Gå til innhold
  • Bli medlem

Redd for og reise alene på tur.


mamarius

Anbefalte innlegg

Hei. har vært på to aleneturer på sommeren da det er lyst og fint. men når mørket kommer da blir jeg liggende og tenke på hva som er utenfor teltet, også tror jeg at jeg hører ting. er det noen som har tips om hvordan jeg skal motstå denne redselen for og ligge ute alene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sønnen min var yngre, synes han det var skummelt å dra på overnattingstur, spessielt i vinterhalvåret pga mørket. Han synes det var god terapi å ha hodelykten på om kvelden/natten. Det var mørket som gjorde det skummelt, og når han fikk lys inni teltet, så føltes det i alle fall litt tryggere for ham . Etter hvert så ble han vant til det og kunne sove godt på tur uten lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er kotolikk så tror du selvfølgelig ikke på slike små skumle vesener med horn og hale som besetter og forderver din sjel, og da er det ikke mye igjen til å være redd for. Her hos oss er det jo stort sett bare andre mennesker, og en og annen flott som kan være farlige.

I skogen eller på fjellet er det ikke ofte du treffer mennesker hvis du overnatter litt utenfor allfarvei, og da er det som sakt ikke så mye igjen.

Men når det er sakt. Jeg tror jeg vet hvordan du har det når du ligger alene i teltet, det er mørkt, vinden rusker lett i trær og busker, noe tussler og tassler er sted der ute og luften er full av ukjente lukter og lyder.

Det er helt naturlig å være redd for det ukjente, og redselen for å bli alene er også en følelse alle mennesker er født med. En gang i tiden var denne redselen i kombinasjon med flyktinnstinktet, en forutsetning for å overleve. Slik er det heldig vis ikke lenger. I hvert fall ikke når du er på tur.

Men dette er jo veldig lett å si når du sitter sammen med andre, i dagslys og i kjente og trygge omgivelser. Noe annet er det når du ligger der og er alene i mørket.

Et tips fra meg kan være å overnatte ute, uten telt. Ligg ute under åpen himmel, under et tre, inntil en stein eller rett og slett bare rett på bakken et sted hvis været tillater det.

Da har du mye bedre kontroll på det som skjer rundt deg. Du både ser og hører mye bedre og da er det ikke sikkert at det som virker skummelt utenfor teltet er like skremmende.

Og skulle det like vel være noe som er litt skummelt så prøv å snu situasjonen, i hvert fall inne i hodet ditt. Det handler som regel om hvem som er jeger og hvem som er bytte. Fortell deg selv, og oppfør deg som om det er du som er jegeren og det som virker skummelt er byttet. Da er det du som er farlig og alt annet, enten det finnes på utsiden eller på innsiden av hodet ditt, blir redd for deg.

Denne metoden har jeg brukt på mine barn når de drømmer og blir skremt av noe skummelt i drømmen. Jeg har forsøkt å få dem til å angripe det som er skummelt i drømmen og etter en stund så forsvinner stort sett disse skumle tingene som skremmer dem om natten. Og så får de ofte mye mer selvtillit når de er våkne.

Hør litt på denne. :twisted:

Og når vi først snakker om Odd Børretsen.

ja, nordmenn er rare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ting vert litt annasleis når det er mørkt, veit sjølv at fantasien kan vera meir aktiv då. Men dette har nok mykje med erfaring å gjera, når du vert gamal og likegyldig så går det bra :) . Men som det er sagt så treng du ikkje uroa deg i norsk natur, med mindre du er elg eller hjort... Kan vera eit tips å ha med eit telys som du har i forteltet, og så er det berre å vera mykje ute på tur, radio er jo og veldig kjekt å ha (og evt ein god konjakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har vært på to aleneturer på sommeren da det er lyst og fint. men når mørket kommer da blir jeg liggende og tenke på hva som er utenfor teltet, også tror jeg at jeg hører ting. er det noen som har tips om hvordan jeg skal motstå denne redselen for og ligge ute alene??

Folk som feks har angst for edderkopper kureres for dette ved at man litt etter litt utsettes gradvis for edderkoppen.I praksis kan dette feks være at man står 10 meter fra edderkoppen og når kroppen har lært å slappe av så nærmerer man seg (feks 5 meter)...og hele tiden så går man gradvis nærmere edderkoppen og samtidig som kroppen slapper av og lærer at ingenting er farlig. Til slutt har man edderkoppen i hånden og du gjør deg den erfaringen at her er ingenting farlig.

