Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 3 ukers fjell-tur?


aej

Anbefalte innlegg

Hei!

Helt først en liten "advarsel" om at jeg er helt ny her, så en liten beklagelse på forhånd om ting blir litt rotete til å begynne med :)

Så til mitt spørsmål:

Jeg og min samboer har såvidt begynt å snakke om en lengere fjell-tur til Sommeren (2012), men er litt usikre på hvor vi skal legge turen i denne tidsperioden.

Vi er begge godt vant med fjellet, og har flere ukes og 14 dagers turer bak oss, både toppturer (glittertind,kyrkja,etc) og andre fjellturer, å har sett store deler av bla. Jotunheimen, derfor tenker jeg litt på et annet sted enn dette.

Vi er begge langt over middels engasjert i friluftliv og fjell, og er begge veldig aktive, både med vanlig kondisjon og styrketrening, og turer i skog og fjell.

Det vi ser for oss i disse 3 ukene er og oppleve fjellet og den vannvittige flotte opplevelsen fjellet kan gi! Det bør ikke nødvendigvis innebære så mange topper eller så vannvittig utfordrende terreng ( selvom dette selvfølgelig ikke er til NOE hinder), det viktigste er og se,oppleve,å kose seg.

Vi har også 2 hunder vi skal ha med på denne turen ( 1 Border Collie og 1 retriever. For dere som ikke er så kjent med hund, så er dette meget aktive hunder på mellom 20 og 30 kg, og omlag 50-65 cm i rygghøyde. De er begge veldig godt trent, å går i fjellet hver helg, samt omlag 1,5 time i skog hver dag, i tillegg til treninger,joggeturer,osv)

SÅ til spørsmålet mitt!!

Har dere noe forslag til hvor vi kan legge denne 3 ukers turen? med tanke på å ha med våre 2 hunder,osv. Vi tenker at det absolutt går ann å benytte seg av DNT hytter, men er heller ikke ukjente med tanken på å ha med et telt, noe vi også har erfaring med fra tidligere : )

Alle svar motas med stor takk, så håper jeg ikke jeg har "rotet" alt for mye her nå, da må dere allefall bare gi meg beskjed : )

Hilsen ei jente som er LITT over middels glad i skog og fjell : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også tenkt på ruten Kautokeino-Nordkapp! Der har vist DNT merket nogenlunde "stier", men det er jo en selvfølge med godt oppmerket kart,og kompass.

Noen som har noen erfaringer med denne ruten?

Litt av Problemet er at det på deler av nordkalotten ikke er lov med hund. =/

Tusen takk for et godt tips om å reise opp til Nord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Dere bør prøve dere i Øvre anarjohka nasjonalpark. Der kan dere vandre i ukesvis unten å treffe på et menneske. Vi var der i sommer og kommer helt sikkert til å reise tilbake om noen år. Parken er lettgått om dere klarer å unngå myrene :)

Dere bør også vurdere Børgefjell. Plassen er helt fantastisk. Vi skal der selv til sommeren.

l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven: TUSEN takk for et FANTASTISK tips! Har snakket med sammboer nå, og vi har begge sittet helt oppslukt å lest om parken,sett bilder,å lest info!

Du vet ikke tilfeldigvis hvilket kart vi skal forholde oss til? Mulig å bestille dette fra DNT? :))

Det er kanskje ikke så veldig godt merket inne i nasjonalparken? slik at det vil være naturlig med et godt merket kart fra vår side, slik vi tenker foreløpig!

:evil: nei, nå ble vi supergira her, begge to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt på ruten Kautokeino-Nordkapp! Der har vist DNT merket nogenlunde "stier", men det er jo en selvfølge med godt oppmerket kart,og kompass.

Noen som har noen erfaringer med denne ruten?

Litt av Problemet er at det på deler av nordkalotten ikke er lov med hund. =/

Riktig at det ikke er lov å ha med hunder i de svenske nasjonalparkene. Der oppe er det bare lokalbefolkningen som kan gjøre slikt. Men har truffet flere vandrere med hunder der. De sier det blir enkelte kommentarer, men at det ikke har vært problemer. Det er ikke verre en at det er hunderom på enkelte av hyttene i områdene det er ulovlig med hund. Største faren er vel de lokale, så bør kanskje holde seg unna under reinsflyttingen.

