Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakte slangeprimus med pumpe montert på flasken?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Pleier dere å ta pumpen av flasken etter bruk og sette på korken? Eller har dere flasken med pumpen påmontert under transport?

Man kan jo spare litt arbeid (om noen gram) dersom man ligger korken igjen hjemme. Så blir det ikke noe søl med skifting heller dersom man har pumpen påmontert hele tiden.

Derfor lurer jeg på om det er helt trygt og tett å ha punpen på hele tiden, eller om det er litt dumt.

Det går jo an å pakke flasken med pumpe inn i underlaget på Lars Monsen vis også da: http://www.nrk.no/nordkalotten365/ (trykk tips og triks --> Pakketips for primusflaske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pumpen ligger langt tryggere inni flaska, enn slengt oppi en sekk. Selve korken veier jo mindre enn en middels kraftig fjert, men den lar jeg uansett ligge igjen hjemme, ene å alene kun fordi jeg ikke skal rote den bort.

Rull flaska med pumpen i liggeunderlaget, ala Monsen, det funker så det suser :D

edit: ang lekkasje i pakning mellom pumpe og flaske, IKKE skru for hardt til. Bare akkurat passe uten å måtte bruke makt, så slipper du å dra i stykker pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri av pumpa. Har kuttet en rødsprit flaske i to og tredd bunndelen over pumpa, og et stykke ned på drivstofflaska. Transporterer den trygt i høyre sidelomme på sekken.

Der får jeg også plass til min Omnifuel light (200 gr). Har fjernet ben og kjelestøtten. Når jeg skal koke bruker jeg to steiner som kjelestøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri av pumpa. Har kuttet en rødsprit flaske i to og tredd bunndelen over pumpa, og et stykke ned på drivstofflaska. Transporterer den trygt i høyre sidelomme på sekken.

Der får jeg også plass til min Omnifuel light (200 gr). Har fjernet ben og kjelestøtten. Når jeg skal koke bruker jeg to steiner som kjelestøtte.

Smart triks å tre en flaske over :D

Men hvorfor har du fjernet ben og kjelestøtte på omnifuel light? Hvordan får du støttet den opp uten bena? Og den velkta de veier må vel være verdt fordelen med å ha de med, eller?

Kanskje den "primus omnilight ti" kunne hvert noe, eller msr Simmerlite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fjerner jeg med fra selve emnet, men det får gå for denne gangen.

Jeg tok vekk ben og kjelestøtte for å spare vekt. Den besparelsen var ganske betydelig. I tillegg kuttet jeg av delen som holder benstøtten, slik at jeg kun fikk en forvarmerskål tilbake. Men løpet er ikke helt kjørt. Jeg kan bare, og det skal jeg gjøre, bore to hull i forvarmingsskålen og sette inn to maskinskruer permanent. Så kan jeg bare skru på ben og kjelestøtten når jeg vil. Eller jeg kan ta med Wisperlighten, gassbrenneren, mitt meget modifiserte stormsett, eller en ditto 111. Huff jeg har for mange "primuser"

Når jeg nå skal tegne og fortelle om plasseringen av primusen, blir jeg egentlig litt flau. :D Gamle mann. Neste år blir jeg 70.

På den andre siden, og gjøre dette er en del av den eksperimentelle og lekne Tom. Når jeg og labradoren Shalka er på fjellet kan vi godt slite, men det er også tid for å ha det litt gøy.:D

Når jeg skal bruke omnifuelen f eks ved rast, plasserer jeg en liten flat stein under brenneren og finner to rimelig like steiner til kjelestøtte, som jeg "jobber" fast i bakken.

Billedserien begynner underst.

Er jeg imidlertid i baseleir, og har plaget arbeidslyst, og meget god tid gjør jeg som vist på bildene under.

post-6946-133474774739_thumb.jpg

post-6946-133474774756_thumb.jpg

post-6946-13347477508_thumb.jpg

post-6946-133474775092_thumb.jpg

post-6946-133474775102_thumb.jpg

post-6946-133474775115_thumb.jpg

post-6946-133474775125_thumb.jpg

post-6946-133474775134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det må jeg si.. smart løsning med vinger på vindskjermen!!Tar også med meg tipset om halv rødspritflaske over pumpa. Investerte i en omnifuel forrige vinter og min vindskjerm er i ferd med å deles i to. Skal reklamere på den. Har hørt flere som har hatt det problemet.

Om du ferdes i fjellet vinterstid kan det være vanskelig å finne steiner, lurt da som du har tenkt å kunne påmontere beina igjen.

Lek deg videre du Tom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hah ..jaa...så enkelt og så nært... vindskjermen selvfølgelig og tape rundt flaska så har man det også i passe mengde :roll: , bra! mange gode tips for en som er relativt nybegynner vinterfjellovernattingeritelt... :?

I liggeunderlaget er jo også en idè, men synes det er greit å få omfanget av den rullen så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.