Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker en LETT og stille primus. Råd ønskes. MSR SimmerLite?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en primus som er LETT, og stille.

Den kommer hovedsklig til å bli brukt på høst/vår/sommer på turer fra en dag til en uke.

Den bør kunne koke vann, lage mat, pannekaker og varme opp ett lite tomannstelt når det er ned til bare noen få minusgrader.

Jeg har en optimus 111C på 1,6kg, men den er alt for tung å drasse med seg synes jeg.

Så jeg har sett litt på MSR SimmerLite. Er det ett godt valg? http://cascadedesigns.com/en/msr/stoves/simple/simmerlite/product

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er noe av det stilleste du får på den vekten. Kvaliteten må sies å være helt grei. Pass på at du får rett pumpe. Husker ikke hvilken som er fyfy men det står sikkert noe på forumet her eller så kan du spørre på primushjelpetråden. En eldre versjon hadde dårlig pumpe som var direkte farlig, denne kan sikkert ligge igjen i noen butikker enda.

Denne er jo også ett alternativ. http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=7222 Ligger en brukt på forumet her eller man kan få de en del billigere fra usa om man vil.

Enda ett alternativ er å skaffe en omnifuel og kjøpe til en "OmniDawg Silent Cap" (se ebay) men dette blir ganske kostbart da omnidawgen gjerne koster omtrent det samme som primusen.

Om du har lyst på gammel primus så blir det flere alternativer men blir fort tyngre. (Men langt fra dårligere :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

kjøpte først en omnifuel som jeg var veldig fornøg med,men det var hverken sønne min på 2 år eller samboeren den brååååker,kjøpte så får noen uker siden SimmerLite (hos sportsnett) brukte den får første gang sist helg på tur sammen med sønnen min,var veldig fornøg den bråkere ikke mye.

er veldig fin og stabil syns jeg (på den ene turen jeg har brukt den) men jeg vil anbefale og ordne en "planke" løsning på den hvis du skal bruke den til og fyre inne i telte med,den er noe vansklig og få til og stå støtt,slik som den her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20165&highlight=plate skal lage meg det selv.

Men hvis du kun skal på tur til et par minus ville jeg vurdert gas,brukte selv en gas laterne (http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1712) den her gir både varme og lys til teltet og fungerte utrolig bra syns jeg,men husk og kjøpe "skiklig" gass er det dårlig gas så fungere det ikke ved 0 grader,sist helg var det vel runt 0 og på morgen når jeg skulle bruke den hadde jeg med 2 gass merker og det var kun primus som fungere på Laterne.

Vider kan du kjøpe en slik en http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article448194.ece veier kun 90g!

Blir vel som og helde bensin på et bål og snakke om gas her på forumet,men bruker selv bare gas på sommeren rent stille og enkelt :)

pannekaker går fint og lage på tur,etter tur i sommer hvor jeg hadde med røre på 1 liter flaske og hvor jeg brukte 1 time på og få pannekakene til og ikke bli svid og samtidig bli finne har jeg siden kjøpt dem ferdig så er bare og "varme" dem junior eeeelsker pannekaker :evil:

post-10827-133474774658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvilken pumpe er det som er bra til Simmerlite brenneren? Det er en som er grå, en som er rød, og en som er rød og grå, ikke sant? Hvilken er det som er best?

Gass? Om man skal på tur en liten uke, går det ikke mye gass da eller? Hvor mange gassbokser trenger man egentlig til å koke vann, lage te og middager på en 5 dagers tur for to personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvilken pumpe er det som er bra til Simmerlite brenneren? Det er en som er grå, en som er rød, og en som er rød og grå, ikke sant? Hvilken er det som er best?

Gass? Om man skal på tur en liten uke, går det ikke mye gass da eller? Hvor mange gassbokser trenger man egentlig til å koke vann, lage te og middager på en 5 dagers tur for to personer?

Simmerlite er bra, men whisperlite er mye billigere og stillere. Bakdelen er at den ikke kan justere effekten så bra, og at den er kresen på bensinen...

