Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshjelp for fersking


msfoster

Anbefalte innlegg

Heisann og god kveld!

Jeg har i vinter(februar) lyst til å prøve meg på min første tur (7 dager) på vinterstid i. I den forbindelse

trenger jeg en del hjelp med tanke på utstyr.

Var i tidlig i høst én uke i femundsmarka, og har lyst til å prøve meg på om ikke samme, så en nogenlunde lik rute i vinter.

Ved siden av det å dra på tur, så blir isfiske det sentrale målet med turen. Jeg er også her helt fersk.

[edit] Kan legge til at jeg er 184cm høy, 80 kg og relativt godt trent hvis dette skulle være av betydning [/edit]

Videre følger en rekke spørsmål, og jeg setter pris på alle svar;

- Sko, truger eller ski? Blir det samme rute som sist, så blir det mye gåing utenom merkede løyper.

Noen spesielle fiskevann dere kan anbefale?

- Har du en god sovepose å anbefale?

- Har du et godt underlag å anbefale?

- Trenger jeg et eget telt for vinterstid? Har nå et Helsport Fjellheimen 3 Camp. Hvis ja, et å anbefale?

- Skotøy: Kombisko som både er varm og god å gå i(hvis dette finnes) eller min vanlige tursko til

gange og en pilkestøvel for de sittende periodene?

- Ytterplagg: Vindtett med varmt under når jeg går og hel dress når jeg pilker eller en løsning som

er veldig varm og god, men samtidig er fint å gå i (hvis dette finnes)

Ellers trenger jeg tips til utstyr som er nødvendig på vinterstid. Utstyr sommer/høst har jeg.

GPS vil bli kjøpt inn.

Sekk som vil bli benyttet: Bora 95

Har du en fin løype å anbefale i femundsmarka som egner seg godt til mitt formål, så er jeg åpen for, og setter stor pris på forslag

Takker på forhånd for svar. Venter spent på svar fra dere erfarne turfolk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal forsøke å svare på noe:

Skal du gå langt: Ski

Kort: truger

Telt: Kjenner ikke teltet, men hvis det ikke er et vintertelt, så kan mye snø få det til å klappe sammen. Jeg bruker Husky som vintertelt.

Superbillig, solid, bra plass.

Klær/sko etc:

Fotposer er et bra alternativ når du er i ro

Jeg bruker termodress til isfiske.

Du bør ha en bra primus for flytende drivstoff.

Skal du handle dette, så se gjerne etter en UTEN slange.

Coleman 533 er et bra alternativ.

Kan også anbefale deg et par bendindrevne lommevarmere.

Dette øker komforten masse når du er i ro.

Sovepose? Aner ikke, har militært.

Liggeunderlag: Bamse extrem, (billig og greit, men vurder dobbelt opp) ev. downmat (jeg har gjerne bamse med downmat oppå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ukestur i Femundsmarka på vinteren ville jeg brukt ski og pulk.

Som Rune anbefaler må primus benyttes. Ta hensyn til reglene for bålbrenning i Femundsmarka!

Jeg har Isbjørn Jan Mayen som sovepose og Exped Downmat som liggeunderlag, gjerne med et Bamse extreme under.

Selv bruker jeg Fjellheimen Xtrem på vinteren. Mulig teltet ditt holder til turen, men pass på at luftingen er god nok, spesielt hvis det brukes primus i teltet.

Vindtett tøy er en selvfølge, gjerne ta med en dunjakke og termodress til isfiske. Husk at det kan bli kaldt der inne på vinteren, godt over 30 minus er nok ikke uvanlig.

Prøv deg på vintertur på hjemlige trakter før du legger i vei, dette for å få prøvd vinterutstyret og få litt erfaringer i vintertelting...

Edit: Søker du på forumet finner du det meste av det du spør etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine er meget omfattende. Tipper nok det har gjort at du hittil ikke har fått svar. Så til spørsmålene. (Ikke gått i Femundsmarka vinterstid og driver ikke isfiske).

