Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenden med superfeite twintips på topptur


squidman

Anbefalte innlegg

Begynner å sikle etter noen skikkelig 'fats' men lette ski etter alle de nyeste videone på nett osv (ALLE kjørrer superfat/twintip e.l. med over 110mm i midten?), mine gamle 'Mt Baker Superlight' (med altfor tunge Naxos på - har ikke dynafit støvler - sukk!) virker ganske spinkle nå (122/86/107). Samtidig da jeg er skrekkelig lav (165) sliter jeg allerede litt med nåværende ski (167) i skogen osv...ikke så lett å svinge. Men virkelig breie ski kommer jo ikke i mindre enn 178+ så vidt jeg har sett.

Er det så mye bedre med feite ski (NB jeg er fortsatt newb, har bare kjørt rando siden 2008, før det bare langrenn), eller twin-tips (ser poenget i couloirs med backslip, men jeg kjører ikke engang svart dog - og er for gammel for 'hucking cliffs' sic!).

Drømme set-up mht til støvler (veldig lette i forhold til mine slagere på 1800g?), ski og bindinger? Duger de nye dynafit støvler og andre rundt 1400 og under til nedkjøringen? Noe vits med fats over 100mm i Norge i det hele tatt?

Jeg suger fortsatt på ski, men målet er så klart off-piste og pudder - totalt uinteressert i on-piste, carving og andre wanker-relaterte-greier med tusen snørrete nyrike rundt meg a la homsedal..

takker for evt. innspill...cookie :D

edit: forslag på små ukjente steder med god pudder og hyggelig mennesker også velkommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Hvis du suger på ski så hjelper fete ski.

- dynafit fungerer på fete ski så lenge du suger, men IMHO ikke hvis du setter en skikkelig sving

- En fet ski må kjøres veldig agressivt hvis den skal kjøres bra på hardt føre (man må raskt opp på kant)

- dynafit er veldig gode å kjøre med (men har en spesiell utløsning som gjør at man bør holde litt tilbake dersom man ikke kjører med de låst når det er hardt)

- Smale ski flyter hvis du kjører fort nok, men det kan være litt vanskelig å komme opp i fart

- twintips på tur er bare dumt

- - vanskeligere å sette skien i snøen

- - å kjøre switch er ikke noe man ønsker hvis det er langt til folk og du kjører steder der du ikke har kjørt før. Å treffe en skjult stein kan være katastrofalt

Jeg ville ha valgt en ski a la det du har (85-100mm under foten). Skaffet dynafit-bindinger og dynafit tlt5. (Har selv mustagh ata med samme oppsett). Hvis det er veldig hardt så låser du bindingen og kjører deretter. Er det normalt bløtt takler de det meste. (Se http://www.youtube.com/chilmersen for videoer av typisk kjøring jeg gjør med dette utstyret...NB: sessongstarten i år ble gjort med med myke 160 ski, så de andre videoene er mer relevant. Jeg er den som har bryst-kameraet)

Pengene du sparer på ski, ville jeg brukt til å kjøpe årskort slik at du ikke lenger suger....øvelse gjør mester.

Til virkelig drapåkjøring har jeg valgt noe annet enn dynafit (ski med titanalplater og alpin-aktig binding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvis du suger på ski så hjelper fete ski.

- dynafit fungerer på fete ski så lenge du suger, men IMHO ikke hvis du setter en skikkelig sving

- En fet ski må kjøres veldig agressivt hvis den skal kjøres bra på hardt føre (man må raskt opp på kant)

- dynafit er veldig gode å kjøre med (men har en spesiell utløsning som gjør at man bør holde litt tilbake dersom man ikke kjører med de låst når det er hardt)

- Smale ski flyter hvis du kjører fort nok, men det kan være litt vanskelig å komme opp i fart

- twintips på tur er bare dumt

- - vanskeligere å sette skien i snøen

- - å kjøre switch er ikke noe man ønsker hvis det er langt til folk og du kjører steder der du ikke har kjørt før. Å treffe en skjult stein kan være katastrofalt

Jeg ville ha valgt en ski a la det du har (85-100mm under foten). Skaffet dynafit-bindinger og dynafit tlt5. (Har selv mustagh ata med samme oppsett). Hvis det er veldig hardt så låser du bindingen og kjører deretter. Er det normalt bløtt takler de det meste. (Se http://www.youtube.com/chilmersen for videoer av typisk kjøring jeg gjør med dette utstyret...NB: sessongstarten i år ble gjort med med myke 160 ski, så de andre videoene er mer relevant. Jeg er den som har bryst-kameraet)

Pengene du sparer på ski, ville jeg brukt til å kjøpe årskort slik at du ikke lenger suger....øvelse gjør mester.