Man bruker litt mindre gass enn bensin, så vekta blir den samme, men gass er dyrere. Sommerstid holder det nok men halvannen stor boks til en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

det som jeg syns er noe kjedlig med gass er att man ikke vet hvor mye man har igjen,eller dvs hverfall vansklig.

er en del info om hvor mye du trenger her (mener att det ikke er så veldig stor forsjell på vekt vs bensin men det er jeg ikke sikker på)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26122 her er det og bra info http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/ som du ser veier en primus 450g (som vistnok skal fungere ned til -10) 645 gram,en liter bensin med flaske blir vel ca det samme tror jeg og skal vistnok ha samme resultatet dvs få like mye kokt vann.

Det som er noe kjedlig er jo hvis man står der i i -7 så får man ikke liv i gassen og må ta den enten i soveposen eller på insiden av jakken slik att den blir varm nok til og fungere.....

Jeg vet ikke hvem som er best av pumpene hvis du sjekker lit på forumet her (søker) finner du det nok fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg en brukt (men ubrukt) Simmerlite med 3 forskjellige tankstørrelser, vindskjerm, reflektor, 2 pumper (en gammel som reserve, og en av den nyeste typen), og en ultralett titan skje som også fungerer som vertøy for å demontere brenneren :)

Kommer vel snart i posten, så det blir spennende å prøve denne :?:

Jeg skal lage meg en plate løsning å montere denne på når jeg skal fyre i eks. telt.. Da tenkte jeg å bruke en tynn alu-plate som jeg kanskje kan dele i to, eller kanskje hegsle den på midten for å kunne brette den sammen og dermed spare plass i sekken. Tenkte ca. litt tykkere enn alu kjelene. Det blir mer enn strekt nok, selv om man kan klare å bulke den hvis man prøver. Men da kan man og rette den ut igjen lett :D

Brenneren har jeg tenkt å feste med 3 skruer med mutter som går igjennom platen og bena på brenneren, og tanken har jeg tenkt å feste med to tykke strikk som jeg kjøper en meter av fra Sotra not & trål, og klipper til i passelig lengde slik at jeg bare kan tre tanken rett i strikken når jeg skal bruke den.

Under tanken tenkte jeg å kappe/klippe vekk det jeg ikke trenger av platen med blikksaks eller skjærfil, slik at tanken bare ligger på to "bjelker" med kraftig strikk på.

Mulig jeg smalner litt inn på platen mellom brenneren og tanken for å spare enda mer vekt, men det ser jeg. Det er jo bare å klippe litt med blikksaksen, eller kappe litt med skjæfilen etterhvert.

Da skal den hverken veie mye, koste mye eller ta mye plass. Og den blir lekende enkel å lage selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da er den nye primusen kommet i hus.

Jeg har testkjørt den en del på terrassen. Men ikke i skauen enda.

MSR Simmellite:

Selve brenneren er megelt liten og lett. Den har en enkel konstruksjon, og er meget lett å demontere og inspisere. Drivstoffslangen er kort og armert, og det er en kabel innin den som du kan dra ut for å rengjøre slangen. For å rengjøre dysen, rister du på brenneren, så kommer nålen ut og stikker opp hullet dersom det skulle ha kommet noen i dysen. Enkelt og greit. Den står stødig med kjele og panne på. Denne brenneren har stor "spredning" på flammen, så jeg antar at den er god til å steke på med en større stekepanne.

Dette er en stillebrenner, og jeg tror denne kun brenner bensin. Jeg hater de skikkelige bråkebøttene.

Bruksanvisningen var grei og på norsk. Der står hvordan du bruker den, og hvordan du veldlikeholder brenneren og pumpen ned til minste detalj.

Selve pumpen virker meget bra, selv om den er i plastik. Denne overhalte jeg i følge bruksanvisning, og smurte inn med den oljen som fulgte med. Enkelt å gjøre i felt. Det fulgte også med en resrevepumpe av den "gamle" typen. Kjekt å ha.

Det fulgte med ett eget service verktøy for pumpe og brenner. Men jeg fikk også med en ultralett skje i titan. Denne hadde alle funksjonene som verktøyet, og er en 100% fullgod erstatning til verktøyet som fulgte med. Dermed slipper man å ta med seg verktøyet når man skal på tur. Har man med seg skjeen, så har man alt man trenger :D Praktisk, og vektbesparende.