Tenker selv på E1 ruta Kautokeino-Nordkapp neste år, og har forsøkt å kontakte Turistforeningen flere ganger om info. Har prøvd både DNT sentralt og de lokale medlemsforeningene, uten at noen har svart. Antar at DNT holder tett om ruten inntil de kan presentere den på nettside og i artikler, i stedet for å gi ut slik informasjon til medlemmene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av Problemet er at det på deler av nordkalotten ikke er lov med hund. =/

Det må være i sverige isåfall. Lov med hund over alt i nord norge.

Kautokeino - Nordkapp er sikkert fint det, men der er det vel stort sett rimelig flatt og mye kjedeligere terreng enn i Troms..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områdene mellom Kvænangen/Nordreisa og nedover til de indre deler av Bardu kommune må være noen av de mest flotte områdene for uteliv over en lengre periode. Spektakulært terreng med mektige fjellformasjoner, daler - og ikke minst svært gode muligheter for både elvefiske og fjellvannfiske etter røye og ørret. Gode forbindelser med DNT-stier og hytter dersom slikt skal taes i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tafjordfjella er flott.. Mykje bra fiske også.. men Børgefjell....? Fantastisk! Har vore der 3 somrar på rad no..alt frå 1 til 2 veker.. Vi kjøpte "turkartmappe børgefjell" med heile børgefjell nasjonalpark..riktignok 2 kart i mappa..Eitt for sør og eitt for nord. prisen var på 267,-

Vi gjekk inn frå Simskardet, Susendalen og no sist frå sverige.. Har enno ikkje vore i sørlege enden av parken. Ergo..der er nok å ta av:)

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aej !!

Med den bakgrunn og kunnskap dere allerede har så tror jeg ikke det er så mye å hente her på FF. Jeg vil bare si at tre uker er lang tid selv i f.eks Børgefjell hvis dere har til hensikt å gå hele tiden. Og hundene kan bli et problem over alt hvor dere kommer nærheten av hytter og hus.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Hei aej !!

Med den bakgrunn og kunnskap dere allerede har så tror jeg ikke det er så mye å hente her på FF. Jeg vil bare si at tre uker er lang tid selv i f.eks Børgefjell hvis dere har til hensikt å gå hele tiden. Og hundene kan bli et problem over alt hvor dere kommer nærheten av hytter og hus.

God tur !!

Hvorfor skulle de få problemer med hundene? Bare å fortøye dem på utsida av DNT hyttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aej !!

Med den bakgrunn og kunnskap dere allerede har så tror jeg ikke det er så mye å hente her på FF. Jeg vil bare si at tre uker er lang tid selv i f.eks Børgefjell hvis dere har til hensikt å gå hele tiden. Og hundene kan bli et problem over alt hvor dere kommer nærheten av hytter og hus.

God tur !!

Tullprat!

Om en ønsker tips for hvor en skal reise på en tre ukers tur, er Fjellforum det rette stedet å spørre. De som skrive her kommer fra hele landet og har ulike turerfaringer. Da får man mange gode tips.

Hunder er ikke et problem på tur. Det er imidlertid god skikk å ikke ta disse med inn på DNT hytter og andre hytter, på grunn av personer med allergi.

Med tanke på tips, kan det jo være greit om trådstarter oppgir hva slags tur de har planer om. For eksempel er Børgefjell et glimrende område for tre uker med fiskestangen og loffing mellom vannen, men blir litt lite område om en skal rusle langt.

Noen av mine tips om dere skal gå langt:

1. Starte med Tafjordfjellene og fortsette med Dovrefjell

2. Sulitjelma til Narvik (Etappe av Nordkalottruta, men utfordring med hund gjennom Padjelanta)

3. Kautokeino til Altevatn (Etappe av Nordkalottruta)

4. Rondanestien eller Jotunheimstien

5. Finse til Haukeliseter, eventuelt sørover gjennom Setesdalsheiene

6. Kongsvoll til Åndalsnes (Norges vakreste tur!)

Noen av mine tips for turer med fiskestang og litt vandring:

1. Dovrefjell har mange gode fiskevann, og en kan kombinere med gode toppturer

2. Børgefjell, som allerede nevnt

3. Rundtur i Femundsmarka med start på Tynset og slutt på Røros (Glem Monsen og alt det der, men få med deg de gamle åpne buene til Statskog)

4. Dividalen/Indre Troms

5. Lomsdal Visten (Har ikke besøkt området, men boka får det til å friste)

Generelt tips:

Legg et Norgeskart i 1:1 000 000 på gulvet, og kast en liten stein på kartet. I nærheten av steinen finner du ditt drømmeområde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aej !!

