Gå til innhold
  • Bli medlem

optimus crux /kovea supalite ++


Gulo Gulo

Anbefalte innlegg

Hei! Nokon som har erfaringar med desse gassbrennarane? korleis er dei på lav effekt? Veit om at enkelte har hatt problem med optimus crux (med vippbart hovud) på lav effekt, der den berre har slokna.. Gjeld dette også "Lite"(light) versjonen? den utan vippbart hovud..? kovea?erfaringar? og eventuelt eagle sharp sin ultralette sak, som eg ikkje hugsar namnet på? Kom gjerne med tips til andre, og nei..dei treng ikkje vere superlette...men gjerne "lette nok, tole ein støyt(derfor eg tenkte at crux med vippbart hovud ikkje var heilt aktuell..) og vere relativt kompakte..+ ha gode støtter..

mvh..fjellfrosken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keg har en crox som har vært med meg på alle turene i noen år nå. Det er en kjempebrenner som det ikke har vært noe problem med. Den brenner fint på lav efekt og har aldri dødd ut. Man ser jo at selve støttene for kjelen er små, så grytene kan bli litt vaklevoren på toppen av brenenren. Men alt i alt en kjempebrenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keg har en crox som har vært med meg på alle turene i noen år nå. Det er en kjempebrenner som det ikke har vært noe problem med. Den brenner fint på lav efekt og har aldri dødd ut. Man ser jo at selve støttene for kjelen er små, så grytene kan bli litt vaklevoren på toppen av brenenren. Men alt i alt en kjempebrenner

Har nøyaktig samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også crux, og kan føye meg inn i rekken av fornøyde brukere.

Eneste er litt små kjelestøtter, men det er jo begrenset hvor store kjeler man vil har på så liten brenner uansett.

Brunton har laget en kopi med større kjelestøtter som heter flex

FOLD.jpg

Vet ikke ikke noe mer om den, men hvis det er en helt lik kopi og den eneste forskjellen er større kjelestøtter burde det være bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både optimus crux og kovea supalite ++. Cruxen begynner å dra på årene, og Kovea brenner har vært i sekken siden i sommer.

Begge har sine fordeler og ulemper.

Crux sprer varmen bedre, og er lettere å koke med, mens Kovea er mer konsentrert og brenner lettere det du koker. Er overpriset frysetørrede herligheter det du kaller mat, har jo ikke dette betydning.

På Crux har jeg måtte bøye tilbake kjelestøttene flere ganger. Det virker som om de blir for varm, og så gir litt etter når en koker.

På Kovea virker kjelestøttene mer solide, selv om disse godt kunne vært litt mer solide. På min brenner har de gitt litt etter, slik at de er 1-2 mm høyere på midten, og kjelen står litt mer ustabilt.

Ellers har jeg ikke hatt noen problemer med brennerne. Lett å justere, enkle i bruk og tar ikke plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Crux for noen uker siden, bare for å ha i sekken som backup. Virker som andre nevner som kjelestøttene er noe spinkle, men ellers fungerer den utmerket. Denne lille gassbrenneren er ikke merkbar i sekken, men kan bety mye i gitte situasjoner. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har eigentleg bestemt meg for crux lite, allreide, men fann brunton sin kopi på felleskjøpet i dag...(av alle ting)...såg grei ut den, men har nesten ikkje høyrt noko om merket før...og kopi er ...kopi.. Nokon der ute som har erfaringar? Og... De som har crux...er det den med eller utan vippbart hovud de har? Vippbart vert meir kompakt under pakking, den ser eg.. Men eg tenkjer at det også er større moglegheit for skadar på bevegelege detaljar...?! meiningar og synspunkt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Crux Lite som var ubrukelig fra dag én. Flammen var blå en liten stund før den ble knallrød og den nesten slukket seg selv.

Ventilen er også veldig følsom. Rett i søpla!

Enig i ovennevnte om at dette høres ut som en reklamasjon. Min flamme blir helt blå med en gang og holder seg slik frem til jeg skrur den av. Ventilen er ikke følsom i det hele tatt, men gir svært god kontroll over flammen.

Har en MSR Dragonfly som jeg bruker på vanlige teltturer, men på korte dagsturer bruker jeg ofte bare Cruxen; da gjerne sammen med en halvliters metallkopp som jeg setter rett på cruxen og bruker for å varme vann til REALen samt kaffi rett i koppen. Anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en crux lite som forsåvidt funker greit, men syns ventilen er veldig følsom mot lavere effekt og må liksom justere etter litt etterhvert som den blir varm.

Effekten går ned betydelig etterhvert som den blir varm... med mindre jeg åpner mye med en gang...

Kjelestøttene er litt små så det er litt vinglete men så bruker jeg ofte små gassbokser og da er jo de ikke særlig stødige heller så må bare være nøye med å finne støtt/flatt underlag.

Har gått bra så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne posten først nå.

Jeg har kun brukt Crux vår og sommer i år for å teste den. På de korte turene hadde jeg med Omnifuel som backup. Dette var et ledd i å teste den opp mot 14 dagers solotur på Hardangervidda.

Skulle jeg gi den terningkast så får den en 5'er. Ja den er utrolig lett, virker solid til tross for sin noe spinkle konstruksjon og høy effekt. Men selve justeringen av forbrenningen synes jeg ikke var bra nok, alt for upresis, og nesten umulig å kjøre på lav effekt.

Allikevel fant jeg det hensiktsmessig å ta den med på langtur i sommer. Det er to forhold som avgjorde det.

1. Dette var en solotur. Jeg hadde ikke stekt fisk til 2 pers eller fler på denne brenneren. Heller ikke brukt større kjeler.

2. Middagene jeg spiser på slike soloturer er veldig enkle, nemlig trekt eller stekt fisk, eller dry-tech. utover det koker jeg vann til kaffe. Jeg klarte å steke en runde med pannekaker, men det ble mye styr der jeg måtte holde stekepannen et stykke over brenneren for å ikke svi maten. Da måtte jeg også bevege pannen mye, dermed ble det varmt på hendene, så en hanske måtte til for å dempe varmen noe. Men mye hår igjen på hendene hadde jeg ikke etter dette. Pannekakene smakte godt!

Så på solotur i de varmeste mnd fungerer Crux for min del.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Keg har en crox som har vært med meg på alle turene i noen år nå. Det er en kjempebrenner som det ikke har vært noe problem med. Den brenner fint på lav efekt og har aldri dødd ut. Man ser jo at selve støttene for kjelen er små, så grytene kan bli litt vaklevoren på toppen av brenenren. Men alt i alt en kjempebrenner

 

jeg har en Crox (Optimus Crux) og den fungere kun stabilt på maks flamme på lav effekt så bare dør den,den skal alså ikke være slik? tenkte det var en av "svakheter" til og velge en lett gass brenner? er umulig og bruke den til noe annet enn og koke vann,men slik skal det alså ikke være?  må inrøme jeg ble rimlig skuffet når jeg brukte den og dama var ikke særlig imponert.

det rare er att den kan ha svak varme men da slukker den etter kort tid,virker som reguleringen er ustabil,men din er alså ikke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.