Valg mellom truger og ski er mest avhengig av rutevalg og snøforhold. Femunden kan være snøfattig. Da kan truger være best, likeledes i tett skog (som det er en del av). Følger man "løyper" og skuterspor skal det normalt være mulig å benytte ski. Ski er normalt mye mer effektivt enn truger.

Femunden er et av de kaldeste områdene i Norge. I februar kan det være -40 grader. Det stiller store krav til utstyret (og en del kunnskap om bruk av utstyret). Anbefaler deg å lese det du kommer over om vintercamping (f.eks. Lars Monsens Villmarksboka). Kan nevne noen utfordringer.

Sko: holde seg varm på beina er en utfordring, også for "oss" som vanligvis ikke fryser. Det er lettere å skaffe varme vinterstøvler til truger enn til ski. Jeg benytter Kamik Blacktai på kalde turer uten ski http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2976&cid=592. Stol ikke på at produsentene av slike støvler sier at de holder til -40-60 grader (det forutsetter ekstra store støvler med ekstra sokker). Jeg synes Blacktail er god å gå med, men ikke så god som fjellstøvler. På ski har jeg stort sett benyttet Alfa Skarvet (en størrelse større enn normalt) med varme sokker og Yeti Gamasjer. Det holder for meg ned til -35, men forutsetter at jeg kommer ned i soveposen relativt raskt etter stop.

Sovepose og liggeunderlag: uten tvil en -40 pose, eller en kombinasjon av to poser som gir samme temperatur. Aktuelle dunposer er WM Bison, Marmot Col og ME Everest i dun. For å sitere Lars Monsen (etter hodet): du kan fryse utrolig mye på dagtid så lenge du har en god sovepose. To tykke liggeunderlag må til (jeg foretrekker kombinasjon av celleplast og Exped Dowmat http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-m-liggeunderlag-dun-5396.aspx).

Klær: å unngå å svette mye er ekstremt viktig i kaldt vær. Folk er forskjellige. Finn ut hva som funker for deg. I kaldt vær foretrekker jeg følgende: ullunderbukse, Aclima ullundertøy + annet ullundertøy over samt mikrofiber jakke og bukse (min er ute av produksjon, men denne likner (http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1442&cid=461, buksa finner du på samme side). I tillegg benytter jeg en dunvest for å regulere varmen når jeg går. Dunjakke og dunbukse tar jeg på når jeg stanser. I tillegg har jeg flere forskjellige votter, luer og halser for å regulere varmen.

Primus: du er avhengig av en godt fungerende primus, både for mat og drikke. I bitende kulde er primusen kanskje den mest utsatte del av utstyret du har. I Femundsmarka er bål en god backup, men har du fått frosen i deg tar det tid å lage bål.

Tipper at Fjellheimen Camp vil fungere godt. Det er relativt lett å finne teltplasser som ikke er for eksponert mot vind i Femundsmarka. Kjenner ikke teltet selv. Ta med snøplugger.

Det kan selvfølgelig bli mye varmere i Femundsmarka, men på en ukestur i februar bør en være klar for virkelig kaldt vær. Utstyret jeg har anbefalt er dyrt. Billigere utstyr kan være vel så godt. Største ulempen er manglende komprimerbarhet og høyere vekt på billigere utstyr. Det kan være vanskelig å få ned i en Bora 95. Vurder en Parispulk. Den koster ikke så mye. Drag kan du lage selv. http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2469&cid=511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax skrev:"I Femundsmarka er bål en god backup, men har du fått frosen i deg tar det tid å lage bål. "

Eh, nei. I Femundsmarka Nasjonalpark er det kun tillatt å brenne nedfallskvist, og vinterstid er denne ofte dekket av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og takk for svar! :cry:

Etter å ha sjekket historiske data for temperatur hos yr.no har jeg besluttet å la turen vente på seg til mars. Da er det trolig langt varmere, og jeg mistenker bedre fiske.