Det kom med tre forskjellige flasker. En som var ca like stor som en liten ølboks. En som er litt større en en halvlitersboks, og en diger som er sikkert større enn en liter :)

Det fulgte med vindskjerm og en sånn liten reflektor i aluminium som du kan brette sammen til en konvolutt.

Det skulle følge med en lite oppbevaringspose til brenneren, denne fikk jeg ikke med. Men en "ziplockpose/narko-pose" veier mye mindre :D

I bruk:

Pumpe trykk:

Først pumper du trykk. ca 20 pump ved full tank, og ca 30 pump ved halv tank i følge bruksanvisningen. Ca 10 pump hvert tiende minutt hvis trykket synker under bruk. Dette passet helt fint, mulig den hadde godt av noen ekstra pump ved halv tank.

Forvarmingen:

Du kan slippe ut litt brennstoff, eller bruke rødsprit. Jeg bruker rødsprit, for å holde den gullende ren :( Sprut litt over brenneren, og den overskudds-skålen i bunnen. Når flammen nesten er dødd ut, så vrir du om ventilen som sitter på pumpen, og den brenner fint og rent med blå flamme med en gang. Om den ikke gjør det, så kommer det en litt større gul flamme. Da stenger du, og lar denne brenne nesten ut. Da åpner du igjen, og den skal være fin og varm :)

Effektregulering:

Jeg har lest så mange steder at denne har så dårlig effektregulering at det er enten full guffe eller av. Kanskje det var slik med de gamle pumpene for alt jeg vet. Uansett så kan man regulere effekten veldig bra på denne. Nesten like bra som på min optimus 111C. Når du skal ta den på heeelt svaaak varme, så brenner den ikke fullt så fint. Dvs. flammen lager litt "putrelyd", men det går fint an å trekke fisk eller småkoke på denne. Den blåser ikke lett ut heller, og det følger som sagt med en vindskjerm.

Bare løft av pannen i to sekunder når det har kokt opp, skru ned og sett den på igjen så tar det lang tid før vannet ditt vil koke igjen, hvis det gjør det. Så det er god effektregulering på denne brenneren.

Den korte drivstoffslangen sørger for at den reagerer fort også.

Støy:

Nesten like stille som en 111C. Den lager en susing som du hører, men du kan fint snakke med helt vanlig stemme.

Effekt.

Effekten er mer enn god nok til å koke opp vann med og lage mat. Den har imidlertid litt stor spredning på flammen, så de aller minte kjelene får sikkert ikke utnyttet varmen like bra som de med litt større diameter. Men jeg prøvde en liten og den kokte fort opp.

Vekt:

Verdens letteste bensinbrenner har jeg hørt, og det stemmer sikkert også. Brenneren med slange veier kun 178 gram (selv veid), så kommer en pumpe i plast og en drivstofftank i ønsket størrelse i tillegg. Pluss evt. vindskjerm og reflektor (ca 70gram tror jeg de var).

Pakkvolum:

Liten. Får fint plass i en enliters kjele.

"Nedstenging":

Du KAN snu den opp ned for å få ut mesteparten av bensinen i slangen før du stenger kranen. Men det er da lett å velte brenneren, og pga kabelen som ligger inni slangen, vil det allikevel være ett par dråper igjen. Så det beste er bare å stenge den, så vil den brenne opp litt av bensinen selv. Før du pakker den ned i kjelen kan du riste ut 2-3 dråper bensin fra slangen, og legge den i en brødpose, "ziplock pose" eller "narko-pose" før du legger den i kjelen. Da er du sikker på at du ikke får noen dråper bensin i kjelen din :)

Samlet vurdering:

Jeg synes brenneren virker solid og ypperlig til mitt bruk. Jeg ville ha en lett og stille brenner som går på flytende drivstoff. For de som vil ha en brenner som går bra på andre drivstoff som parafin også kan MSR Whisperlite International være ett alternativ.

Jeg har ikke prøvd den i skauen enda, men jeg er veldig fristet til å gi den en foreløbig 5,5 av 6 mulige.

Posetivt:

+Stille

+Lett å bruke

+Lett å vedlikeholde

+Veldig lett i vekt

+Forkjellige størrelser på drivstofflasker

+Ultralett skje som fungerer som verktøy for brenner og pumpe.

+God effektregulering

+Lite pakkvolum

Negativt:

-Går kun på bensin (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.