Jeg glemte å si at det første du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å oppsøke www.turistforeningen.no.

Der får du kvaltitetssikrede opplysninger om turområder og hyttenettet i hele Norge. (For turer i Sverige går du inn på www.utsidan.se)

Ta også en titt på nettsiden til Statsskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er basert på at dere bor i telt og bruker fly. Og som ihuga Finnmarksfan anbefaler jeg denne landsdelen.

1. Fly til Alta.

2. Buss til Havøysund. Hopp av på Bakfjordfjellet og vandre ei ukes tid i arktisk natur på Porsangerhalvøya i Måsøy kommune. Jeg vil anbefale at du kikker på kartet og bruker områdene østover mot Ryggefjord og Kullfjorden.

3. Tilbake til veien og buss til Lakselv. Hopp av på Stabbursnes og få skyss/gå til Maddarjavrre. Derfra opp på fjellet på nordsida av Stabbursdalen. Kryss elva i utløpet av østenden og følge ryggen opp på fjellet. Ei ukes tid her er ikke noe problem.

4. Buss videre østover til Ifjordfjellet og Laksefjordvidda. Her kan dere tulle i hvor lang tid dere vil. Det er bare å kikke på kartet, men området fra Måkkejavre i alle retninger kan anbefales.

5. Stopp gjerne på Bungalåven i Børselv på tur østover for ei overnatting.

6. Retur med fly fra Lakselv.

Forøvrig er Finnmark så full av muligheter at det bare er å velge og vrake.

Buss Alta-Havøysund: http://www.boreal.no/ruter/206-alta-skaidi-olderfjord-havoeysund-article115-219.html

Buss Havøysund-Olderfjord: http://www.boreal.no/ruter/216-havoeysund-snefjord-olderfjord-article121-219.html

Buss til Lakselv: http://www.boreal.no/ruter/305-honningsvaag-olderfjord-lakselv-article125-219.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, å kunne dra på tre ukers tur, det er jo drømmen! Jeg tenker at hvis jeg skulle gjort noe sånt, så ville jeg kanskje prøvd å besøke flere områder.

Ett forslag jeg har er å dra til Kristiansund, videre til Todal, Innerdalen, Trollheimshytta, Jøldalshytta, så videre sørover til Gjevilvasshytta, Vangshaugen og Dovre; Snøheim. Videre derfra kan man jo dra over til Østerdalen, eller ta toget et annet sted. Denne turen gir i hvert fall ekstremt variert natur, fra kystlandskapet til mektige bratte fjell og til slutt endeløs vidde. Det er heller ikke særlig problematisk å ha med seg hund i denne delen av landet, og hyttene ligger tett så ofte kan man gå to etapper på en dag hvis det blir for fort framme ved første hytta. Man kan jo også oppholde seg i ett område til man begynner å bli lei, og så gå videre. Og er dere glad i å fiske så er det kjempegode muligheter for dét.

Selv bor jeg i Sunndalen og har labrador, ta gjerne kontakt hvis dere tenker dere forbi :P

Hilsen Rolv Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt latt tidspunktet bestemme destinasjonen. Noen områder kan være være et rent h.. for både hunder og folk pga mygg og knott. Men venter dere til medio august er det meste mer levelig.

Jeg synes Anarjokha kan bli litt kjedelig (arrester meg gjerne) over såpass lang tid. Det er også en del nedbeiting som kan ødelegge litt av gleden av å være der. Men for all del,- området har mye å by på- bla fine elver, fiskevann, en del furuskog (sørøst) og en og annen bjørn.

Kungsleden kan anbefales, om dere ikke har imot å treffe på litt folk. Ta feks toget til Abisko og gå sørover. Kungleden går gjennom noen fantastiske områder i sverige, og kan gås med hund (dere må da telte i nærheten av stien).

Jeg tar et forbehold om de har laget noen nye hunderegler, men det er som regel unntak for dette (meningsløse) hundeforbudet langs noen merkede stier (vinteren er forøvrig fritt frem).

Ellers liker jeg Helgeland. Både Lomsdal- Visten, Svartisen- Saltfjellet kan være verdt å se litt på. Enorm variasjon! Lett å komme seg dit er det og.

Ellers er jo denne tråden tema i et utall bøker.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.