Til virkelig drapåkjøring har jeg valgt noe annet enn dynafit (ski med titanalplater og alpin-aktig binding).

Jeg er uenig i deg i veldig mye.

Superfats er kjempegøy i puddersnø, og den beste snøen finner jeg så og si alltid på topptur. Fatskis med twintip eller rocker bak er også sykt gøy fordi skien blir enda mer leken og lettkjørt. Selvfølgelig er det ikke kjempebra med superfats på hardt underlag, men da bruker jeg et par andre ski i stedetfor. Jeg opplevde mange dager i fjor der kompiser med ski med 110 mm midje ikke fikk opp farten i den latterlig dype snøen, mens jeg med mine 141 på mindten stooorkoste meg nedover.

Her er litt video med superfats =)

http://vimeo.com/user5046836/videos/sort:date

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i deg i veldig mye.

Superfats er kjempegøy i puddersnø, og den beste snøen finner jeg så og si alltid på topptur. Fatskis med twintip eller rocker bak er også sykt gøy fordi skien blir enda mer leken og lettkjørt. Selvfølgelig er det ikke kjempebra med superfats på hardt underlag, men da bruker jeg et par andre ski i stedetfor. Jeg opplevde mange dager i fjor der kompiser med ski med 110 mm midje ikke fikk opp farten i den latterlig dype snøen, mens jeg med mine 141 på mindten stooorkoste meg nedover.

Her er litt video med superfats =)

http://vimeo.com/user5046836/videos/sort:date

Fy flate for noen herlige videoer fra Blåfjell og Grånipa! :D

Det der så bare mega gøy ut.

Jeg tenket jeg skulle gå til innkjøpe av noen fete ski selv denne sesongen, eller neste. Men jeg er litt i stuss på hva som er best av rando og telemark. Jeg har over 20 års erfaring fra slalomski/carvingski, men har lyst å prøve meg på telemark.

Hva er egentlig "best" i fjellet? Eller er det bare smak og behag?

Også veldig imponert over at dere klarer å sette opp ett telt på bare 19 sekunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å sikle etter noen skikkelig 'fats' men lette ski etter alle de nyeste videone på nett osv (ALLE kjørrer superfat/twintip e.l. med over 110mm i midten?), mine gamle 'Mt Baker Superlight' (med altfor tunge Naxos på - har ikke dynafit støvler - sukk!) virker ganske spinkle nå (122/86/107). Samtidig da jeg er skrekkelig lav (165) sliter jeg allerede litt med nåværende ski (167) i skogen osv...ikke så lett å svinge. Men virkelig breie ski kommer jo ikke i mindre enn 178+ så vidt jeg har sett.

Er det så mye bedre med feite ski (NB jeg er fortsatt newb, har bare kjørt rando siden 2008, før det bare langrenn), eller twin-tips (ser poenget i couloirs med backslip, men jeg kjører ikke engang svart dog - og er for gammel for 'hucking cliffs' sic!).

Drømme set-up mht til støvler (veldig lette i forhold til mine slagere på 1800g?), ski og bindinger? Duger de nye dynafit støvler og andre rundt 1400 og under til nedkjøringen? Noe vits med fats over 100mm i Norge i det hele tatt?

Jeg suger fortsatt på ski, men målet er så klart off-piste og pudder - totalt uinteressert i on-piste, carving og andre wanker-relaterte-greier med tusen snørrete nyrike rundt meg a la homsedal..

takker for evt. innspill...cookie :D

edit: forslag på små ukjente steder med god pudder og hyggelig mennesker også velkommen...

Twintip er for kidsa i parken.

Du må velge ski etter forholdene. Realistisk sett er det ikke så ofte man opplever såpass store mengder med pudder at det rettferdiggjør skikkelige feite ski.

Til alminnelig forhold holder de skiene du har. Jeg har også Mt Baker og de neste skiene jeg skal kjøpe til hverdagsbruk vil også være av omtrent samme bredde. Jeg har vurdert å skaffe noen seriøse flytebrygger av noen ski til de 15 dagene i året det er masse nypudder. Men jeg tror ikke jeg gidder. Å bruke såpass tunge ski på toppturer blir uaktuelt. På de fleste steder med heisbasert offpistekjøring er også terrenget slik at noe smalere ski vil være bedre egnet.

