Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av ny ryggsekk. Anbefalinger?


masjstovel

Anbefalte innlegg

Minimum 80 liter.

Egne seg for 30kg+

Trenger en vandresekk med fokus på godt bæresystem pga tingene nevnt ovenfor og at den skal brukes på lange turer.

Da jeg går en god del i fjell så dynamisk hoftebelte er å foretrekke, men ikke et must.

Dagens sekk er Helsport Memurubu 80l, og denne holder ikke mål til mitt bruk.

Vet en del som mener man må styre unna anatomiske sekker og heller gå for pakkramme ved relativt tung last, men tror dette skal gå greit på rundt 30kg-40kg

Gregory Palisade 80l, Gregory Denali Pro 100, og Norrøna Reckon Pack er sekker jeg har sett på.

Palisade og Denali Pro har ikke dynamisk hoftebelte såvidt meg bekjent, men det har Reckon pack, og de fleste andre Norrønasekker som har Synkron bæresystem. Med dynamisk hoftebelte tenker jeg da på et som er delt opp i ledd slik at beltet følger hoftene i loddrett retning. Uten dette føler jeg at jeg bruker ekstra krefter fordi hoftene holdes igjen når jeg går oppover.

Noen som har noen erfaringer fra de nevnte, andre anbefalinger, eventuelt innvendinger?

Reckon Pack finnes det vel like mange meninger om som antall eiere, men hva med Gregory?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min Gregory Denali Pro. Klarer virkelig tunge bører og har mange gode tekniske løsninger. Bæresystemet er meget godt, og egenvekten er lav.

Jeg hadde en Norrøna Synkron 80 med dynamisk hoftebelte. Den hadde det beste bæresystemet jeg har prøvd. Kvaliteten på sekken var dessverre såpass dårlig at jeg byttet den. Jeg kjøpte i steden for en Arcteryx Naos 85, også den med dynamisk hoftebelte. Det bæresystemet synes jeg er dårligere enn både Denal Pro og Synkron.

Sekk er nok like personlig som sko. Den må passe deg. Gregory har ikke dynamisk hoftebelte, men har ganske mange muligheter for å tilpasse sekken til din rygg. Ville gått innom noen kompetete butikker å prøvd forskjellige modeller.

Arcteryx Bora og Osprey Argon bør også prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er enig i at passform er individuelt. Prøvde Gregory Palisade på ryggen nå i helgen (Oslo Sportslager) og synes forsåvidt den satt veldig godt. Den har jo samme bæresystem som Denali Pro.

Går du mye i fjell? Hvordan opplever du dynamisk hoftebelte kontra statisk?

Hvor tung oppakning har du testet den med?

Er selv ikke så glad i å gå med brystrem ettersom jeg føler den sperrer litt for lungene når jeg blir ordentlig anpusten, så veksler litt med den av og på. På Gregorysekkene er jo skulderreimene passformet som en liggende "W" på en måte. Hvordan blir det med tung last og åpen brystreim? Holder dem seg stive, eller dras/brettes dem ned unaturlig om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Norrøna svalbard 100L, med sidelommer kommer den opp i rundt 115L mener jeg... Dette er nok ikke sekken hvis du veit at du stort sett bærer 30kg++ når du er på tur (noe jeg trur veldig få gjør hvis de hadde veid sekken sin), men en veldig fin sekk hvis du vil ha en "enkel", lett og faktisk mye mer slitesterk sekk enn det kan virke som :wink: Men har også en kompis med recon-pack og det er helt klart litt kraftigere saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva andre gjør, men siden jeg bruker sekk til treningsformål i tillegg til turer så veier jeg den alltid før jeg går ut døra med denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161974048

Har sett at diverse nettsider har kåret Svalbard-sekken som testvinner, men har du prøvd den med tyngre vekt og konkludert med at det fungerer dårlig, eller er det en antakelse etter hvordan sekken er oppbygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Masjstovel.

Har en 130 L Bergans Alpinist. Bæresystemet på denne sekken har overrasket meg mye. Var en måned i Femundsmarka på sommerføre med alt i sekken og var overrasket over at nærmere 40kg kan være komfortabelt (I den grad 40 kg kan være det). Sekken virker solid og tåler "juling".

