Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk


raggsokk

Anbefalte innlegg

Ser at mange har med fjellduk på tur, noe jeg ikke har (og foreløpig ikke har savnet på tur). Men hva er egentlig bruksområdene til en fjellduk, tenker på fjellduk som denne, http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellduker/jerven-fjellduken-orginal-fjell.html

Brukes det bare som vindsekk/ekstra sikkerhet? Kan det brukes som tarp (kanskje litt liten men alikevel)? Og fungerer den godt som yttertrekk til soveposen når man sover ute? Hadde vært fint med ulike erfaringer og bruksområder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Den enkleste modellen beskytter til en viss grad mot vær og vind..

Jeg bruker fjellduken termo hunter når jeg er på isfisketur. På den typen turer kommer den virkelig til sin rett hvis det enten er veldig kaldt eller snøstorm.

Fjellduken termo hunter kan også fungere som en overlevelsespose hvis han kjæm me uveir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har min alltid med på tur,og har får ofte bruk får den.

bruker den som "gulv" i fortelt slik att ting ikke blir våte av og stå rett på bakken,når jeg er på små turrer bruker ofte dama og sønnen min den til og pakke seg inn slik att dem ikke fryser når vi lager mat osv,fungere veldig bra :D

Jeg reiser nok ikke på en tur uten,har lyst på en varmer en som jeg kan ha med på vintertur nå siden den orginal ikke er spesielt varm på vintertid,vile vært fint og ha den store vinter saken kunne bruk den som "dyne" når man er inne i telte og få ekstra varme uten og slippe og sitte i sove posen,eller når man tar pauser på vinteren slipper man og fryse :)

Hvis man er opptatt av og pakke veldig lett og reiser aleine etc er det nok ikke så viktig da kan man bruke teltet etc som "fjell duk" hvis det skulle være krise men har man barn etc med seg syns jeg den nesten er oblikatorisk :P

post-10827-133474775213_thumb.jpg

post-10827-133474775223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Har egentlig mest sansen for Originalmodellen, uten fòr altså. Men f.eks. Thermo Hunter, er den fòret? Og med hva? I så fall, er den varm? Tenker f.eks. til isfiske.

Vet ikke hva den er foret med, men den er varm. Den er perfekt til isfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er thermoen med kondens og fuktighet?

Prøvde selv på sommerstid med en Original. Sov med den rundt soveposen, ikke helt rundt men bare så den dekket over som et pledd. Resultatet ble mildt våt pose. "Jeg kondenserer som bare det", altså ikke normale mengder.

Og nei, soveposen ble ikke fuktig av andre grunner. Haha........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er thermoen med kondens og fuktighet?

Det vert akkurat like mykje kondens, men dette held seg i foret, så lenge det er plass der. Det vil seie at duken vert tyngre, og tørking etter bruk er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jerven sin nye type duker er isolert med primaloft isolasjon og skal kunne beholde over 80% varemeffekt selv m den blir fuktig, de tar også mindre plass .

Har erfaring med jerven Hunter gamletypen og fikk nå nye typen med primaloft isolasjon ,ser stor forskjell på volumet når den er nedpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.