Gå til innhold
  • Bli medlem

Festeanordning for MSR Whisperlite Internationale


raggsokk

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å fikse en finérplate eller lignende til vinteren slik at brenneren skal stå stødig. Minuset er at Whisperlite'n ikke har "hull" i føttene slik at det er mulig å skru den fast, slik som f.eks. Omnifuel'n. Noen som har forslag til hvordan dette skal løses? Har sett at man kan kjøpe ferdiglagde støtter, men siden dette kan gjøres billig (og sikkert like bra) med en finérplate, hadde det vært ønskelig. Sikkert noen her på forumet som har tenkt på det samme og funnet på noe smart :D Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt å gjøre det samme til min simmerlite.

Jeg har tenkt å bruke en aluminiumsplate som er så tynn som mulig. Denne kan man også dele på midten, og evt henglse hvis man vil spare plass.

Til å feste brenneren borrer du bare hull i bena, hull i platen og bruker skrue og mutter. Dette går på simmerlite. Eller så kan du lage to hull på siden av hvert ben og klippe til en liten bit patentbånd og bruke to skruer og muttere per fot.

Til å feste tanken lager du hull som du kan tre to solide stikk gjennom. Sånne svarte du får på hobbyforretning eller fiskeributikker.

Så kan du etterpå finne ut hvor mye av platen du kan kappe vekk. Du trenger f.eks. ikke å ha plate under hele flasken. Her trenger du bare to "armer" ut med to hull i til å tre strikken igjennom. Mellom flasken og brenneren trenger du ikke ha så stor plate heller, så her kan du kanskje smalne den inn noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt OT kanskje, men er usikker på hvilken type brennstoff jeg skal bruke... Parafin eller bensin? Vet ikke evt. fordeler og ulemper mellom disse, og hvilke som egner seg best på tur (hvem soter mest, mest brannfarlig, sikrest for bruk i telt osv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

bruk 4 takts miljøbensin det er nok best,hvis du søker litt på forumet får du mange diksusjoner om det her,kan kjøpe på bensin stasjonær til en "rimlig" penge (vs sport butikker)

på min simerlight brukte jeg bare noe "lett metal" jeg hadde ligende fungere og veldig bra (må ordne nye plate da det var enste jeg hadde før jeg reiste på tur)

post-10827-133474775345_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å fikse en finérplate eller lignende til vinteren slik at brenneren skal stå stødig. Minuset er at Whisperlite'n ikke har "hull" i føttene slik at det er mulig å skru den fast, slik som f.eks. Omnifuel'n. Noen som har forslag til hvordan dette skal løses? Har sett at man kan kjøpe ferdiglagde støtter, men siden dette kan gjøres billig (og sikkert like bra) med en finérplate, hadde det vært ønskelig. Sikkert noen her på forumet som har tenkt på det samme og funnet på noe smart :? Svar mottas med takk!

Ei passe skiferheller er det beste. Når jeg er på fottur har jeg alltid ei skiferhelle på ca 50x50 cm med meg i sekken i tilfelle det ikke skulle være noe passe underlag for brenneren der jeg legger meg til. Da står primusen støtt og fint. Da er det bare å legge litt stein og mose under for å få underlaget vannrett. Da er matlagingen er en fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke store vektforskjellen på ei treplate kontra aluplate med ca samme stivhet.

ca 0,6kg pr liter på bjørk/furu/gran

og 2,7 kg pr liter aluminium

for samme stivhet som en 2mm aluminiumsplate kan du da ha ei 9mm treplate for samme vekt :? Antagelig kan du da lage en tilfredsstillende stiv plate lettere i tre enn i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tynn sponplate med pålimt veldig tynn aluplate?

en slik kompositt blir sterkere enn hver av dem for seg...

i tillegg isolerer treplata mot underlaget den står på og alu reflekterer varmen opp.

Det kan hende aluplata smelter litt om den er for tynn da. Det har min gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei passe skiferheller er det beste. Når jeg er på fottur har jeg alltid ei skiferhelle på ca 50x50 cm med meg i sekken i tilfelle det ikke skulle være noe passe underlag for brenneren der jeg legger meg til. Da står primusen støtt og fint. Da er det bare å legge litt stein og mose under for å få underlaget vannrett. Da er matlagingen er en fryd.

Jeg foretrekker marmorplate. Synes det blir litt mer stil liksom, og vekten er ikke så gal i forhold til skifer.

Ulempen er at det er lett å miste den i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker marmorplate. Synes det blir litt mer stil liksom, og vekten er ikke så gal i forhold til skifer.

Ulempen er at det er lett å miste den i snøen.

he he , helt enig. Marmor er mye stiligere :D For å feie all tvil til side.....det hele var en spøk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.