Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotostativ


sjuspringarn

Anbefalte innlegg

Vet at dette har blitt diskutert før, men er litt interessert i å vite hvilke erfaringer/anbefalinger folk har omkring det å ta med seg stativ på tur.

Tenker da på de som har litt tyngre kamera (speilrefleks).

Noen som kan gå god for denne?

http://fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Tilbeh%C3%B8r-video/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Aluminiumstativ-A300FBH0-KIT-Komplett-sett-m-BH-0-kulehode-og-veske-115558-p0000092227.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ofte hatt med stativ til min Cannon 550D med en Sigma 18-250 turlinse.

KJøpte bare et billig og lett ett fra Deal Extreme, veier vel rett under halvkiloen og vel knappe kr 100. Også lite pakkvolum.

Så klart ikke det mest solide og stabil stativet siden det er så lite og lett. Men har ikke sett noen fare for velt. Setter alltid ett ben fremover foran linse for sikkerhets skyld. Så man kan ikke sammenligne med dyre merkestativer men det har fungert fint til mitt bruk.Har et større stativ hjemme til vanlig bruk.

http://www.dealextreme.com/p/value-3-5-feet-aluminum-tripod-4758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tilsvarende som benron stativet, men mitt er velbon og i karbon så litt lettere. Veldig fornøyd med mitt. Kulehodet har sikkert litt begrensninger på utslagsvinkler om du ikke får vridd det riktig, så til "action" fotografering fra stativ så tror jeg ikke det kule hodet er av de beste. Men som regel når man bruker stativ så har man god tid og da har det ikke noe å si. Forskjellen på billig og dyrt stativ har ikke bare med stabilitet å gjøre men også hvor lett det går å sette det opp og justere inn, På billige så henger ofte telskop beina litt og klemmene er slarkete osv. På billige stativer ryker som regel plastdelene fortere i kulda, og generelt er nok holdbarheten dårligere. Jeg syns Benro stativet ser ut til å være mye for pengene :) Men det handler uansett om bruken. Du bør nesten være like dedikert fotograf som turgåer for å dra med seg stativ, ellers kommer man ikke til å bruke det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte et karbonstativ fra Benro på FotoVideo i høst, og er veldig fornøyd. Stativet har "tradisjonelt" design, med midtsøyle som kan justeres, feste for sandsekk etc og kan snus. Veier veldig lite, holder rundt 10 kg - både kulehodet og stativet- og er veldig stabilt. Eneste jeg har å utsette er på bracketen som fulgte med, sitter alt for dårlig på kameraet og vil bli byttet raskt.

Stativet koster 3700ich, men endel billigere.

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil ta med et stativ er jo noe du må vurdere, kommer helt ann på typen tur, typen foto/video osv...

Er det en slik tur at man gjerne kan ta med 1kg ekstra utenpå sekken å på vinters tid så det er dårlig lys å behovet for stativ er der, så absolutt.!

Er det sommers tid å man skal bruke mye zoom så kanskje en monopod gjør nytten...

Eller om man vil spare mer vekt/volum at en Gorillapod er godt nok?

(min erfaring med gorilla er at de er ubrukelige til det meste...

Man skal holde på en stund før et speilreflekskamera er festet vannrett i et tre eller lignende..

Har Velleman Tripod og en Large Gorillapod...

En av de er alltid med i bilen, å blir med på tur om man ser behovet..

Men ikke på flerdagers fjelltur, da er ikke foto hovedpoenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turstativet mitt er Berlebach mini med RRS BH-40. Det veg litt omlag 1,2kg og er stødig nok for tungt kamera og 300mm/2,8 (som eg derimot aldri har med meg på langtur).

Akkurat dette kulehovudet valgte eg fordi det var det lågaste eg fann som tilfredstilte krava mine. Dersom eg ikkje hadde nærfotografering på bakkenivå i tankane, ville eg nok ikkje prioritert kulehovudhøgda på denne måten;) Men på snaufjellet har eg aldri savna noko høgare stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt forskjellig utstyr avhengig av typen tur, og hvor mye annet som er med.

Er foto hovedmålet med turen tar jeg som regel med et Velbon Tripod stativ på godt over kiloen. Med midstang og greie justeringer holder dette til det meste. Har stativet kulehode er dette en bonus som gjør bruken betraktelig enklere.

Har også med mindre stativ for kompakt og plassering lavt.

Eller om man vil spare mer vekt/volum at en Gorillapod er godt nok?

(min erfaring med gorilla er at de er ubrukelige til det meste...

Man skal holde på en stund før et speilreflekskamera er festet vannrett i et tre eller lignende..

Har gode erfaringer med Gorillapod large med kulehode på turer der vekt utelukker tyngre stativer. Kan også være greit når det er knotete å plassere en tripod, som i steinur eller ved klatring. Holder kamera på ca 1,5kg (7d med objektiv), men blir for svakt med litt lengre objektiv eller for å tilte kamera til stående modus. Med kulehode og "vater" i kameraet er det relativt enkelt å få kameraet vannrett om stativet sitter godt. M.a.o. ikke ideelt, men et kompromiss som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en liten problemstilling dette med vekt. kontra stabiliteten i stativet, samt pris. Jeg kan tenke meg å bruke stativet hovedsaklig i situasjoner som krever lang lukkertid. Kanskje oftest om vinteren ("lys i telt", natt- kveldsbilder, nordlys, selvportrett ved bål og lignende) Må si at den berlebach mini'n frister litt med tanke på vekt og komprimering :evil: Dog litt dritt at det er så kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stabilt stativ du trenger kommer helt an på hvilken brenvidde du skal bruke. Kjøp stativ uten midtsøyle eller sag denne av. Selvporterett med normalobjektiv kan løsest med en 'ertepose' på en stein.

Et stativ med kulehode kan veie helt ned i en kilo og være megget bra også med tele dersom det blir brukt riktig. Ikke hev midtsøyle og ikke dra ut de nederste/tynneste teleskopbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turstativet mitt er Berlebach mini med RRS BH-40. Det veg litt omlag 1,2kg og er stødig nok for tungt kamera og 300mm/2,8 (som eg derimot aldri har med meg på langtur).

Akkurat dette kulehovudet valgte eg fordi det var det lågaste eg fann som tilfredstilte krava mine. Dersom eg ikkje hadde nærfotografering på bakkenivå i tankane, ville eg nok ikkje prioritert kulehovudhøgda på denne måten;) Men på snaufjellet har eg aldri savna noko høgare stativ.

Jeg vil også anbefale RRS BH-40 (http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=Ballhead40&key=cat). Bruker dette på et Gitzo stativ og er kjmpefornøyd. Gitzo-stativet er vannvittig solid men litt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den, men jeg er litt usikker på hvor stabilt det er på større kamera/ objektiver.

Det kan jo kanskje Kristian svare på

Har dere kjøpt disse i Norge? Jeg sliter med å finne norske forhandlere som selger disse. :? Har dere noen utenlandske forhandlere å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kjøpt disse i Norge? Jeg sliter med å finne norske forhandlere som selger disse. :? Har dere noen utenlandske forhandlere å anbefale?

Har desverre kun brukt den til lett digitalkamera "Phanasonic DMC LX3".

Kjøpte mitt stativ på Ebay. Kostet ikke allverden http://www.ebay.com/itm/Pedco-ULTRAPOD-II-2-Collapsible-digital-camera-tripod-/170735571220?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c0a21114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.