Samme prinsippene kan du overføre til angst i andre situasjoner...ta deg en overnatting i trygge omgivelser, det kan feks være i hagen om nødvendig, går videre til lokalfjellet osv osv...hele tiden gjør kroppen din nye erfaringer og skjønner at det er trygt.

Og i utgangspunktet som jeg alltid påpeker til andre som spør om jeg er redd for å vandre i fjellet alene...jeg ville ha vært mer redd for en fuktig bytur på en lørdagsaften, enn en fjelltur alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mamarius.

La meg først si: Stå på. Dette har vi "alle" vært gjennom!

Mitt umiddelbare råd: Velg et vennlig og åpent landskap når du skal slå leir.

Du skriver

"Hei. har vært på to aleneturer på sommeren da det er lyst og fint. men når mørket kommer da blir jeg liggende og tenke på hva som er utenfor teltet, også tror jeg at jeg hører ting. er det noen som har tips om hvordan jeg skal motstå denne redselen for og ligge ute alene"??

En del av innleggene tror jeg kan hjelpe deg, ikke minst hva josteink skriver:

"Ja, ting vert litt annasleis når det er mørkt, veit sjølv at fantasien kan vera meir aktiv då. Men dette har nok mykje med erfaring å gjera, når du vert gamal og likegyldig så går det bra".

------

Eller hadde det vært fint om du hadde svart på Lofotens spørsmål om din alder:

-------

Verd å ta med seg er også hva Bjørn Ivar skriver:

"Når sønnen min var yngre, synes han det var skummelt å dra på overnattingstur, spessielt i vinterhalvåret pga mørket. Han synes det var god terapi å ha hodelykten på om kvelden/natten. Det var mørket som gjorde det skummelt, og når han fikk lys inni teltet, så føltes det i alle fall litt tryggere for ham . Etter hvert så ble han vant til det og kunne sove godt på tur uten lys".

------

Også REs innlegg var meget fornuftig:

"Et tips fra meg kan være å overnatte ute, uten telt. Ligg ute under åpen himmel, under et tre, inntil en stein eller rett og slett bare rett på bakken et sted hvis været tillater det.

Da har du mye bedre kontroll på det som skjer rundt deg. Du både ser og hører mye bedre og da er det ikke sikkert at det som virker skummelt utenfor teltet er like skremmende".

-----

La meg legge til litt nasjonalromantikk. for egen regning.

"Hva er vel vakrere enn på ligge ute en stjerneklar natt og bare se og se. Ved siden av deg ulmer bålet og bekken klukker beroligende". Hva REs skriver burde du virkelig gjøre

Lykke til, og ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste tenkelige tror jeg må være å få en sinna tiur eller lemmen inn i teltet. "Se for det at du har noe i soveposen. Du letter på snørringen for å se, og der sitter tiuren klar til angrep".

Sov i telt på vinteren ute ved Hardangervidda. Om morgenen når jeg pakket ned teltet, så så jeg masse spor og avføring, som tydet på at mange lemmen hadde prøvd å komme seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på at det faktisk KAN være noen der ute selv om du ikke hører noe!

:)

Ja det er riktig.

Jeg opplevde en gang, da jeg lå i telt i snøen, i februar, at jeg våknet om morgenen og alt var helt stille, men da jeg åpnet glidelåsen på teltet så var faktisk vierkrattet på utsiden av teltet helt fullt av ryper.

En flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Det værste tenkelige tror jeg må være å få en sinna tiur eller lemmen inn i teltet. "Se for det at du har noe i soveposen. Du letter på snørringen for å se, og der sitter tiuren klar til angrep".

:):):):lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her til deg.. ligge ute under tarp med et bål nærme er vel kanskje den beste kuren. Spesielt siden ville dyr holder seg unna bål. Ellers så er generelt sett ville dyr veldig sky mennesker.

Jeg går ut i fra at det er ville dyr du er redd siden hverken spøkelser eller monsterer er fysisk bevist :)

På den andre siden hadde jeg vært LITT mer forsiktig om jeg overnattet ute i nord-amerika / canada. I tillegg til svartbjørn og grizzly bjørn som er 100% bevist :lol: så er faktisk det vitenskapelige miljøet nå 95% sikker på at bigfoot eksisterer nå. OG - i så tilfelle, MANGE av dem. Hva hadde vel vært mer fryktinngytende enn en 9 fot høy, 250-400kg tobeint hårete skikkelse med skostørrelse 50 som er både nysjerrig og terrotorial?