Takk for tips om pulken, den ser helt kurrant ut, og til en vennlig pris. Jeg har tittet litt etter ski, og jeg har falt veldig for Fisher Jaktski, smørefrie.

Noen som har innvendinger mtp kjøp av disse? Bør jeg gå for en BC eller 75mm-binding? Jeg ser for meg mindre problemer med en 75mm binding mtp

nedising og problemer med bindingen. Tanker rundt dette?

Jeg hadde før jeg fikk svar sett meg ut Tyin Winter sovepose med komforttemp på -15, er dette i snaueste laget? Jeg har pratet med folk som har brukt posen i -23 til -25 uten problemer. Virker dette tvilsomt?

Når det kommer til liggeunderlag har jeg sett på Nanok sin versjon av Bamse Extreme. Dette underlaget er langt lettere. Noen her som har testet dette underlaget med sammenlikningsgrunnlag fra Bamse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde før jeg fikk svar sett meg ut Tyin Winter sovepose med komforttemp på -15, er dette i snaueste laget? Jeg har pratet med folk som har brukt posen i -23 til -25 uten problemer. Virker dette tvilsomt?

Om man er nybegynner(som du beskriver deg selv som) vil jeg si ja: tvilsomt. Rett og slett fordi det er større sannsynlighet for å fryse når man ikke er vant til å ligge ute vinterstid. Soveposer kan ofte brukes i litt under oppgitt grense uten at det er noe stort problem men uten egen erfaring med hva en selv tåler er det beste å finne ut hvor lave temperaturer en kan få under den bruken posen er tenkt til og kjøpe deretter. (Evt legge på en liten "buffer" om en vil være på den sikre siden) Ellers vil jeg si at Tyin er et helt ok valg. Har selv en Tyin Vinter av eldre utgave(hatt i ti år, bruker den i blant fortsatt) som har vært med på litt av hvert. Solid pose. Det er i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan legge til at jeg har brukt Tyin-posen i så kaldt vær som dobbelt av hva den er oppgitt til så det er mulig. (NEI, skal ikke påstå at det var veldig varmt. Men kom nå igjennom natten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gått for ski + pulk. Har ingen spesiel erfaring med truger, men med relativt tung sekk, ser jeg for meg at du blir å tråkke igjennom relativ ofte. Samt pulk fordi vinter telt og sovepose vil fort ta opp en del plass, og jeg ville nokk ikke ha satset på å leve av selvfanget fisk, spesielt hvis det er første gangen du prøver isfiske. Når det er sagt, veier vel borret litt også, enda en grunn til å dra på pulk :)

Teltet du har skal vel holde (mangler stormmatter i tilfelle mye vind, men dette kan du løse ved å lage en liten levegg rundt teltet). Ville kanskje ha vurdert et lettere telt om jeg skulle ha gått alene på tur. Når det kommer til liggeunderlag, ville jeg som flere her sier, gått for 2 stykk underlag. 1 oppblåsbart (bedre komfor), men drar aldri ut uten et i celleplast (bamse). Oppblåsbare underlag kan punktere, og da er det kun celleplast som redder deg fra den kalde bakken.

Primus: Kjøp en brenner som går på bensin, gass mister mye effekt under kalde forhold. (Bruker selv en Primus Omnifuel, og vil anbefale denne)

GPS er flott, men ta med kart og kompass (tekniske dupeditter er snadder for Murphy)

Personlig har jeg ALLTID med jærvenduken (fjellduk) når jeg er ute på tur. Skulle uhellet være ute, så kan denne redde liv :D

Valg av klær er veldig individuelt. Jeg er nokk en av de som ikke har på så mye klær (Laget mitt i HV sa til meg etter første øveøse "Du er flink til å fryse!") Jeg er heller LITT kald en å bli for varm som resulterer i å svette unødvendig. Men her som ellers er det de 3 punktene som er viktig, Transport av fukt -> Isolering av varme -> Holde vær og vind ute!