Jeg tror du må få mer mengdetrening. Det vil si stå mer på ski. Å kjøpe nye ski er ikke nødvendigvis løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige videoer.

Jeg er ikke så uenig med deg. Superfats i puddersnø er kjempegøy, ingen tvil om det.

Er også enig i dine betenkligheter med smale ski i halvbratt/slak løssnø - det er et reelt problem at man faktisk ikke kommer opp i farten som trengs for å komme opp av snøen. Pumping hjelper, men det er det ikke mange som driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må velge ski etter forholdene. Realistisk sett er det ikke så ofte man opplever såpass store mengder med pudder at det rettferdiggjør skikkelige feite ski.

Til alminnelig forhold holder de skiene du har. Jeg har også Mt Baker og de neste skiene jeg skal kjøpe til hverdagsbruk vil også være av omtrent samme bredde.

Brede ski flyter bedre på vindpakket snø, på solvarm/bløt snø, i djupsnø og på skorpeføre. I slake bakker flyter du bedre oppå, skal ikke så mye snø til da før du får for lite fart. Eneste ulempen jeg kan komme på er vekten oppover, kanting på is/skare og trang skogskjøring. Det er bare 10mm forskjell fra mt.baker til Mantra, de to skiene jeg brukte sist vinter. Men en himmelvid forskjell i stabilitet og flyt. Og Mantra regnes pr i dag ikke som noen feit ski med sine 96mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dere!

Da jeg har rando greia (bortover ski) med mt. baker superlights (noe breiere en vanlig mt baker), og enda smalere gamle atomics (Diran) med silvretta 500 lsv - (mt baker superlight heter nå wayback med litt mer rocker), så skal jeg nok prøve meg på noe feitere, (feks myrkdalen skifestival eller lignende der man kan prøvekjøre). Når jeg sier at jeg suger, så ligger jeg vel i mellomsjiktet - jeg kan kjøre noe bratt osv, men er ikke oppvokst på slalom (og jeg er over 30, dvs ikke like bra å brekke bein på min alder, ikke like fleksibelt). Tenkte meg nok det ville bli noe debatt rundt dette. Formålet med feite ski ville nok være frikjøring heis-basert - men superlette bindinger (dynafit), støvler og lette feite ski som er lett å svinge høres jo ut som en drøm (behøver ikke være twintips - oss gamlinger 'don't do switch').

Cookie

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan diskutere i det brede og vide om hvor breie ski man skal ha. Finnes nok ingen generell regel, men individuelle forskjeller. Selv kjører jeg Black Crows Navis 186cm med 134mm framme og 103 på midten. Dette er ikke helt sinnsyke flytebrygger, men heller ingen langrennsski. Jeg synes de har en vanvittig god respons i kjappe svinger og flyter godt når det er pudder til pungen. Kjører disse skia på tilsammen 4,2kg pluss Rottefella R8. Jeg bor langt fra nærmeste preparerte bakke, så det er KUN topptur. Synes dette er en bra pudder-pakke tross vekta, med rundt 80 VO2 går det som regel greit...

Konklusjonen er: Bedre med breiere ski når det er pudderføre, men trenger ikke helt vanvittige fats selvom det kan være artig den ene dagen i løpet av sesongen. Twintip trengs vel ikke med mindre man kjører switch, logisk i grunn...

Kåfjordalpene; lite folk, masse pudder og lang sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i deg i veldig mye.

Superfats er kjempegøy i puddersnø, og den beste snøen finner jeg så og si alltid på topptur. Fatskis med twintip eller rocker bak er også sykt gøy fordi skien blir enda mer leken og lettkjørt. Selvfølgelig er det ikke kjempebra med superfats på hardt underlag, men da bruker jeg et par andre ski i stedetfor. Jeg opplevde mange dager i fjor der kompiser med ski med 110 mm midje ikke fikk opp farten i den latterlig dype snøen, mens jeg med mine 141 på mindten stooorkoste meg nedover.

Her er litt video med superfats =)

http://vimeo.com/user5046836/videos/sort:date

ÅÅÅÅ - nå ble jeg virkelig sugent på å komme meg ut på topptur gitt! Flotte videoer (gopro chesty?)....skit i uststyret, bare å komme seg ut...og la lårene brenne (har ikke øvet i forkant av skisesongen!).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.