Synes du skal bruke litt tid på valg av sekk hvis du skal bære 30 kg endel. Min erfaring er at det er mange sekker som er gode med 20kg på ryggen. Ikke fullt så mange sekker liker 30.

Når det gjelder hoftebelte er jeg ikke sikker på hva du vil ha, men hvis det er noe negativt jeg har hørt om Alpinisten er det at noen føler at det brede hoftebeltet "stanger" litt i bratte oppoverbakker. Jeg har ikke merket noe til det og synes hoftebeltet er kjempe.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Går du mye i fjell? Hvordan opplever du dynamisk hoftebelte kontra statisk?

Hvor tung oppakning har du testet den med?

Er selv ikke så glad i å gå med brystrem ettersom jeg føler den sperrer litt for lungene når jeg blir ordentlig anpusten, så veksler litt med den av og på. På Gregorysekkene er jo skulderreimene passformet som en liggende "W" på en måte. Hvordan blir det med tung last og åpen brystreim? Holder dem seg stive, eller dras/brettes dem ned unaturlig om du skjønner?

Går mye i fjell og mark. Skjønner godt hva du mener med at hoften holdes igjen i oppoverbakke. Prøver å unngå vekter over 25kg, men det har blitt noen turer med 30kg (og over 40 kg når jeg bærer Allykanoen på hodet i tillegg). I motsetning til visse andre sekker jeg har brukt blir ikke bærekonfortenen på Gregory Denali dårligere med tunge bører. Skulderreimene er spesielt gode (igjen avhengig av kroppsform) og jeg bruker brystreima mindre stram på den sekken enn andre sekker (en av svakhetene på Naos). De flytter ikke på seg.

Noen sekker blir også veldig "stive" hvis du har mye i dem. Gregory Denali er veldig lett å pakke, og alle stramningsmulighetene gjør det lett å få sekken passe stramt inn til kroppen. Det store rommet ytterst på sekken, topplokket og det bunnåpningen gjør det samtidlig lett å ta ting (ekstra klær, mat osv) ut av sekken uten å påvirke bærekonforten. Alle innstillingsmulighetene gjør riktignok at du må jobbe litt i begynnelsen med å finne ut hvordan sekken sitter best på.

På Norrøna Synkron (Svaldbard) sekken opplevde jeg at det dynamiske hoftebeltet gjorde gangen mer naturlig - sekken satt mer naturlig på kroppen enn andre sekker. På Naos-sekken opplever jeg det som den svinger mer, slik at det nærmest blir moment. På Naos strammer jeg derfor inn, slik at sligningen opphører. Synkronsekken er mer behagelig oppover enn noen annen storsekk jeg har gått med. (Arcteryx Naos, Osprey Argon, Berghus Vulcan). Gregory Denali er nestbest. Ved tunge bører kan hoftebeltet oppleves litt stramt, spesielt i oppoverbakker.

Martin M, her på forumet har også Svaldbard og er meget fornøyd. For han passeet ikke Osprey Argon noe godt. Jeg lånte den og var fornøyd. Tror at dynamisk hoftebeltet er mer avhengig av at sekken passer "deg" enn statisk. Jeg forsøkte Norrøna Pararanger for noen år tilbake. Den slang fram og tilbake på min rygg, og passet dårlig.

post-3635-133474774512_thumb.jpg

post-3635-133474774518_thumb.jpg

post-3635-133474774538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å stjele tråden din, men hva er forskjellen på dynamisk hoftebelte og andre hoftebelter? Fordeler/ulemper?

Ved dynamisk er hoftebeltet bevegelig i loddrett retning pga det er delt inn i ledd. Fordelen med det er spesielt når du går oppover en stigning. Ved statisk/stivt hoftebelte så blir det ekstra motstand på hofta fordi den på en måte vil strekke beltet. Ved dynamisk følger beltet hofta uten at du må slite ekstra.

En litt banal sammenligning , og satt på spissen, men tenk på det som å gå oppover fjellet med et langt skjørt, kontra en bukse. Motstanden vil jo da komme i bena istedenfor i hofta, men poenget er der likevel:)

På sekken jeg har nå, synes jeg faktisk det er lettere å åpne hoftebeltet og dra all vekten på skuldrene istedet for å belaste hofta ekstra når jeg går i fjellet.

