Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fuel/multifuel brenner.


Nikke

Anbefalte innlegg

Omnifuel'en skal byttes ut. Den har vært turkompis noen år, kjørt på bensin, men nå har den flere "hickups" en det jeg har som grense for hva som er akseptabelt. Nå hjelper det lissom ikke å bytte ut alt av deler, tilliten er svekket. Trygghet er viktig, spesielt når barn er med, og man fortsatt ønsker å fyre i telt.

Jeg kunne tenke meg en slangeløs variant til vinterbruk.

Har noen erfaring med Optimus hiker+?

Eventuelt noen alternativer til Hiker+?

Mvh

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Bestilte meg en Coleman 533.

Har du noen generelle tips og råd vedrørende 533?

>> Out of the box must do before use?

>> Type fuel?

>> Regjøring?

>> Generelle brukstips?

"Har mang en gang lurt på hvordan man greier seg med bare en primus."

>> 2 stk. En til vår/høst/vinter, og en til sommerbruk. Gass/bensin eller parafin.

"Har et sted over 80."

>> Da samler du jo:-). Alle 80 kan du umulig ha i bruk gjennom en hel sesong.

Hvilken bruker du allers mest gjennom en sesong?

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en ny sliter.

533 er enkel og robust, selvom kjelestøttene lett kan bli bøyd under transport. En transportkasse, boks eller lignende kan være greit. Noen putter den nedi kjelen, men det har en tendens til å gi en svak bensinlukt/smak :?

I utgangspunktet er det vel bare å fylle opp med coleman fuel, 4-takts miljøbensin eller lignende, og følge bruksanvisningen.

Litt smøring på pumpelæret (plastikk) skader ikke. Det er viktig å pumpe nok, lære seg teknikken med å skru opp ventilen (pumpeknappen moturs) før pumping, tommelen på over hullet i pumpestanga når du trykker stempelet inn, og skru igjen etterpå.

Det er viktig med rikelig med trykk i starten, opptenningsprosedyren baserer seg på at man suger med seg en del luft fra tanken under forvarmingen, det funker helt fantastisk når man følger prosedyren :) ellers kan det fort bli bål. Da hjelder det å la bålet dø nesten ut for så å prøve forsiktig så blir det som regel fin blå flamme. :roll:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før første gangs bruk:

Smør pumpa med CRC 5-56 eller WD 40. Du finner et smørehull ved siden av pumpestemplet, merket Oil.

Drivstoff: Statoils miljøbensin på grønn kanne, eller Coleman Fuel.

Du kan også bruke Heptan, men det koster skjorta.

Du finner polstret oppbevaringstrekk på E-bay. Ellers kan en plastboks i rett størelse gjøre nytten.

Noen har handlet plastboks på europris, og foret den med litt skumplast.

Oppbevaring i kokekar= maten smaker bensin= anbefales ikke. (Den pikante smaken av Statoilkaffe glemmer du ikke)

Good Choice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Gleder meg til teste den, og forhåpentligvis blir den en en god turkamerat til å stole på når gradstokken kryper under de tålige.

Vet ikke helt hva det var som kom over meg, men jeg holdt faktisk på å kjøpe 2 stk 533. Kan jeg ha blitt smittet av "må ha flere brennere viruset" noen her inne har;-D. Kanskje det var fordi 533 at var så billig:-).

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom Coleman 533 levert på døra av UPS.

Måtte jo ut og prøve den, og etter litt prøve&feile, fikk jeg pumpet opp rett riktig trykk slik at det ble blå og rem flamme.

Brenneren er enkel, ergo håper jeg også da at feilprosenten går ned for hva som kan skje på tur.

Testbrenning:

8dl vann i alu-kjele. fult trykk=3min.

Spørsmål ang fuel:

Hvor mye skal jeg fylle på? Det fulgte med en hendig trakt, er det noen muligheter å bruke den for å få fylt på riktig mengde?

Spørsmål ang reservedeler:

Får man kjøpt repkit, eventuelt hvor?

Nå går turen til Claes O for å finne et eller annet som kan bruke til transport.

Så går turen til fjells i romjula, da får jeg testa 533 litt mer:-)

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål ang fuel:

Hvor mye skal jeg fylle på? Det fulgte med en hendig trakt, er det noen muligheter å bruke den for å få fylt på riktig mengde?

Spørsmål ang reservedeler:

Får man kjøpt repkit, eventuelt hvor?

Nikke

Fyll slik at den er nesten full når den står oppreist, så går det bra.

Trakta har bruksanvisning, og gjør det umulig å overfylle.

Flg. deler trenger du en gang i fremtiden, i slitasjerekkefølge:

Generator ( Dette tar minst fem år før du trenger)

Tanklokkpakning.

Pumpepakning. (holder ihvertfall i 10 år hvis du smører et par ganger i sesongen)

I nødsfall har jeg slikt liggende på lur.

Ellers har uniflamesupply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info, samt tilbud om assistanse om uhellet skulle være ute Rune!

Sikkert ikke siste spørsmål, men; Når det blir tur i skikkelig kulde, bruker dere da forvarming? Ser de annbefaler paste i veiledningen, men husker at det lå igjen mye rester en gang jeg prøvde det på en Optimus.

Det er jo hull i kantene på selve skåla rundt brennerhodet, så det utelukker flytende alternativer som rødsprit.

Denne brenneren er skikkelig "oldschool", på en positiv måte. For, selve toppen ligner på et slik propanapparat som pappa monterte i husteltet når vi var på ferie på sørlandet i mine yngre dager. Her er det heller ikke noen spinkle ben som holder kaffekjelen på plass, tvertimot, selv med en liten en innabords skal jeg nok klare å sette den støtt. Selve delen som generatoren utgjør, ser ut som den er løftet ut av motorrommet på en gammel Volvo, og er sikkert like holdbar som de delene også. Selve tanken ligner, med sine flotte kurver, på en perfekt pu... Derfor får denne brenneren damenavn, tross det noe maskuline trekket. Hun skal hete Wendy! Bråkebøtta jeg nå setter på hylla, altså Omnifuelen, bærer det passende navnet Johnny.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.