Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlig med skjevhet i 75mm systemet?


Panodil

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg et par Åsnes Nansen med Voile 3-pin cable og Alfa Grønland. Da jeg fikk skiene hjem og prøvde skoene i bindingene, stakk den venstre hælen ut 1,5-2 cm ut fra skien. Den høyre satt midt på skien.

Leverte inn skiene igjen for å få dette fikset. Da jeg fikk skiene tilbake og kom hjem, var det fortsatt ca 1 cm skjevhet på samme ski/binding.

Selgeren sa da at det ikke er mulig å få 75 mm. systemet helt rett, og at de ikke hadde gjort noen feil.

Lurer derfor på om dette er vanlig for 75 mm. systemet. Noen som har erfaring?

Vet iallfall at på vanlige klassiske ski hadde dette plaget vettet av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være skoen din? Leverte du med skoen når du sendte inn skiene?

Jeg har ikke peiling egentlig. Men de høres litt tilbakestående ut hvis de ikke klarer å få de rett. Er du ikke enig?

1 cm er jo litt det da. 4-5mm hadde jeg derimot ansett som innenfor "toleransegrensen". Men som sagt, dette har jeg dårlig greie på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang sa de at de ikke trengte skoene, men andre gang tok inn de skoene også.

Montøren sier han har prøvd med flere par sko, men at det alltid er skjevhet på enten høyre eller venstre side. Har ikke sjekket med andre sko selv.

Som jeg nevnte i forrige innlegg sier de at bindingen ikke er montert skjevt, og at dette er sånt som følger med 75 mm. systemet.

Selv synes jeg dette høres rart ut, men da jeg ikke har erfaring med 75 mm. bindinger fra før prøver jeg å finne kunnskap hos andre.

Har flere par ski, og på alle treffer hælen på skiskoen midt på skien(ikke 75 mm systemet).

Antok at bindingen var montert feil siden det var veldig mye skjevhet første gang jeg fikk skiene, men dette benekter jo montøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun bindinger med 75mm system på mine fjellski. Jeg har ikke oppdaget noen innbygde skjevheter. Det sier seg jo selv egentlig, det skal være mulig å få skoen til å stå midt på skia hvis bindingen monteres riktig. Montør uten peiling er mitt tips!

Egentlig helt logisk at dette ikke stemmer. Hadde det stemt ville 75mm systemet vært borte for lengst. Hvem gidder å kjøpe bindinger av et system hvor skjevheter er det normale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg monterer bindinger sjøl når jeg kjøper nye ski. I butikken tar de utgangspunkt i skostørrelse og en plast / stålmal når de borer skruehull. Da vil eventuelle skeivheter i støveltuppen automatisk forflyttes / forstørres bak ved hælen.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker er det på noen modelller med 75 mm binding (ikke alle) forskjell på høyre og venstre binding.

Kan du ha fått et skipar med 2 venstrebindinger, evt 2 høyrebindinger?

På noen ski jeg har hatt tidligere er dette vært merket med noen piler på bindingen.

(Pilen skal peke utover, til høyre på høyre ski, og venstre på den venstre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også frustrert første gang jeg prøvde mine voile 3 pin og åsnes ingstad, men fant fort ut at jeg hadde byttet om på høyre og venste ski. Kan være lurt å dobbeltsjekke det ihvertfall så man slipper og virke mindre smart i butikken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått igjen skiene enda en gang. Nå ser alt bra ut. Forklaringen jeg fikk var at det må ha vært noe med skoene. De sier de tok en venstresko fra et par og en høyresko fra et annet par.

Får nok ikke testet utstyret før senere på vinteren. Sjekket ikke om jeg hadde fått en av hver binding, men siden jeg ikke hørte noe om dette antar jeg at jeg hadde en høyre og en venstre.

10 mm oppbygningsplater ble montert fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Dette har vært omtalt for et par år siden, men jeg finner ikke tråden igjen.

Konklusjonen var (og er) at butikkene monterer normalt med en mal/jigg helt vinkelrett på skia. Dette burde i prinsippet passe, men på 75 mm støvler som er beksømsydd fx. Varg, Crispi mfl. er "75 mm snuten" slipt sikkert også i en jigg/mal på skofabrikken. Dette er håndarbeid, så det kan være ørlite skjevheter.

På støvler med støpt og limt 75 mm såle fx. Rossignol og Fischer er sålene helt like i "75 mm snuten". Etter montering bør tilpassing derfor utføres med den aktuelle støvel.

Jeg kan se dette, fordi jeg selv monterer bindinger ikke med jigg, men med støvlene i bindingen. Da jeg har flere ski med rotttefella telemark og et par Varg og et par rossignol støvler er der en liten skjevhet med varg støvlene, men ikke med rossignol støvlerne. En mm foran ved bindingen blir betydelig større ved helen av en str. 46.

Er det bare lite er det muligt å rette ved et lite (forsiktig!) horisontalt bukk på ørerne av bindingen.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv opplevd det samme. Eg tok bindingane med til butikken og la fram problemet.

Blei ikkje trudd til å begynne med, men fekk betjeninga til å sette nye sko oppi, pluss at me prøvde fleire bindingar.

Det tok ikkje lang tid før dei såg at noko var gale med mine bindingar.

Åpningen i "kjeften" var større enn normalt.

Antakeligvis fabrikasjonsfeil, Rottefella vart kontakta og eg gjekk ut med nye bindingar.

Etter byttet vart det plutseleg moro å gå på skia igjen.

Ta utstyret med til forretningen og prøv det same som eg gjorde.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.