Takker for gode og gjennomførte svar!

Ser flere tipser om Bergans Alpinist, skal se om jeg får testet ut denne på ryggen og.

Fimax:

Har en kamerat med Para Ranger, skal se å få prøvd ut denne så jeg ser om behovet for dynamisk hoftebelte er kritisk før jeg kjøper ny.

Til nå synes jeg Denali pro frister mest kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både Denali og Palisade, og er i grunn kjempefornøyd. Har ikke følt savnet av et leddet hoftebelte i det hele tatt, men nå har jeg egentlig ikke prøvd det veldig mye heller.

Ville kanskje tro at en slikt hoftebelte er greit til en hviss vekt, etter det vil det muligens føre til en mindre stabil sekk?! Regner med at det er en grunn til at hverken Osprey, Arcteryx eller Gregory har dette i bæresystemene sine. Uansett, er som sagt ikke et stort savn og én mindre ting som kan gå i stykker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til dynamisk hoftebelte, men jeg gitt i mange år med en gammel Norrøna Storen 100L med et hoftebelte som var leddet i tilkoblingen til ryggfestet på sekken. Selve konstruksjonen med beltet mot sekken fungerte utmerket, men sekken ble til slutt byttet ut da resten av ryggen ikke passet min rygg.

Heri ligger en del av utfordringen - det å finne en sekk som passer din rygg. Derfor er det vanskelig å gi noen konkret anbefaling, da alt må være subjektivt.

Idag bruker jeg Gregory Palisade. Jeg var gjennom en lang rekke med prøving og feiling før jeg valgte denne, derav også Bergans sine sekker. Om Bergans vil jeg, subjektivt nok, mene at ryggen og hoftebeltet er for stivt til at bevegelighetene i hoftebeltet kommer bæreren til gode. Det som var avgjørende for min del var oppdagelsen av hvor høyt opp hoftebeltet på Gregorysekken skulle være på meg, og hvor mye frihet det ga meg i gangen. Jeg kan laste sekken opp i 30+, og det eneste som hindrer meg er hvor vidt en slik vekt er for stor for meg eller ikke. Ikke sekken. Etter min erfaring må hoftebeltet så høyt at det ikke er den loddrette bevegelsen i hofta som blir utslagsgivende, men heller hvor vidt den sitter godt.

Kan være dette er elementært for din del, men jeg ser mange som legger hoftebeltet utenpå hoftet, og ikke på toppkanten av hoftekammen. Dette gir jo at det da blir friksjonen mellom hoftebelte og jakke som gir vektoverføring til hofta, i stedet for vekt direkte ned mot hoftebeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette korresponderer godt med mine erfaringer etter å ha brukt 80 liters utgaven av Svalbard siden den kom på markedet. Den het da Nansen, og er omtalt på brukererfaringsiden her på Fjellforum av Fimax og meg. Sekken har etter navnebytte blitt endret/forsterket på enkelte svake punkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette korresponderer godt med mine erfaringer etter å ha brukt 80 liters utgaven av Svalbard siden den kom på markedet. Den het da Nansen, og er omtalt på brukererfaringsiden her på Fjellforum av Fimax og meg. Sekken har etter navnebytte blitt endret/forsterket på enkelte svake punkter.

Har du kjennskap til Denali Pro eller Palisade også?

Har etter mange gode tips vinklet meg inn på noen kandidater.

Prøver nå å finne ut av dilemmaet dynamisk hoftebelte eller ikke.

Har vinklet meg inn på en av disse: Gregory (Denali Pro, Palisade), eller Norrøna (Svalbard, Para Ranger, Reckon Pack).

Edit:

Fimax sier vel sin erfaring på akkurat det jeg lurer på, men hadde vært greit med flere.

Virker som den optimale sekken for min del ville vært en Gregory Denali Pro med Synkron bæresystem fra Norrøna, men det lar seg vel vanskelig gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke erfaring med Gregorys storsekker, har brukt Norrøna, Arc'teryx, Osprey samt Bergans (tidlig anatomisk).

Jeg har prøvd Denali Pro men ikke over lang nok tid til å gjøre en ordentlig vurdering.

