Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose til vinterbruk


hakonvl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 16år som tidligere hadde en Bergans Senja Ice pose, men må nå ha ny pose. Soveposen var kjempefin og jeg hadde ingen problemer med den bortsett fra at den lakk dun. Fikk byttet den, men den nye gjorde også dette, men har brukt den noen år uten problemer. Soveposen er borte, mest sansynelig stjålet av alle ting. Nå skal jeg i allefall ha en ny pose, og er veldig i tvil på hvilken.

Jeg kommer hovedsaklig til å bruke posen på helgeturer primært i markaområdene rundt i Oslo, men turer i andre fjellområder skjer også. Det kan godt hende det blir lengre turer i ferier, f. eks vinterferie. Den gamle Bergansposen har en oppgitt komfortemperatur på -15 grader etter den "gamle" skalen som jeg kaller den. Husker ikke hvordan det er etter EN 13537 (?), men jeg mener det er nærmere -9 grader. Har ikke vært på så mange vinterturer tidligere utenom en del noen hytte-til-hytteturer sammen med familie men tror jeg i allefall har vært ute i -15 grader uten problemer med den gamle posen under åpen himmel.

Jeg og noen venner har etterhvert begynt å dra på en del turer i Nordmarka og andre steder i Osloområdet, og det kan godt hende det blir flere vinterturer.

Har vært rundt i forskjellige butikker og sett, og har kommet frem til noen mulig kanditater. Den første er den samme Bergans Senja Ice. Jeg hadde egentlig ikke noen spesielle problemer med den, men jeg her litt redd for hvordan det blir om det blir kaldere enn -15, og eventuelt fuktighet på på lengre turer. Hovedsaklig er det helgeturer, altså fre-søn, det er snakk om, men om mulig drar vi på lengre turer og. Ellers har jeg sett på Tyjin 5-Season og Winter fra Ajungilak/Mamut. Femsesongsposen tar vell en -20 grader etter den nye standarden og vinterposen tar -15 tror jeg. Har også sett på Helsport Raudfjorden med en komfortemperatur på -16, og ned til -25 etter Helsports egen standard, som jeg regner med innebærer at du sover med ett lag ull noe jeg alltid har gjort før.

Jeg er relativt usikker her. Har lagt litt fra meg ideen om dunpose, selv om en vekt på 1500g er veldig fristende. Tyjin 5-season er jo veldig fin, men den veier 2.7kg, noe som er den del mot de 700 grammene den gamle posen veide. Dessuten, jeg trenger vell ikke en slik pose? Wintermodellen virker jo fin, men Raudfjord posen fra Helsport har jo lavere vekt og lavere komfortemperatur om jeg ikke husker feil, så den virker egentlig mest tiltalende. Noen som har noen innvendinger, eventuelt andre forslag?

Takk :wink:

Edit: Fant ut at det er egen kategori for dette, kan moderator flytte innlegget?

Edit: Retta opp i tallrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergans Senja Ice har en fyllvekt på 700. Det er altså 700 g dun i den. Egenvekten på posen med kompresjonstrekk er ifølge nettsidene til Bergans 1550g/1500g alt etter hvilken lengde du har hatt. Greit at du ikke sammenligner andre poser med en vekt som ikke stemmer. Soveposer på 700g med komforttemperatur på 15 kalde finnes ikke...

Når det kommer til hvilken pose du bør velge, har jeg ikke peiling. Men det er det mange andre her på forumet som har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår egentlig ikke hva du er ute etter , men når du snakker om lav vekt og mange kuldegrader, så er det typisk IKKE helsport-soveposer du er ute etter. Kjøp deg en dunpose fra sportslageret på salg eller fra utlandet. 700 gram totalvekt til vinterbruk er ikkeeksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Senja Ice har en fyllvekt på 700. Det er altså 700 g dun i den. Egenvekten på posen med kompresjonstrekk er ifølge nettsidene til Bergans 1550g/1500g alt etter hvilken lengde du har hatt. Greit at du ikke sammenligner andre poser med en vekt som ikke stemmer. Soveposer på 700g med komforttemperatur på 15 kalde finnes ikke...

Når det kommer til hvilken pose du bør velge, har jeg ikke peiling. Men det er det mange andre her på forumet som har :P

Beklager det, har tatt feil i farta. Poenger er at det uansett er en del forskjell, men skal rette opp i første post. Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men jeg tror jeg hørte det i butikken, tallene ble sikkert blanda.

Du finner en del bra svar her https://www.fjellforum.no/index.php?nope=17

Så forumet først etter at jeg posta, og i allefall gjort noe for å flytt det, se editi førstepost. Uansett, jeg var før sløv med søkinga, jeg ble litt ivrig :D

qwer993: Vell, det jeg er ute etter er litt rådføring om hva jeg egentlig trenger, og hva slags poser finnes det i den klassen? Jeg tviler litt på at jeg faktisk trenger den mest ekstreme posen som finnes, men jeg bør vell allikevell ha noen minus på den. Noen som f. eks har prøvd Bergansposen i en del mer minus? Eventuelt hvordan blir en dunpose etter la oss si en fem dager i telt der man generelt sett er forsiktig med fuktighet? Folk sier veldig mye forskellig der, og det er vell kanskje litt induviduelt, men om noen med litt mer erfaring kunne komme med noen synspunkter så hadde det vært fint.

