Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Alfa Gaiter BC GTX?


marekv

Anbefalte innlegg

Jeg er i markedet for nye fjellskistøvler, etter mange år med Alfa lærstøvler. Bruksområdet er korte og lange turer, f.eks. Finse -> Rjukan m telt; telemark er ikke noe for meg - jeg går ikke veldig fort, men heller veldig langt.

Litt scanning ledet meg til disse støvlene, som er støvel + gamasje i ett (se f.eks. http://www.oslosportslager.no/produkt/gaiter-bc-gtx-fjellskistovel-25078.aspx). Etter mye baksing med Berghaus Yeti gamasjer og andre lignende monstre, virker dette som en utmerket idé.

Har noen brukt dem? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 år senere...

fått noen erfaring med skoa? 

ser jo veldig bra ut! :)

 

tenkte på dem her selv og komme over den posten her :)

 

må si jeg er skeptisk til BC binding da var det jeg hadde når jeg gikk på ski til skolen (er vel snart 20 år siden) ente ofte med att jeg måtte ta med meg skia inn pga fikk ikke skoa ut av bindingen,men det her kanskje blitt bedre siste 20 årene? (var vel 7-9 år når jeg gjorde det og er snart 30 nå) ble dem varme fikk jeg av skoa igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne støvelen, eller... jeg har Extreme North Pole BC, det er en varmere versjon av Alfa støvelen.

Er meget fornøyd med produktet, kunne ikke ønsket meg noe annet. Benytter denne på en Åsnes Amundsen Expedition m/magnum binding

 

 

Nå har den ihvertfall kommet i svart

Brun mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kjøpt dem hadde det ikke vært for den enorme logoen og rødfargen, men ellers så er det jo et helt genialt konsept :)

Hva er problemet med fargen? Den tradisjonelle anorakken er jo også rød. Jeg har alltid på meg et eller flere plagg med skarpe farger for å være godt synelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med fargen? Den tradisjonelle anorakken er jo også rød. Jeg har alltid på meg et eller flere plagg med skarpe farger for å være godt synelig.

Støtter den! Personlig velger jeg ofte produkter med tydelige farger og overlater ingenting til tilfeldighetene. Om en ulykke skulle skje, kan det være marginene som redder meg. Men så er jeg også pedantisk av natur.  :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hva er problemet med fargen? Den tradisjonelle anorakken er jo også rød. Jeg har alltid på meg et eller flere plagg med skarpe farger for å være godt synelig.

 

 

Støtter den! Personlig velger jeg ofte produkter med tydelige farger og overlater ingenting til tilfeldighetene. Om en ulykke skulle skje, kan det være marginene som redder meg. Men så er jeg også pedantisk av natur.  :whistle:

 

Støttes. Noen tradisjoner er fine å føre videre. I vinterfjellet skal gamasjene, og helst jakka også, være røde. Mulig jeg også er pedantisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ising av BC binding er vel et kjent "problem" men kan ikke si at det skjer så ofte å ikke få skoene ut av bindingene - stort sett er det bare å lirke litt så løsner de.

 

Er vel bare en tur jeg kan huske å ikke ha fått skoene ut av bindingen - da skulle vi til alt hell overnatte i hytte så måtte bare skifte til leirsko og ta med ski og alt inn for å tine bort isen. Været da var mildt med snøstorm og vi gikk utenfor løype hele dagen uten å ta av skia. Ble kaldere utpå kvelden og da var det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ising er vel først og fremst et problem med auto-bindinger. Det bør være en selvfølge å kjøpe manuelle bindinger til fjellski, det koster heller ikke noe mer. Så kan jo ising skje med manuelle bindinger også, spesielt når det er mildvær og våt snø med påfølgende kuldegrader og frost utover kvelden. Da fryser jo det meste som har blitt vått. Tips: Spray bindingene med låsolje, samme som man bruker i nøkkelhullet til bildøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

må si jeg er skeptisk til BC binding da var det jeg hadde når jeg gikk på ski til skolen (er vel snart 20 år siden) ente ofte med att jeg måtte ta med meg skia inn pga fikk ikke skoa ut av bindingen,men det her kanskje blitt bedre siste 20 årene?

 

Skal ein vera skeptisk til alt ein har hatt dårleg erfaring med, kjem ein ikkje langt. Eg har opplevd at 75mm-skiskosåle har knekt, det var ikkje noko kjekt. Eg har opplevd binding som låsna frå skia. Kva type binding det var, er utan betydning, problemet er at bindingen må festast til skia med skruar, og desse kan misste taket. Eg har også opplevd at ski knekk der skruen til bindingen sitt. Eg vel likevel å fortsatt ha binding på skia, fordi alternativet er dårlegare.

Det finnst ingen perfekt skibinding. Ein må gjera eit valg, og så er det bare å lære seg å takle dei småproblema ein eventuelt får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med fargen? Den tradisjonelle anorakken er jo også rød. Jeg har alltid på meg et eller flere plagg med skarpe farger for å være godt synelig.

 

Det blir litt skrikende for min del personlig, liker bedre litt diskre farger og logoer. Har alltid refleksvest i sekken hvis jeg har behov for å være synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gaiter blir litt smal over leggene for meg. Føler at eksempel Skarvet med Yeti passer meg bedre. Samme problemet har jeg med en del vanlige gamasjer. De blir ofte for smale for elefantleggene mine. :-P Når det gjelder bindinger så sverger jeg også til manuelle Magnum på fjellski. Jeg har opplevd å sitte i sokkelesten i kuling og 20 minus og strevd med å fyre primus for å få tint en autobinding. Å sette opp teltet med skia på er i hvert fall knotete. ;-) På min lokale forretning der jeg handler ski "nekter" de å selge fjellski med autobinding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.