjedd ved refylling av brenner. Dessuten kan en være uheldig å søle ut brennende rødsprit med åpenbare følger.

Gass er enklere å forholde seg til for både en gruppeleder og gruppe enten det er speidere, idrettsutøvere eller skoleelever.

Litt rart de ikke nevner Esbit, egentlig.

Jeg hadde ikke tenkt å stemme, men med overnevnte kriterier vil jeg påstå at det er åpenbart tryggere med gass enn bensin, selv om jeg ikke normalt regner noen av alternativene for farlige om en bruker sunt vett.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra Moi.

Grunnen er at deltakerne er 11-16 år. Da har de ofte for liten erfaring med bensin. Ikke har de fått opplæring i det heller.

Flere kom på tur med bensinbrennere de aldri hadde brukt før.

Jeg har svart at jeg ser problemet med unge brukere på utstyr de ikke behersker, men viser til at det stadigvekk er flere ulykker

med gass, sprit og grillkull.

----------------------------------------------------------------------

Å påstå at bensin er farligere enn gass og sprit er direkte feil.

Det finnes ingen grunnlag for en slik påstand.

Det blir som å påstå at nitroglyserin er tryggere enn C4.

Joda, man kan lage større smell med C4, men i utgangspunktet foretrekker jeg C4 langt fremfor nitroglyserin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at bensin er farligere enn gass og sprit er direkte feil.

Det finnes ingen grunnlag for en slik påstand.

Å være så bastant ift en gruppe yngre deltagere uten kunnskap og erfaring med bensinbrennere virker litt naivt på meg. Det blir feil å ta utgangspunkt i seg selv.

Men det er nå min personlige mening i dette tilfellet, dessuten var det jammen på tide jeg ble uenig med deg i et eller annet :roll:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel risikoanalyse:

Sannsynligheten for at noe går galt?

Med gass: Utstyrs. bruker og oppdragsavhengig. Ulykker forekommer hvert år her i landet, og da virkelig stygge uhell.

Med sprit: Stygge ansiktsskader. Ulykker forekommer hvert år her i landet. De fleste ganske harmløse.

Med bensin: Liten med korrekt bruk.

Hvor galt kan det gå?

Med gass: I verste fall dødelig utgang. (eksplosjon, gassforgiftning, brann)

Med sprit: Stygge ansiktsskader, utstyrsskader (telttak) + fare ved velt

Med bensin: Som sprit men mindre fare ved velt.

Hvor viktig er det for gjennomføring av oppdraget?

Dette kan foreningen regulere.

Hva kan gjøres av forebyggende tiltak?

Ikke fyre i telt

Lett fyringskurs på alle deltagere som en del av turen.

Ikke godta at ungdom stiller med utstyr de ikke har fått heimeundervisning i.

Tar vi med det landet i verden som har størst advokattetthet/innbygger og at innbyggerne bruker bensinbrennere, så bør disse ansees relativt trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel risikoanalyse:

Sannsynligheten for at noe går galt?

Med bensin: Liten med korrekt bruk.

Med korrekt bruk, ja. Det er ikke nødvendigvis like enkelt å kontrollere korrekt bruk i en eller flere grupper med yngre deltakere.

Jeg kan bare huske å ha hørt om en enkelt ulykke med gass relatert til friluftsliv, og det var eksplosjon ifm en flerbrukstank som hadde lekket en hel natt. Ulykker med rødsprit har jeg hørt om et hopetall ganger. Bensin er det vel to grunner til at en hører lite om ifm ulykker. Det ene er at det inntil for få år siden var forbud mot slike i Norge, dernest at det relativt naturlig følger opplæring, nettopp pga faren for ulykker.

Å se på historiske data gir ikke alltid gode svar, tvert imot kan det bli ganske misvisende.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er det ei stund siden forbudet mot bensinbrennere ble avviklet.

Jeg anser fortsatt gass som en større risiko enn bensin.

Delvis fordi det er ganske "tutt og kjør" slik at sikkerheten blir glemt.

Delvis grunnet endel tvilsomme billigkonstruksjoner.

Til sist, mangelfuldt vedlikehold.

Primuser for flytende krever vedlikehold, ellers virker dem ikke.

Brennere for gass krever vedlikehold av sikkerhetshensyn.

Hvor mange sjekker pakninger i gassbrennerne sine?

Og så, hva skjer når det går galt?

Med bensin: et bål i en eller annen størelse.

Med alkohol, enten bål (velt) eller eksplosjon oppover pga. etterfylling med fyr i brennern= svidd ansikt.

Med gass: Lekkasje med dertilhørende poff, eller lekkasje og pustebesvær, eller slukking fylling av telt med gass, og enten pustebesvær eller poff.

Jeg mener ingen av brennerne er bra uten minimumsopplæring.

Friluftsliv krever litt opplæring, ellers kan ting gå galt.

Dess mere asfalt ungene er vokst opp på, desto verre blir dette.

Det sikreste på disse turene ville vært forbud mot fyring i telt.

Så kan man jo dra matvarminga helt på britisk nivå med varmepakker.

Dette er vistnok det eneste moderne natosoldater forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang leder for en gruppe i URK. (Ungdommens røde kors.) Vi skulle på landsleir til et sted som heter Evenstad, og fikk tilsendt en beskrivelse av hva vi måtte ha med.

Det ble presisert at det bare var gassbrennere som var godkjent. Sikkert av "sikkerhetsmessige" årsaker ?

Jeg sendte en høflig men bestemt beskjed tilbake til arrangøren og opplyste at vi ikke hadde, og heller ikke ønsket å bruke gass, og slik ble det.

Vi tok med oss våre Optimus 111.

Tre eller fire dager etter ankomst var det en person som skulle skifte en større propanbeholder inne i et koketelt. Noe som burde være barnemat for de fleste, men ikke for denne personen. Han strevde lenge og vel, men til slutt fikk han det til.

Så skulle han tenne på kokeapparatet og - PANG !

Gutten fløy baklengs ut åpningen og havnet på sykehus.

Vi fyrte våre optimus 111 uten problemer hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra Moi.

Dette er forsåhvidt et begripelig svar.

I stedet for å bruke masse tid på opplæring på mange ulike brennere, så velger man å begrense seg til omtrent bare gass.

Ikke bombesikkert, men rutinene og prosedyrene for bruk er enkle og ganske like for de fleste apparatene.

Så er det også slik med gass som med en "onkli" primus at er den i orden, og blir brukt rett så går det bra :cry:

Vi får ønske Moi lykke til vidre, og være glad for at de bidrar til økt interesse for friluftsliv. Kanskje utvikler det seg en og annen primus entusiast også :P

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra xxl sine sider om "Dette bør du vite om telttur på vinteren"

Det vanligste er å bruke parafin – helst renset fritidsparafin, men du kan også bruke renset bensin. Bensin er ekstremt brannfarlig i telt og krever erfaring og meget forsiktig bruk.

Får håpe at folk ikke tror at parafin er ufarlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.