(Jobben kaller, jeg får lese igjennom senere om jeg har glemt noe!) Håer noe av dette hjelper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sko, truger eller ski? Blir det samme rute som sist, så blir det mye gåing utenom merkede løyper.

Bruker selv fjellski, pariserpulk med fjellpulken drag.

- Har du en god sovepose å anbefale?

Bruker selv Tyin Artic.

- Har du et godt underlag å anbefale?

Bruker selv Exped Downmat 9 og Ajungulak Bamse extreme.

- Skotøy: Kombisko som både er varm og god å gå i(hvis dette finnes) eller min vanlige tursko til

gange og en pilkestøvel for de sittende periodene?

= som tidligere nevnt, fotposer. Jeg bruker forsvaret sine som er foret, med biuvaktøfler fra ajungulak/mammut ved leir. Ellers vanlige fjellskisko type Alfa.

- Ytterplagg: Vindtett med varmt under når jeg går og hel dress når jeg pilker eller en løsning som

er veldig varm og god, men samtidig er fint å gå i (hvis dette finnes)

= Dunjakke med god hette.

Når det gjelder primus, så kan stillebrenner anbefales. Du blir hørselshemmed av bråkebrennere i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Når det gjelder primus, så kan stillebrenner anbefales. Du blir hørselshemmed av bråkebrennere i telt]

Kunne ikke hvert mer enig!

Optimus 111C, Optimus 111T, Coleman Feather 442, MSR Whisperlite International og MSR Simmerlite er gode stillebrennere som går på flytende brennstoff av forskjellig type og vekt, alt etter hva du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den soveposen du har valgt, Tyin vinter, er helt grei. Muligens i grenseland hvis det blir ekstra kaldt. Da ville jeg investert i en fjellduk i tillegg, som kan trekkes utenpå posen. Den kan du også bruke å sitte i når du er ute og fisker på isen.

Flere har nevnt Down mat, som jo er et supert underlag, men jeg ville tatt med et celleplastunderlag i tillegg. Det kan du bruke på isen når du fisker. Ville ikke tatt med et oppblåsbart liggeunderlag der du skal håndtere sylskarpe kroker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på vintertur på hjemlige trakter før du legger i vei, dette for å få prøvd vinterutstyret og få litt erfaringer i vintertelting...

Av alle de gode rådene du har fått er Kjell Gunnars det beste.

Ikke tenk tanken på en ukestur langt fra folk og hus vinterstid før du har testet deg selv og utstyr på mange kortere turer.

Begynn forsiktig, dagsturer på ski, overnattinger i hagen hjemme, ettervært skitur med en overnatting osv.osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. støtter forslaget om at du tek ein helgetur fyrst før du er ute 7 dager, små steg små steg!

2. Du frys fyrst på ekstremitetar, dvs føter og hender. For min del fyrst på føter, eg har difor med meg fotposer frå forsvaret med sokker/lubbe inni. Desse er eit must for meg, og svært gode å ha til isfiske. Kun skisko evrt altfor aklde til leirbruk for min del.

3. bamseliggeunderlag er godt, kjøper du i tillegg eit billegunderlag av celleplast på biltema så har du dog og rimeleg dobbeltunderlag. NB det er stor forskjell for om folk frys eller ikkje, så test litt ut dette med å liggje på snø. For å sikre betre isolasjon kan du mellom anna leggja granbar som underlag under.

4. teltet funker bra til vinterbruk.

5. vinterturar er kjempeflott og ikkje noko pes i heile tatt, kan du triksa så er det ikkje noko problem å halde seg god og varm heile tida :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye som allerede er sagt, men kan komme med noen tips. Jeg har hatt tre ukesturer i Femundsmarka i februar selv...

Som tidligere nevnt. Femundsmarka kan bli kald. Jeg har overnattet i telt i 35-40 minus der selv. Kald opplevelse, men man overlever. Blir det krise fyrer man bål. (Og da mener jeg om det blir så kaldt at det står om livet.)

