Gå til innhold
  • Bli medlem

BRANNSLUKKER PÅ BOKS


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

En boks bakepulver gjør omtrent samme nytta.

Forstår jo at folk blir skeptiske til det rådet, men det koster ikke så mye å teste, og bli overbevist.

Usikker på temperaturbegrensningene for bakepulver :D men det er viktig at det ikke er klumper :)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har testet boksen (110 skum ettellerannet). Den funker til å kvele små branner helt i starten før det blir alvorlig. Hadde en boks, blir vell å kjøpe en til siden jeg har brakett til de, men synes det er litt falsk trygghet. Ett brannpledd er bedre på tur, og på kjøkkenet. Du finner en del filmer på nett både på boksen og pledd. Hjemme er det beste boligsprinkleranlegg eller husbrannslange. Pulver er greit men noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, er brannmann og testet både boksen og teppe, pulver også. Ser ikke helt hensikten med å dra med seg sånt.

SRX Brannmannen skrev litt senere:

Har testet boksen (110 skum ettellerannet). Den funker til å kvele små branner helt i starten før det blir alvorlig.

Aner jeg en aldri så liten: "Kom ikke her" her?

Jeg er bare en legmann, men rent intutivt ville jeg prøve å slukke en brann så tidlig som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannteppe er jo fornuftig da du kan bruke det til andre ting også. (bruke det som teppe) En annen fordel er at du har litt mer å jobbe med om det skulle ta fyr i noe vegitasjon på den tørre tiden.

Ellers er det jo ikke noe alternativ til å slukke en brann i ett telt i en tidlig fase, ett øyeblikk senere så er det jo ikke noe telt. Så til slik bruk er jo alle tre produktene brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Srx (Ron)
SRX Brannmannen skrev litt senere:

Har testet boksen (110 skum ettellerannet). Den funker til å kvele små branner helt i starten før det blir alvorlig.

Aner jeg en aldri så liten: "Kom ikke her" her?

Jeg er bare en legmann, men rent intutivt ville jeg prøve å slukke en brann så tidlig som mulig

Ha...... Luring du....Alle brannfolk i Norge er godt utdannede fagfolk. Har slokka mine antall branner, sist ute for 2 dager siden. Men en liten rettelse har jeg, boksen funker nokk, om du er veldig veldig tidlig ute. Før flammene har fått ett godt tak. Testa boksen på ett lite bål, kansje flammene var 30-40cm høye med en liten glohaug i botten. Lite og ingen effekt. Frykter bare at boksen bidrar til å skape falsk trygghet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at på vintern så har man masse vis av ett utmerket slukkemiddel som heter snø :D Dog rekker man neppe å gå ut av teltet og begynne å måke før mye har blitt ødelagt.

En annen ting som burde være en selvfølge å ha tilgjengelig når man fyrer i telt er en kniv. Om det tar fyr vil man gjerne ut fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Å kvele en eventuell brann med pledde eller noe lignende funker ofte. Bare vær obs på dagens stoffer. Fleece og polyditt og polydatt er dårlig sort. Ull er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø og vann er tingen. Pleier alltid å ha kjelen og vann (når man har det) klart. Fikk teltbrann sist vinter. Lå innerst i mitt Bibler Lighthouse. Slangeprimusen stod foran meg på finerplaten. Jeg glemte den kanskje viktigste reglen når det gjelder bruk av primus - sjekke for bensinlekkasjer. Jeg pumpet på vanlig måte. Stakk fyrstikken borti. Begynte straks å brenne kraftig, og jeg så at ca 1/2 dl bensin var lekket ut. Fikk kastet ut primusen og finerplaten. Brant kraftig forran meg, men snøen under duken og snøen jeg kastet på slukket brannen raskt. Deler av bunnduken ble ødelagt, men ellers gikk det greit.

post-3635-133474776861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Den ‎07‎.‎01‎.‎2012 at 22.08, Phaser skrev:

Kan jo legge til at på vintern så har man masse vis av ett utmerket slukkemiddel som heter snø :D Dog rekker man neppe å gå ut av teltet og begynne å måke før mye har blitt ødelagt.

 

En annen ting som burde være en selvfølge å ha tilgjengelig når man fyrer i telt er en kniv. Om det tar fyr vil man gjerne ut fort.

Morsom å gå litt tilbake i gamle tråder.   En kommentar til tilgjengelig kniv.

Den gang da Forsvaret "eksisterte" og vi lå i 16 manns telt var det alltid et krav at bajonetten skulle henge i tauet over hodet vårt.  Om det begynte å brenne skulle vi ikke engang krype ut av soveposen, men skjære hull og ta baklengs rulle ut.  Dette fordi et 16 manns telt overtennes på sekunder.  Men da må det også være plass rundt teltet på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden her dukket opp igjen så kan jeg jo legge inn en kommentar. Jeg kan fint anbefale folk å ha Elotec sin slukkespray på kjøkkenet (I tillegg til teppe! ) . Den hadde veldig fin effekt når vår mikrobølgeovn tok fyr (Ikke sånne små gnistflammer..Men faktiske flammer som på et bål hadde blitt betraktet med ordene 'Idyll' og 'Nå har vi det fint dere'). Tok cirka halve flasken (Ish målt på vekten) for å slukke brannen.. Ny flaske var på plass i skapet bare dager etterpå. 

Men på tur? Nja.. Da skulle det ha vært en stor sekk, lang marsj fra alt og alle og et ledig rom i sekken som CDO'n ikke klarer å la være tomt. 

Endret av TomasOH
Rask på avtrekkeren, lagt inn 1 linje til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.