Gå til innhold
Zabel

Sikring av last i kano

Anbefalte innlegg

Jeg har veltet med sekkene tjoret fast, og vi kom oss inn til land og snudde kanoene der. Det gikk helt greit å komme seg inn til land, tross god fart i elva. Og hadde vi ikke kommet oss inn til land i selve stryket, så hadde vi latt oss drive ned med kanoen til et roligere parti. Det måtte vi jo også gjort hvis vi skulle ha snudd kanoene ute i elva.

Da er det bare å prøve uten bagasje, og se hvor mye lettere det er. :) Om man greier å svømme kanoen til land, så er det jo greit. Men det skal ikke store stryka til før det å svømme en kano til land er ganske uaktuelt. Så da blir vel rådet at når det er stri elv lar du alt være løst, mens når det er strømmende vann spiller det mindre rolle...

Forøvrig har det jo også litt å si om man padler en kano alene, eller om man er flere sammen til å utføre kano over kano.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I elv: Alle kolli tjores fast til kano, slik at det ligger i ro ved velt.

Nei nei nei! Fester du mange kolli i kanoen, så kan du bare glemme å greie å redde den med kano over kano, og er avhengig av å få den inn til land, og er strømmen stri får du den sannsynlig vis ikke padla den inn til land med så mye bagasje.

Jeg foreslår at du selv prøver å velte en kano med og uten bagasje, så ser du at dette er tilfelle. (Ja, jeg har både veltet og reddet kano'er...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en følelse av at om jeg pakker min 85L sekk med 40 kg stein, går den rett til bunns :roll::)

Som sagt, pakk helt i en stor vanntett pakkpose, så har du oppdrift så det holder... Selvom du bare har litt luft i sekken, en liten pakkpose, så hindrer du den enkelt i å synke. Hvis man er forberedt på å velte pakker man da uansett vanntett?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare fester sekk i tau og den ikke flyter, så får du ett "anker" under vann som gjøre det vanskelig å snu kano ute på vann hvor du ikke kan stå.

en sekk flyter alltid, har du feks en 80l sekk, må du jo fylle den med 80kg for at den ikke skal flyte...

Forøvrig bør man alltid ha ting løst i kanoen, slik at om den velter kan man enklere berge kanoen, så padle å hente tingene sine... pakk alt i ett koli, helst en stor vanntett pakpose med glatte sider, så den ikke setter seg fast..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.