Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmeside med Joomla


snooze

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har fikset meg en hjemmeside basert på Joomla, og trenger tips for å få layout'en slik jeg vil.

Skal bare ha en enkel design med mulighet for å skrive om forskjellige turer/aktiviteter gjennom året.

Så for meg et naturbilde med kategorier på toppen:

Fiske Jakt Sykkel Toppturer Kajakk Ski Friluftsliv

Så kommer bare tur-rapporter med bilder i datorekkefølge.

En mulighet for å samle/arkivere artikklene under de forskjellige aktivitetene hadde vært supert.

Ettersom det er flere i dette forumet som både driver med mye forskjellig friluftsliv og er datakyndig/datainteressert evt har egen hjemmeside, håper jeg på hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først oppretter du kategorier, en for hver aktivitet.

Så oppretter du i menyen (top) et menyelement pr aktivitet på root. Under opprettelsen har du to måter å vise kategorien på, som blogg eller liste. Dette ser du når du trykker på menu item type.

Artiklene hiver du i rett kategori, voila :wink:

beez20 templaten tror jeg ligger i installasjonspakken, den har et bilde øverst. Og toppmeny. Er forsåvidt bare å lage til all infrastrukturen uavhengig av template, den kan du bytte som du vil.

Hvilket domene har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Endelig skal jeg prøve meg på hjemmesiden min.

Driver å tester litt ikveld, men lærer sakte men sikkert.

Problemer med å velge meg template og sette inn bilde i artikkel. Litt unødvendig komplisert.

Driver å publiserer artikkler på en annen hjemmeside som er opprettet av en annen. Der er det litt annerledes å legge inn bilder, for der får jeg det til.

Mitt domene er :

www.aasenhuus.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joomla har blitt kritisert for å ha litt høy terskel for læring pga omfangsrikt og komplisert., men det gjør samtidig mulighetene svært store. Det kan fort gå en del tid pga tenking...

Template har jeg aldri kommet over noe som er slik jeg vil ha det uten å måtte gjøre noen større eller mindre justeringer. Det fine her er at du kan endre når tid som helst bare hovedtrekkene er slik du vil :D

Angående å sette inn bilde, du bør finne deg en komponent som administrerer bildene. Noen vil skille artikler og bilder, andre vil ha bilder i artikkelen. Ifht administrasjon er det en prinsipiell forskjell å velge bilde i artikkel eller bildegalleri. Du kan f.eks ha to kolonner, tekst i den ene (artikkelen) og bilder i den andre (relatert album).

Eller gjøre som meg å bruke en bilde-i-artikkel komponent, som denne,

http://extensions.joomla.org/extensions/photos-a-images/images/articles-images/9346

Størrelsen på bilder styrer du back-end. Jeg liker denne fordi bildene blir lett tilgjengelig i lag med teksten + at ved å sette inn kun et bilde i artikkelen så vil komponenten laste opp alle bilder som ligger i samme mappen på serveren. Du kan også laste opp bilder senere og de kommer automatisk opp i artikkelen i lag med andre bilder som du tidligere har satt inn. Bruker du f.eks FileZilla med synkroniserte mapper mellom pc og server, så går dette på no-time når du har plukket ut de bildene som skal være med. Enkeltbilder gir du tekst i editoren, for undertekst til bilder i galleri må du bruke en txt-fil som du laster opp i lag med bildene.

Jeg bruker denne komponenten her.

Anbefaler deg å bruke tredjepartstillegg kun fra "stabile" leverandører. Sjekk hva som er laget før og hvor ofte de kommer med oppdateringer.

Dette ble helt kort, mulighetene er mange. Vil også nevne at det det lønner seg å ha litt oversikt før man tar i bruk viktige komponenter. Hva hvis komponenten går ut eller ikke lenger blir kompatibel med nyere versjoner av Joomla pga manglende oppdateringer? Da bør man være forberedt på å kunne endre/tilpasse databasen for å spare seg mye arbeid. Har man bare 10-20-30 artikler så er konsekvensen ikke så veldig stor, er det 300 artikler så... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt, raskt og opplysende svar.

Legger stein på stein i hjemmesidebygginga mi.

Ser at det finnes mye å fordype seg i, men fra tidligere hjemmeside jobbing, har jeg funnet ut at jeg er en publiseringstype.

Når ting fungerer slik jeg vil, så er gleden å publisere turer,bilder,aktiviteter osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjøre som meg å bruke en bilde-i-artikkel komponent, som denne,

http://extensions.joomla.org/extensions/photos-a-images/images/articles-images/9346

Størrelsen på bilder styrer du back-end. Jeg liker denne fordi bildene blir lett tilgjengelig i lag med teksten + at ved å sette inn kun et bilde i artikkelen så vil komponenten laste opp alle bilder som ligger i samme mappen på serveren.

La inn denne, men finner ikke bilde-i-artikkel muligheten under ny-artikkel eller rediger-artikkel siden.

Har huket av enabled på plugin-manager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er slått på så fungerer den. Bare sett inn et bilde, så kan du variere i back-end størrelsen på thumbs eller stort bilde. Så ser du at det endrer seg på nettsiden. Er veldig mange innstillingsmuligheter, så det blir sikkert litt prøving fram og tilbake før du har fått det slik du vil ha det :)

Merk at det genereres en ny thumb når du endrer innstillinger, dette for at det skal gå raskere å laste bilder senere.

BKthumb bygger på denne,

http://www.kreacom.dk/mambots/multithumb.html

Her ligger mye informasjon.

Skal du bruke gallerifunksjonen så setter du inn bare et bilde, så skriver du mt_gallery i Alt-feltet. Vips så vises alle bilder som ligger i mappen på nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.