Må være sært å våkne av at en bigfoot stryker på teltet ditt, knasker frysetørret Real, hyler og brekker trær som om det skulle vært tannpirkere. Forskjellen mellom en grizzly og bigfoot ville vel egentlig være at bigfoot hadde vært nysjerrig på bålet og støyen din :D

Men bigfoot har ingen mytologi / historie i skandinavia så vidt jeg vet. Russland derimot har en del bigfoot/sasquatch rapporter.

Sporet helt av her,, men du er tryggere i skauuen enn i byen på en lørdagskveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det eneste jeg noen ganger er bekymret for er menn med skumle hensikter. Nå tror jeg at flesteparten av menn som ferdes i skogen og på fjellet ikke har slike hensikter, men som kvinne blir jeg av og til litt urolig for det. Denne følelsen forsvinner når vi er på et sted der ingen andre ferdes. Normalt er jeg på tur sammen med min mann. Men i fjor sommer har jeg tatt steget til å ligge i telt på fjellet helt alene. Det var en mental barriere som jeg måtte krysse men det var faktisk ikke så skummelt som jeg trodde.

Ellers hender det av og til at man hører noe utenfor teltet. Men jeg blir ikke nervøs av det. I Norge pleier det ikke å være noe farlig der ute. Naturen har bare noen lyder. En gang har jeg ligget i skogen uten telt med tiur som kom flyvende og satt seg opp i trærne over hodene våre. Det var litt spennende, men ikke skummelt.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mamarius 'troller' her...har dere ikke skjønt det?

Det er slett ikke sikkert. For mange er dette et reelt problem. Og om han troller, så kan andre plukke opp noe hvis spørsmålet behandles skikkelig.

Mitt råd er å bruke ørepropper. En spurv som hopper rundt i krattet kan lage lyder som virker store når men ligger alene i mørket. Med ørepropper hører man mindre, og blir ikke så var. Bruker det selv når jeg ligger i bjørneterreng, for da kan jeg begynne å tro at alle lyder der ute er bjørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert. For mange er dette et reelt problem. Og om han troller, så kan andre plukke opp noe hvis spørsmålet behandles skikkelig.

Mitt råd er å bruke ørepropper. En spurv som hopper rundt i krattet kan lage lyder som virker store når men ligger alene i mørket. Med ørepropper hører man mindre, og blir ikke så var. Bruker det selv når jeg ligger i bjørneterreng, for da kan jeg begynne å tro at alle lyder der ute er bjørn...

Med meg er det motsatt. Ørepropper ville bare gjort meg mer "felen".

Jo mindre jeg hører og ser jo mer skeptisk blir jeg. Er det mye skumle lyder utenfor teltet så synes jeg det er bedre å ligge med åpent telt eller rett og slett sove ute.

Jeg var en gang på en plattform i Nordsjøen, Snorre TLP, (Tension leg platform), og det blåste orkan. Denne platformtypen beveger seg helt spesielt og siden det var min første tur på en slik plattform var jeg litt nervøs. Et av rådene jeg fikk når jeg skulle legge meg var å gå til "medicen" og få ørepropper. "Da hører du ikke alle knirkelydene og da sover du sikkert bedre".

Helt motsatt effekt. Rare bevegelser uten lyd verken av vind, sjø eller plattformen som jamret seg i orkanen ble bare mye mer skremmende. Så lenge jeg hører og ser hva som skjer så blir jeg mye tryggere.

Men folk er jo forskjellige. Noen vil ikke vite, mens andre vil vite alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trur det vanskeligste, men eneste effektive er å tvinge deg selv på tur alene, desto flere netter du har ute alene desto mindre redd blir du...

Har hatt litt problemer med mørket selv, og har tvunget meg til å "overgå" mine egne grenser ved å ta turer i skogen, brenne bål og gå hjem etter det har blitt helt mørkt...

Det samme med telt turer...

Når du våkner om morgenen med lyset kokende i teltet tenker du at dette var jo overhodet ikke farlig, og til slutt vil hjernen forbinde mørket med noe ufarlig, og lyder vil bli spennende istede for skummelt.

Sånn har det i allefall fungert med meg...

Håper det ordner seg!

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.