Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppsanking rundt Glitterheim uka før påske


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det kan meldes om glimrende forhold rundt Glitterheim en uke før påske Topptur i Jotunheimen (DNT-tur) fikk fem av syv dager med sol, og dermed glimrende forhold for å sanke 2000-metere. 11 ble det alt i alt. Bilder sier som kjent mer enn mange ord...

Mch. Gunnar

post--1-133474389846_thumb.jpg

post--1-133474389853_thumb.jpg

post--1-133474389858_thumb.jpg

post--1-133474389861_thumb.jpg

post--1-133474389866_thumb.jpg

post--1-13347438987_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmebilder Gunnar! Det er ikke så verst å være i fjellet når været er sånn som det var på bl.a. det nederste bildet som viser Veodalen. 8)

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke topper dere fikk besteget disse dagene? Virker som Eggi og Nautgardstind var to av toppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Til Bjørn S.

Kortfellene fra Åsnes er et funn: Jeg bruker nå langfellene bare på det skarpeste føre og de bratteste motbakker (der jeg ev. kan velge å ta av skiene). Mens langfeller på flatmark er en lidelse, er kortfellene hakket mer enn akseptabelt. Man slipper å løfte skiene så mye. I det vanskelige milde føret som var i påsken også i Breheimen, var kortfellene på skiene til enhver tid unntatt i nedoverbakker.

Til Nils,

Det dreier seg om tre topper i Nautgardstind massivet, tre topper rundt Styggehøbreen, de tre toppene i kransen rundt Steinbuvatnet (bl.a. Rygghø og Glittertind), samt Dronninga og Trollsteineggen. Eggi måtte vi gi oss på pga. av vind og snø, og isglassert motbakke. Da to av deltakerne rutsjet var det liten tvil.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bjørn,

Jeg anbefaler Søraustre og sørvestre Styggehøbreatind, Søre Veotind, Nørdre Styggehøbreatind og Store Veotind. Vær oppmerksom på at passasjen mellom de to førstnevnte toppene er treerklatring sommerstid - så du vinner på å gå rundt vinterstid. Følg den østligste Styggehøbreen opp og ned. Den vestligste ser tilforlatelig ut, men er det ikke. Alternativ nedmars er nordryggen til Nørdre Styggehøbreatinden.

Alt dette er mulig å gå på 9-12 timer fra Glitterheim.

God tur!

Mvh. GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg den østligste Styggehøbreen opp og ned. Den vestligste ser tilforlatelig ut, men er det ikke. Alternativ nedmars er nordryggen til Nørdre Styggehøbreatinden.

Denne delen av Styggehøbreen (vestlige) har jeg benyttet mange ganger som den raskeste oppgangen fra Veodalen mot Styggehøbreskaret (oppgang fra innerst i Veodalen til laveste sadelpunkt mellom Styggehø og Nordre Veotind). Siste gang var i mars for to år siden da det var ekstremt lite snø. Jeg har aldri hatt inntrykk av at det var noe skummelt med breen her. En bør kanskje være litt årvåken akkurat i brekket mellom Nordre Styggehøbretind og Store Veotind hvor det muligens kan oppstå sprekker, men selv under forholdene for to år siden var det trygt her. Derimot kan det enkelte år være en sprekk like under Styggehøbreskaret, men her er det jo kvistet om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør kanskje være litt årvåken akkurat i brekket mellom Nordre Styggehøbretind og Store Veotind hvor det muligens kan oppstå sprekker, men selv under forholdene for to år siden var det trygt her.

I brekket mellom disse to nevnte toppene, hvor Styggehøbretindene så vidt henger sammen (det er der du mener ods? :?: ), var det i september i fjor et synlig søkk i snøen (se bilde nedenfor). Søkket gikk langs med "skjøten" på de to Styggehøbreene. På denne tiden av året er nok alle spor etter gleppa borte, men det kan nok være lurt å passe litt på, som ods nevner.

post-42-133474390016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Stor sprekk like under Styggehøbreskaret til høyere opp mot toppen vær forsiktig her å gå inne på steinene. Slo staven igjennom i lørdag 14.4.07 og fikk meg et skikkelig sjokk. Den sprekken var typ. Ellers var turen fin og vi fikk med oss alle toppene. Vi tok snarveien ned igjen som det er nevnt før her og fikk kanon kjøring helt ned til veodalen.

Fin tur søndag også over nautgardstind pluss austre og stornubben, da orket vi ikke mer, men fikk en ny fin nedkjøring, bortsett fra siste halvtimen til hindsæter, som bare var gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.