Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilkjøring til Jotunheimen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En ganske stor del av fjellturene er bilturen til utgangspunktet for selve turen. For meg som bor i Oslo må bilturene nødvendigvis bli ganske lange. Så, hvis en for eksempel skal til Lom, hva er raskest, å kjøre E16 og over Valdresflya, eller E6 til Otta og derfra og inn?

Hvis jeg skal til Leirvassbu - hva er da kjappest - å kjøre om Årdal eller Lom?

Hvis noen har noen erfaringer å komme med så hadde det vært flott!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde noen år i Oslo, men flyttet til Nittedal, som ikke akkurat er store forskjellen. Så jeg har også lurt litt på det der. Har sittet å regnet ut i NAF-boka, men det er en stund siden, så jeg husker ikke avstander.

Det jeg har gjort hvis jeg skal til Lom, er at jeg som regel har kjørt E6 gjennom Gudbrandsdalen via Otta. Oslo-Lom er ca 36 mil mener jeg, ved å kjøre E6. Hva avstanden er over Valdresflya ved å kjøre E16 til Fagernes, vet jeg ikke. Bortsett fra noen 60-soner midt i Gurdbrandsdalen, er veien der fin og rask å kjøre hvis man kjører utenom den verste trafikken.

Når jeg har kjørt til Leirvassbu har jeg også brukt E6 gjennom Gudbrandsdalen. Den andre veien om Øvre Årdal har jeg aldri prøvd helt til Leirvassbu faktisk. Veien om Øvre Årdal bruker jeg hvis jeg skal til Hurrungane. Strekningen Årdal-Turtagrø er ikke direkte rask akkurat, derfor prøver jeg å unngå den. Men den har blitt bedre de siste årene; var noe utbedringer på gang ifjor også.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips!

Jeg har hørt at det er raskest å kjøre over Valdresflya dersom man skal til Randsverk..., derfra er det jo ikke lange biten ned i vågådalen..

Kanskje E6 likevel er raskest, men det kommer kanskje litt an på hvor i Oslo en bor..?

Uansett er det j.... mye kontroller i Gudbrandsdalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske stor del av fjellturene er bilturen til utgangspunktet for selve turen. For meg som bor i Oslo må bilturene nødvendigvis bli ganske lange. Så, hvis en for eksempel skal til Lom, hva er raskest, å kjøre E16 og over Valdresflya, eller E6 til Otta og derfra og inn?

Hvis jeg skal til Leirvassbu - hva er da kjappest - å kjøre om Årdal eller Lom?

Hvis noen har noen erfaringer å komme med så hadde det vært flott!!

Jeg har målt dette i sin tid, og kom frem til at i TID er det det samme om du kjører Flya eller Gudbrandsdalen, men selvfølgelig mye kortere over Flya.

Fra Oslo til Leirvassbu har jeg:

Over Valdresflya: 38,3 mil, tid 5:25

Gudbrandsdalen: 41,3 mil, tid 5:10

Årdal: . . . . . . . . . 38,3 mil, tid 5:50

Så da er det bare å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite poeng er vel opplevelsesverdien av selve turen... Turen fra Oslo over Tyin og Årdal til Leirvassbu er en av de fineste i Norge. Tilbake er det greiest over Valdresflya. Tror faktisk Lom-Oslo over nevnte fly er litt raskere enn Gudbrandsdalen, men det avhenger mest av bobil-tettheten.

Gudbrandsdalsalternativet er så kjedelig at jeg ikke gidder uansett om det kan være noen sekunder raskere.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig mange turer fra Moelv. Gudbrandsdalen ble etter hvert ganske treig, men det det er enorm forskjell på om du kjører dagtid eller sent kveld/natt. Kjør når det er lite trafikk. Jeg har dratt på de fleste av turene mine grytidlig, rundt klokka tre om morgenen. Da går det ca 50% raskere å kjøre, vroom vroom :lol:

Forresten artig de to alternativene, Moelv - Gjendesheim om Valdres og om Gudbrandsdalen. Vi har prøvd å kjøre en bil hver vei, og da møttes vi likt! Hvem som kjørte fortest er ikke godt å si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et motargument er at det er dyrt å kjøre fra årdal til turtagrø... men veien er likevel utrolig sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bor i Asker og kjører alltid Valdresflya. For det første mener jeg det er raskere. For det andre er Mjøsa/Gudbrandsdalen noe av det kjedeligste du får tak i av vei i Norge.

Dessuten ser ikke UP på E-16 og Rv 51 som problemstrekninger. Tolk det som du vil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.