Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til petromax


raster

Anbefalte innlegg

Annonse

Har et par slike Coleman bensinlamper på hytta. Enklere å bruke en petromax, kan dempes noe, støyer omtrent like mye, og lukter kanskje litt mindre.

Ei slik lampe avgir myyyye varme (Akkurat som Petromax) så på varme sommerkvelder henger lampa utenfor viduet, og jeg sitter inne i ei sval hytte med ryggen til vinduet og leser. :P

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en temmelig ny Coleman 226; en liten kompaktlampe for alkylat (renset bensin). Denne kjøpte jeg i sommer. Nå vært i bruk ca 30 timer. Jeg har også Petromax (og Vapalux) og mener meg berettiget til å sammenlikne litt mellom dem.

Du vil fort bli glad i Coleman Compact. Jeg går lenger enn DSK i skrytet og hevder den lukter betydelig mye mindre enn Petromax. Støynivået er også merkbart lavere, men du vil alltid merke at du har en lampe i drift.

Ikke vær redd for at det sårbare glødenettet bare har et feste i toppen av lampa. Lampa tåler risting og vibrasjoner mye mer enn forventet. Glødenettet holder minst like godt som nett til LPG - lamper med to fester. Ha uansett med deg ekstra glødenett på tur og ta innbrenning av nettet utendørs!

Nå kommer omsider vinterkulda sigende i høyfjellet. Lampens varmeutvikling vil kunne erstatte primusfyring i mindre telt! Siden den bruker flytende drivstoff tåler den kulde. Allerede under 10 varmegrader er LPG gasslykter umulige. De fyrer gassboksen tom for propan og tilbake står du med boksen halvfull av butanmix du ikke kan bruke før til sommer'n.

Pass litt på når du fyrer opp Coleman Compact. Pump opp trykk litt mer enn det som er nødvendig på Coleman-primusene i starten. Ha så alltid fyrstikk tent FØR du vrir reguleringsrattet til ON-posisjon til venstre. La det frese ut bensingass inn mot fyrstikken og etterhvert vil den harke seg i gang til stabil drift.

Pass deg og gjør ikke samme tabben som meg, altså tenne på etter at gassen har seget ut i lampehuset. Du vil få en skikkelig BOFF! av antent bensingass som kan være direkte farlig! Slik sett har Coleman Compact (226) gitt meg den skumleste situasjon jeg har opplevd i telt på lange tider i høst...

Bruk litt fyringsvett og du blir like godt fornøyd som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pussig. Nissen kom veldig tidlig i år, og hadde med en Coleman compact. Og det samme dag som jeg pakket for kajakk overnattingstur. Den viste seg å være helt perfekt til en slik tur i vintermørket, lyser godt og er solid.

Også prakstisk med samme fuel til primus og lykt. Takk, Nisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.