Har tenkt å ta meg en tur til Sportlageret. Kan kikke litt på nettsidene nå.

Takk for kjappe svar i allefall :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment har veldig bra dunposer. Verdt å sjekke de ut. Kjøpte min på Sportsnett og den funker veldig bra under ulike forhold.

Skall sjekkes ut! Ser også på noen poser fra Nunak, både dun og kunst. Noen som har erfaring med de? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket budsjett du har kan være greit å avklare.

Selv spontankjøpte jeg en raudfjorden i høst da komplettfritid hadde helsporttilbud og solgte den for 1700. Meget godt fornøyd så langt. Mindre pakkvolum og lavere vekt enn rene kunstfiberposer og varmen var såpass at jeg måtte lufte i noen få minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på budskjettet, det kommer jo litt ann på. Alle posene jeg nevnte over er i allefall greit, så kanskje rundt 2000? Ser ut som om jeg skulle klare meg da. Hvor mange minus tror du at du har brukt Raudfjorden i? Er jo oppgitt en del på nettsiden, men leser på nett at noen mener de har tatt litt vell i. Er jo veldig induviduelt, men det gir i allefall ett hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt frå røvertilbudtråden:"25% julerabatt på alle ordinære varer hos Oslo Sportslager. Skriv inn rabattkode "julehandel2011" i kommentarfeltet."

Viss dette tilbudet gjeld også for denne posen så får du ein knall sovepose til knall pris http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-winter-dunsovepose-5517.aspx Også uten rabatten er prisen rimelig for ein slik kvalitetspose.

Dette er ein del mer enn ditt budsjett,men til gjengjeld har du ein slik pose i mange år framover. Og den skulle tåle ein del fuktigheit. Her kan du sjå ein test http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000028.pdf

Ellers kan du som sagt gjere gode kjøp i USA, sjølv med frakt og moms. Her er ei side med ein del bra tilbud på kvalitets dun vintersoveposar (+2 syntet modellar) http://www.moontrail.com/home.php?cat=328ka . Legg berre merke til at komforttemperaturane her er oppgitt i Fahrenheit . Ved omrekning til celsius bruk denne http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

Bergans Senja Ice har for ørvig ein komforttemp ifølge EN standarden på -7C og -14C etter Bergans gamle skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en pose med konforttemperatur på -20 til -25 grader (definert ved EN 13537) for bruken du skisserer. (Folk er utrolig forskjellige i hva de opplever som konforttemperatur, jeg ligger veldig nær EN-standarden).

Har mange netter i Oslomarka, både i -10, -23 og -40 pose. Det er relativt ofte temperaturer på opp mot -25 i marka, men du kan oppleve enda kaldere temperaturer. Lå i -23 posen sist vinter, da ble det -32. Sov greit fordi jeg lå med dunjakke og dunbukse i posen.

Jeg synes man ikke bør fryse for mye når en sover. Bedre å ta med litt lite klær, og sove godt, enn å ha for kald pose. Er du kald, sliten og sulten kan du lett trekke fra -10 grader på konforttemperaturen på posen.

En annen ting å ta hensyn til er hvilke pose du har for sommer, høst- og vår-bruk. Skal vinterposen brukes seinhøstes, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, tror jeg ender opp med en pose i allefall ned mot -20 grader, om ikke mer. Jeg heller også veldig i mot dun, må bare passe litt på fuktigheten. Må bare finne tid til å dra inn til Sportlageret i Oslo, har vært litt for travelt i det siste.

Ang hvilke årstider jeg kommer til å bruke posen, så er det hovedsaklig viktigst at den er god på vinterstid. Egen sommerpose som går ned mot noen , men jeg har heller aldri hatt for store problemer med Bergangsposen på sommerstid. Mulig denne også skal brukes litt ut på høsten, men så langt har jeg ikke tenkt. Er uansett viktigere å sove varmt når det faktisk er varmt, enn at det blir litt for varmt når det er varmt ute.

Takk for den testen, har faktisk lett etter den uten å ha funnet den :roll: Nå er det bare å finne tid til å dra inn på Sportslageret å ta en kikk der, har vært litt for travelt i det siste -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rei Expedition går ned til -29 grader, ser meget bra ut - tittet på den i sommer i USA. 1500 gram ca.

30% rabatt på Rei produkter hos Rei.com frem til 24. desember.

1600kr før toll og moms. Vet ikke om du slipper unna det på et slikt produkt?

North Face tundra - ikke dun, også -29 grader C, til nesten samme pris. Denne veier 1800/1900gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.