Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjente du susen av stormen Berit ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Jeg og kona, samt bikkja skulle ta en trimtur i lysløypa i går kveld.

Regnet skogen som relativ lun og sikker for vinden.

Det var den ikke. Det blåste bare mer og mer og til slutt gikk strømmen og det ble stummende mørkt.

Hadde heldigvis med kraftig lykt.

Så begynte det å hagle med tykke grener som vinden feide med seg.

Et kraftig, høyt tre brakk på midten bare 10 meter unna, men heldigvis falt den parallelt med gangretningen.

Hørte bare susen av grenene. Ikke bare bikkja som ble redd-

Tilbake til sivilisasjonen passerte vi kunstgrasbanen.

Et stort fotballmål løsnet og trillet fortere og fortere over banen før det krasjet i gjerdet med et smell.

Litt senere kom et par bølgebllikksplater fykende fra et vedlag.

Godt å komme innendørs og tenne stearinlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lå ute i marka fra lørdag til søndag. Sov stort sett veldig bra, men innimellom våkna jeg, og da hørtes det ut som et godstog høyt oppi trærne som aldri ble ferdig med å passere. Og skyene gikk nesten like fort som når man spoler på film. Vi lå lunt nedi ei lita helling, men da jeg seinere gikk bort på et utsiktspunkt over et stup kjente jeg vinden fra vest på kroppen.

Det var stort sett fint vær, men da jeg gikk en lang omvei hjemover i går ble jeg til slutt innhenta av regnet pluss vindværet som hadde henta fornyet styrke. Det suste og peip som om det var et fly som var i ferd med å styrte, trærne svaiet og plutselig hørtes et knekk. Må innrømme at jeg ble nervøs da gitt, gikk i ring og så opp for å ha kontroll på eventuelle fallende trær. Men siden det bare var "snille" østlandet så slapp jeg unna med skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona, samt bikkja skulle ta en trimtur i lysløypa i går kveld.

Regnet skogen som relativ lun og sikker for vinden.

Det var den ikke.

Jeg sjekket både YR og Storm i går morges. Jeg mente det ikke ville blåse noe særlig midt på dagen, og det stemte. Turen gikk stort sett i skog, men stien går over en topp, som er bar og med utsyn over fjorden.

Vi kom opp mot toppen i det vinden holdt på å snu fra sørvest til norvest, og det var ikke problemer i det hele tatt. Jeg har krøpet på knærene samme plassen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på indre østlandet så har det ikke vært så ille. i 17tiden på søndag kom det riktignok ett litt rart vær. Det blåste opp noe forferdelig (for østlandet å regne) og det sluddet og regent i alle retninger på en gang. etter 15minutter var det hele over og det var rolig å tildels fint vær igjen. Men skjønner jo det at jeg veit nok ikke hva vind er. Storm her er nok det samme som sterk bris eller noe sånt på kysten. Kan jo fortelle at som snekker i snart 15år så har jeg aldri festet en eneste takstein med klips eller spiker bortsett fra mønepanner og skifer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den lokale kyrkjegarden tok stormen å la flatt et mektigt bjørketre.

Den siste hvileplass blir det nok ikke for bjørka.

Forberedelse til kremering er allerede igang.... :)

Ja når Kirkens folk ikke klarer å drive "skogen" så gjør Vår Herre det på sin måte.

Det blir vel som da presten var på tur langs Jæren og traff en bonde som drev og arbeidet på garen sin.

Presten mente at det var en fin gard bonden, men Guds hjelp, hadde bygget opp. Men bonden tenkte seg litt om og svarte:

"Ja, du sko sitt kos hær sår ud nå han dreiv hær avleina."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nok opp mot orkan styrke da. Men det var sikkert i de verste vindkastene...

Det har blåst litt denne uka her på nordvestlandet, skulle blåse opp mot storm i natt og stiv kuling i helgen vistnok.

Er lei dette drittværet nå, mildvær, regn og vind. Er på tide med noen kuldegrader og mer stabilt vær, gjerne noe snø :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når Kirkens folk ikke klarer å drive "skogen" så gjør Vår Herre det på sin måte.

Det blir vel som da presten var på tur langs Jæren og traff en bonde som drev og arbeidet på garen sin.

Presten mente at det var en fin gard bonden, men Guds hjelp, hadde bygget opp. Men bonden tenkte seg litt om og svarte:

"Ja, du sko sitt kos hær sår ud nå han dreiv hær avleina."

Men på fjellet dreiv Gud godt aleina.

Det er vel menneske som har rota til det meste der.

Jobba med kraftutbygging frå 79 til 83, så kjenner til det.

Har fått Vårherres tilgivning for ugjerningene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke noe drivhus....

Det er ett grillhus ser du vel :D

Det som også er helt fantastisk er at lekene ligger fint i sandkassen der jeg går ut i fra at de har lagt lenge, mens hele jævla treet er blåst overende. Er bildet isenesatt, eller manipulert??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke noe drivhus....

Det er ett grillhus ser du vel :lol:

Det som også er helt fantastisk er at lekene ligger fint i sandkassen der jeg går ut i fra at de har lagt lenge, mens hele jævla treet er blåst overende. Er bildet isenesatt, eller manipulert??...

Bildet er hverken isenesatt :?: eller manipulert. (Tror det hadde blitt for mye bry med å isenesette)

Som en naturens mann vet du sikkert at det blåser adskillelig mer i 10-15 meters høyde

enn på bakken bakom en hekk og ei svær gran.... :P Så ungane fikk her ha leketøyet i fred.

Her er et bilde tatt fra rotenden. En del av veien er kastet i været, men drivhuset / grillbua har hatt kjempeflaks...:D

40750569.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.