Fimax, som jeg kjenner godt, samt flere andre er meget fornøyd med sine Gregorysekker.

Osprey sin storsekk på 110 l hadde jeg i to år, men bæresystem fungerte ikke for meg (fikk vondt i hoftene/korsrygg), så jeg ga den bort til en venn som er storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg kjøpte Gregory Palisade 80 sist sommer. Valget sto da mellom den jeg valgte, Osprey Argon 85 og Arcterx Bora 80. At jeg til slutt valgte Gregory Palisade var litt tilfeldig når jeg kom over et godt tilbud på denne. Jeg er stort sett fornøyd med sekken. Bærekomforten er meget god! Jeg har likevel 2 invendinger til denne: 1) Det er for få lommer på sekken, jeg savner iallefall en innerlomme i topplokket. 2) Reimene som jeg bruker til å feste Bamse Ajungilac liggeuderlag på vinteren utpå sekken neders er noen ca for korte slik at det er et ork å ta av og på liggeunderlaget når man er ute på vinteren med våtter. Bortsett fra disse to invendingene (som andre kanskje ikke har problemer med) mener jeg Palisade'n er et godt kjøp. Ser de har denne på tilbud på Oslo Sportslager til litt over 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei,

Jeg kjøpte Gregory Palisade 80 sist sommer. Valget sto da mellom den jeg valgte, Osprey Argon 85 og Arcterx Bora 80. At jeg til slutt valgte Gregory Palisade var litt tilfeldig når jeg kom over et godt tilbud på denne. Jeg er stort sett fornøyd med sekken. Bærekomforten er meget god! Jeg har likevel 2 invendinger til denne: 1) Det er for få lommer på sekken, jeg savner iallefall en innerlomme i topplokket. 2) Reimene som jeg bruker til å feste Bamse Ajungilac liggeuderlag på vinteren utpå sekken neders er noen ca for korte slik at det er et ork å ta av og på liggeunderlaget når man er ute på vinteren med våtter. Bortsett fra disse to invendingene (som andre kanskje ikke har problemer med) mener jeg Palisade'n er et godt kjøp. Ser de har denne på tilbud på Oslo Sportslager til litt over 2000,-

Det tilbudet har stått en stund ja, og gjør det enda:) Ser ikke ut som det er mulighet for å tilsette ekstern sidelomme på Palisade, og forsåvidt ikke Denali Pro heller. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du spare litt penger , kjøp en Lowe Alpine Cerro Torre 75+20L , hvis du tar tiltakke med den gamle modellen som har fått svært mye skryt kan du slippe unna meget rimelig. Sekken ovverasket meg da jeg foretok et impulskjøp for en stund siden. Selges hos MX-sport forhandlere eller hos DNT. En rask test jeg gjorde med 27 kg og det virker helt uproblematisk. Sekken har og god del greie løsninger , men mangler sidelommer. Sidelommene fra min Norrøna Synron 60+ passer derimot helt greit på denne sekken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har lest opp og ned om Recon Pack, så går ikke noe dypere inn på det.

Skulle egentlig bare si at jeg har brukt sekken i mange sammenhenger og er veldig fornøyd med den, eneste store minuset er noe høy egenvekt. Positive er at den tåler ganske mye juling og sekken kan lett tas av rammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilbudet har stått en stund ja, og gjør det enda:) Ser ikke ut som det er mulighet for å tilsette ekstern sidelomme på Palisade, og forsåvidt ikke Denali Pro heller. Stemmer det?

Det må du nesten sjekke med Gregory eller ta en tur i butikken og prøve ut. Jeg har ikke eksterne sidelommer på min Palisade, men jeg bruker sekken til mange forskjellige formål og strammer ofte inn på siden slik at sidelomme ikke er det mest praktiske.

MEN: jeg har funnet et annet aber med denne sekken. Min gamle ajungilak Tyin sovepose (er vel en 10-15 år gammel) er akkurat i største laget til å få ned i bunn selv når den er komprimert. Jeg får den inn, med det er med knoting. Unødvendig mye knoting. Om det er min sovepose som er gammel og lite egnet for komprimering eller om sekken ikke er bred nok er vel usikkert, men irriterende er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.