Vi traff på en gjeng som vandret på truger. De hadde store problemer i den dype snøen og ble tvunget til å holde seg nede ved Femunden. Ville altså valgt ski. Jeg vil også anbefale pulk, men det er litt smak og behag. I og med at du risikerer relativt lave temperaturer er det også en idè å ha med seg fotposer eller i alle fall varme skisko!

Jeg har på begge turene mine hatt med meg ispilkeutstyr, men det har alltid vært under 20 minusgrader og da er isfiske rett og slett ikke så mye å skryte av. Nå skal det sies at jeg syns ferskvannsfiske på generell basis er ganske kjipt så... Ta det med, men jeg ville ikke satset på å være selvforsynt med mat fra vannene. Isborret er jo også et helsikke å dra rundt på i skogen...

Til underlag har jeg alltid hatt et bamse extrem som liggeunderlag i tillegg til reinsdyrskinn. Har veldig mye å si på kalde netter. På to av turene har jeg brukt en Tyin Wnter, men dette har aldri vært godt nok. Jeg har sovet med masse klær og et fleeceteppe som er sydd som en pose i tillegg. Dette har heller ikke vært nok til å sove godt, men man kommer seg gjennom natten. Har kjøpt ny pose siden den gang og jeg har vel aldri gjort noe smartere. Jeg kjøpte en Helsport Tempelfjorden og er fornøyd med den, men finnes mange andre gode vinterposer. Jeg går alltid med pulk så vekt har ikke hatt så mye å si.

Teltet ditt kan fint brukes på vinterstid. Har brukt fjellheimen på flere vinterturer. I Femundsmarka er det ikke noe problem å finne ly fra vinden så det ville jeg ikke kjøpt nytt. Du burde dog ha med deg noen snøplugger for å feste det med og en spade slik at du kan spa snø rundt kantene.

Primus (ikke gass) er et must. Den må fungere, du må ha reservedele og du må kunne den! Fordelen med Femundsmarka er at man alltids kan fyre bål i nødstilfelle, men når det er kaldt er det digg å kunne fyre primus i teltet for å tørke tøy og kose seg litt.

Når det gjelder klær bruker jeg å gå med skallbekledning med ull under. Ei fleecejakke i tillegg hvis det er kaldt. Når jeg beveger meg skal det mye til for at jeg fryser. I tillegg har jeg et ekstra sett med tørt ullundertøy som jeg tar på meg i teltet. Et av disse settene er Brynje Arctic Double. Fantastisk bekledning. Jeg har også med meg ei dunjakke for når jeg ikke er i så mye aktivitet. Endel luer, votter, ansiktsmaske, teltsokker osv i tillegg.

Det er vanskelig å anbefale rute. Femundsmarka er et flott område. Hvis det er din første vintertur vil jeg egentlig anbefale deg å gå fra Elgå, bortover langs vannet (kan være kaldt), eller lenger oppe langs Sorsvukkusvakke for så å holde deg i området rundt Røavassdraget. Ikke fordi det ikke finnes andre områder, men fordi det på sin første vintertur alltid er en fordel å ikke være så veldig langt unna en DNT-hytte hvor man kan søke ly og tørke klær og sovepose hvis det skulle være nødvendig. Er også endel åpne koier i marka. Finn ut hvor disse ligger så du har en backup.

God tur! Femundsmarka er perfekt plass å utforske vinterfriluftslivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som sagt tidligere kan det bli ganske kjølig i Femundsmarka midtvinters. Foruten solid og gjennomtenkt utstyr ville jeg ha merket av Statskogs åpne koier i Femundsmarka. Der får man tak over hodet og de kjører ut vedstrangler så man får fyrt i ovnen. Ikke minst, er man takknemmelig for losjien ligger det ute giroer i koiene så man kan donere en ønsket sum.

Ps. Sliter du med å finne en duganes liste over de åpne koiene, send meg en PM så skal jeg hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.