Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for opptenning av primus


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Vi er vel alle enige om at vi liker ikke å søle når primusen skal fyres opp. Ikke er det noe moro heller når korken har gått av den lille flaska med rødsprit. Antibac er jo fint å forvarme med, men det lukter jo som et fransk horehus etterpå. For å slippe dette. Ta en tur i butikken og kjøp slike hvite opptenningsbriketter. De koster en 50 lapp for 100 stykker. Knus en brikett og ha det i en filmboks. Når man skal forvarme tar man to tre små biter og legger på skåla og tenner på, og varmingen går som en lek. :D Jeg vil tro man kan forvarme 10 ganger på en brikett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brikettene brenner vel med gul flamme? Slikker flammene opp langs brenneren blir den vel svart, og ergo så soter de og du får en noe sotet brenner? Eller?

Jeg sverger til en tom boks med zippo bensin, fylt med rødsprit. Lett, tett, lett å åpne/lukke, en tynn målrettet stråle slik at du slipper søl og null sot :D

Dessuten passer den nedi boksen på en optimus 111c.

Evt. en tom låsolje flaske fra biltema som du kan suge opp rødsprit med hvis du vil ha litt mindre med deg.

Men ikke forvarm med selve zippo bensinen. Det soter noe helt grusomt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat billig, men tennpasta på tube er fint. (dlir et lite belegg i skåla etterpå)

De små vite meta-tablettene eller esbit er greie, men det lukter litt ubehagelig.

Sprit i fast form/tørrsprit går bra, men er vanskelig å få tak i.

20% metanol i rødspriten medfører Null sot

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke, type fiber ett eller annet. Primingpad er meget bra, minsker bruken av rødsprit når den får rødspriten til å brenne lenger.

Man kan bruke glava eller fibertråd av no ymse ikke brennbart slag. Billigste jeg fant som ferdig pakkeløsning er fra http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/priming-pad-1013726. To stykk for 10 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg bare pumper trykk og lar noe bensinen renne ned i forvarmingskaret jeg.  Stenger ventilen, og tenner bensinen.  Som Kristian 123 skriver  ovenfor bruker også jeg litt steinull i forvarmingskaret.  Dermed slipper jeg å søle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er overbevist parafinist og fyrer optimus Novaen med tennveske (til grill) svarende til parafin. Jeg bruker ikke sprit til forvarming!!! Det er ikke nødvendigt med flere typer brennstoff i ulike flasker! Men forvarmes skal der selvfølgelig.

Pumper ca 22 slag med pumpen og slipper noe tennveske ut ved å åpne forsiktig for regulatorhendel. En kan både se det og høre det visle. Når vegen og underskålen er godt våt (teller 1 og 2 og... til ca. 7-10), men ikke oversvømmet. Så LUKKES hendelen og jeg tenner på tennvesken i veken. Etterhvert blir messingen forvarmet og når det er ved å brenne ut i underskålen, åpner jeg forsiktig for regulatoren. Først på lavt bluss, så brenneren går sig ordentlig varm og senere er det bare å fyre opp. Regulering bør uansett forgår litt rolig, så en ikke bare skruer opp på full guffe eller drosler voldsomt ned. Fordelen ved Nova er at den kan simmerkoke de fineste retter!

Forvarming med små spruteflasker med sprit har jeg prøvd i slingrende bår med primus. Det kan rask bli noe brannfarlig søl. Så derfor denne metodikk. det har fungert for meg ned til ca. -22 grader og formentlig kaldere så lenge du får fyr på tennvesken.

Hilsen Elgen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. mars 2016 at 4.39, elgen skrev:

Hei

 

Jeg er overbevist parafinist og fyrer optimus Novaen med tennveske (til grill) svarende til parafin. Jeg bruker ikke sprit til forvarming!!! Det er ikke nødvendigt med flere typer brennstoff i ulike flasker! Men forvarmes skal der selvfølgelig.

Hilsen Elgen

 

 

 

 

Jeg er motsatt av deg. Jeg er overbevist bensinist. Jeg har 4 st. 111 primuser som liker parafin, men etter at jeg fikk min første bensinprimusen ( en Nova ) for mange år siden har jeg aldri sett meg tilbake. Novaen er død og begravet , vi likte ikke hverandre , men siden har jeg fått meg en Svea 123R , en Optimus 8R jeg fant på Finn , og i vinter kjøpte jeg en Hiker + , bensinprimuser alle. Jeg har testet og eksperimentert på kjøkkenbenken og slått fast at for å få en halvliter vann på kok, går det fortere og med mindre forbruk av brensel med bensin i forhold til parafin. Og siden alt skal bæres blir det stort sett Svea primusen som får være med på tur for tiden. i 

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare bensin så det blir å pumpe trykk på flaska, slippe ut litt ned i skål/fil,  tenne på og vente til det nesten slukker før jeg åpner regulator. Eneste som stsrtes annerledes er optimus 8r. Den har ikke pumpe.  Der har jeg en lite fuelflaske fra Trangia. Den har to tynne helletuter så den er fin å dryppe bensin ned i brenner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.