Gå til innhold
  • Bli medlem

Teide høydesyke?


Anbefalte innlegg

Skal en tur til tennerife og da er jo Teide et naturlig opplevelse å få med seg.

Da eg lurer på om det går greit å gå fra ca10 -2300M.O.H.på en times tid for Der etter å gå eller e.v.t å ta gondolen opp. (2300 - 3555 M.O.H)så til topps.

Dette da er en meget hurtig oppstigning på få timer?

Er det stor fare for høydesyke På denne turen?

Blir det evt. Fort forveringer?

Har ikke vert på slike høyder før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Teide for noen år siden. Vi kjørte da bil fra 0moh til gondolen og deretter opp med gondolen. Vi fikk ikke gått til topps pga strenge regler. Man måtte kontakte et kontor et eller annet sted på øya og søke på forhånd. Vi oppholdt oss kanskje en time på det høyeste punktet, men merket ikke noe til høydesyke da. Det kan jo ha en sammenheng med at vi ikke var veldig aktive der oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man beveger seg fort opp og ned i løpet av noen timer vil man "lure" kroppen. Symptomer på høydesyke er noen timer forsinket og hvis man beveger seg ned i høyde igjen før symptomene rekker å komme, vil man ofte slippe veldig lett unna. Nå er ikke Teide spesielt høy, men hvis man drar fort rett opp til toppen og f.eks tilbringer natten der vil nok mange få kjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der for en måned siden. Gikk fra Montana Blanca (like ved der gondolbanen starter). Gikk opp til toppen av gondolbanen på drøye to timer. Drakk masse og tok det pent. Tror ikke det er noen fare for høydesyke, men det er sikkert lurt å ta det rolig.

Husk å søke i god tid om du vil helt til topps. Jeg synes det mista noe av sjarmen når man møtte fylle ut et søknadsskjema, men her er linken:

http://www.reservasparquesnacionales.es/real/ParquesNac/index.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hele veien fra 0 moh til topps på 9:45 for noen år siden. Gikk så ned til hytta på 3200 moh og overnattet der. Tidlig neste morgen gikk jeg ned til bunnen av gondolen der jeg møtte familien, og vi tok gondolen opp. Tror ikke de andre brukte mer enn 2-3 timer hele veien fra kysten opp til 3718 moh. Minstejenta på 7 sleit opp den siste kneika, men alle kom greit opp. Dette er ikke noen ekstrem høyde, men nok til at man blir litt mer tungpustet enn vanlig i motbakkene, så beregn mer tid enn vanlig pr høydemeter.

NB Husk å skaffe tillatelse for å gå fra toppen av gondolen og helt på toppen. Tror dette gjøres på nett nå, tidligere var det et bortgjemt kontor i Santa Cruz med begrenset åpningstid som måtte besøkes. På toppen må du ha med både tillatelsen og pass.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å gå fra 10 moh til 2300moh på en time er du veldig sprek...:)så lenge du ikke tilbringer natten der oppe burde det gå greit. Mennesker kan bli høydesyke fra 2000m og oppover...

vil si att høydesykte slår forskjellig fra person til person. jeg beveger lett opp mot 4000 uten å merke noe. en fd kollege kunne og dra opp i høyda uten problemer men på kili så fikk hun problemmer med høyda tidlig. det handler om dagsform(søvn, mat intakk mm) og ikke minst akklimatisering. har dog merket høyde markatn en gang: var i chamonix og hadde en bedre middag(med vin) og dagen etter dro vi opp på aiguille du midi. der fikk jeg hodepinne, kvalme mm.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med høyden på Teide.

Gikk fra vanlig startpunkt et stykke forbi taubanen, mener det var et sted mellom 2200 og 2400 moh.

Vi gikk (for) fort, og jeg fikk småvondt i hodet og følte meg litt som en Everestbestiger opp selve sukkertoppen, med mange pauser og tunge skritt.

Uten at det var noe stort problem, mer overraskende!

Formen var fin, så konklusjonen kan fort være at jeg ikke takler høyde særlig godt. Om enn kombinert med en dårlig dag.

Nå tåler heldigvis de fleste sikkert høyde bedre enn dette, men svaret på spørsmålet ditt er at du teoretisk sett kan oppleve høydesyke på Teide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.