Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hodelykt - trenger tips.


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Vinteren er rett rundt hjørnet og mørketida er allerede godt i gang, til og med her på østlandet. Den gamle billighodelykta har sagt takk for seg (ikke overraskende) og jeg trenger ny.

Jeg har tenkt å bruke mellom 500 og 800 kr for ny hodelykt.

Hodelykta skal brukes til normalt friluftsliv året rundt, og i alt slags vær.

Disse kriteriene er først prioritert:

- bra lysstyrke/rekkevidde

- lang batterilevetid

- må tåle fuktighet d.v.s regn

- skal tåle litt "juling"

- brukervennelighet

vekt, design og tildels brukervennelighet kommer i andre rekke.

Jeg har sett på følgende hodelykter:

- Black Diamond Icon

- petzl Tikka 2 XP

- LED Lenser H7

Noen som har erfaring med de? Fyller de de nevnte kriteriene, Eventuelt andre bra hodelykter i prisleiet opp til 800 kr som er å anbefale?

Jeg er åpen for forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en ønsker å bruke 3 500,- på en lykt så kan Silva Sprint anbefales på det sterkeste, alternativt Silva Aplha som jeg har sett til rundt 1 500,-

I dette tilfellet tror jeg Ledlenser -lykta er et godt valg. Har ikke prøvd den selv, men har hørt mye bra om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ønsker å bruke 3 500,- på en lykt så kan Silva Sprint anbefales på det sterkeste, alternativt Silva Aplha som jeg har sett til rundt 1 500,-

I dette tilfellet tror jeg Ledlenser -lykta er et godt valg. Har ikke prøvd den selv, men har hørt mye bra om den.

Mye reklamasjoner på Silva Alpha.

Anbefaler Princeton Tec Apex (evt Extreme) og Led lenser H14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt Apex lykta i mangen år. Er veldig fornøyd med lyset og batterikapasiteten, men er langt fra fornøyd med kvaliteten. Det virker som lykta har generelt god kvalitet, men det hjelper lite når den samme plastikkdelen ryker hele tiden og en ender opp med å få lyset rett inn i øynene. Jeg er nå på lykt nummer 3 og har inntrykk av at noe av plastikken på lykta blir sprø etter litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden for å høre om noen også har tips til en litt kraftigere lykt enn det virker som TS har tenkt seg? Lykten skal brukes til langrenn og jogging, men vil også være med på tur hvis størrelsen er ok. Derfor er det fint om man kan kombinere vanlige batterier og oppladbare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenix HP11......nok sagt. Til den prisen, og med tanke på modernitet får du ikke mye annet bedre. Ville også valgt den over Petzl og LED Lenser i alle sammenhenger.

Er dessverre fremdeles ingen nye hodelykter som bruker XM-L LED dioder, men kommer vel snart :)

EDIT: Hvis du har lyst til å gå en vanskelig vei (dvs spesialbatteri+lader) så er Zebralight H600 det desidert RÅESTE du får tak i. 750 lumen på maks, ingen batteripakke, liten og lett, 420 EKTE lumen i 2,3 timer, og 80 dagers brenntid på laveste modus. 170 lumen i 7 timer er kanskje mest aktuelt for vanlig bruk, ekstremt bra.

Anbefaler H600 på det sterkeste! Men det store minuset er spesialbatteriene den bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... langrenn og jogging ...

Jeg vil på det sterkeste anbefale Silva Trail Runner Pluss til jogging og langrenn.

Lykta veier 70gram. Batteripakken veier 135gram, og kan legges i en lomme, eller festes i medfølgende belte.

Den er så lett at jeg ikke merker at jeg har den på, den er enkel å betjene mens jeg jogger med hansker på, og lyser godt nok fremover til at jeg ikke jogger i grøfta.

Det finns grommere ... men denne faller vel akkurat innenfor budsjettrammen til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Zebralighten hørtes jo spennende ut, så får man heller ha med seg en enklere hodelykt med vanlige batterier på lengre turer... Har du noen tips til nettsider hvor man kan bestille den? Virker som om man må kjøpe den fra det store utland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en litt sterkere lykt kan du titte på Magicshine http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer/sykkellykter-refleks/mj-808-900-sykkellykt-1065105

Lyser supert. Bruker den både til jogging, ski og sykkel. Ulempen er at den er oppladbar så den begrenser seg litt på lengre turer uten lademulighet. Evt må man ha flere batteri. I forhold til pris er det MYE lys.

Har min på 3. vintersesong nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsammen 4 stk. H7 for liten og stor her i huset. Bruker lyktene i skog og fjell året rundt uansett vær!

Veldig fornøyd og de har vart i 1 1/2år men måtte reparere et ledningsbrudd i lykta til 9 åringen i dag (den lykta får tøff behandling både på tur og ute i gata).

Godt lys, lett å bytte batteri og lett å betjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fra XXL ser også bra ut! Ser også på nettet at det finnes en kraftigere magicshine lykt med 1600 lumen(!!!) http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?317776-Magicshine-MJ-870-amp-MJ-872-review-).

De har den ppå XXL og men den blir jo en del dyrere.

En forskjell på de er at den rimeligste har en spot og så spredelys rundt. Den dyre lysere sterkere men har bare spredelys.

Dog er den så kraftig at den lyser langt alikevel.

Du får et inntrykk på lyskjegle og styrke her http://www.light-test.info/index.php?option=com_content&view=article&id=103%3Amagicshine-mj870-mj872-cree-xp-g&catid=34%3Arowerowe&Itemid=55〈=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan batteripakken hektes av og puttes i lommen? Hvor lang er kabelen?

Nei, dessverre, men Fenix har en annen hodelykt, HP20 som kan gjøre dette, den har også en snerten modusvelger på selve ledningen :)

Den er litt mindre kraftigere, men ikke synlig for det blotte øyet. Dog 230 (Målt etter ANSI spesifikasjoner) lumen er mer enn nok for en hodelykt vanligvis.

Ellers, til skigåing er jo Magicshine uknuselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Zebralighten hørtes jo spennende ut, så får man heller ha med seg en enklere hodelykt med vanlige batterier på lengre turer... Har du noen tips til nettsider hvor man kan bestille den? Virker som om man må kjøpe den fra det store utland...

Jepp, men vis forsiktighet ved batteriene (de heter 18650 batterier).

Fantastisk hodelykt! god kvalitet, sinnsykt mye lys, og18650 batteriene er industribatterier som blant annet bruker i datamaskiner, og disse har ekstremt høy kapasitet.

Zebralight.com eller Goinggear.com. GoingGear er villige til å fikse litt på momsen, vanligvis... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt Lupine Piko, og er godt fornøyd med den! Har brukt den til løping så langt, og regner med å bruke den til langrenn også. Den er svært liten og lett, 700 lumens på max og gjennomført kvalitet i alle deler. Den bør stå på enhver shortlist for de som trenger lykt til løping eller langrenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt Lupine Piko, og er godt fornøyd med den! Har brukt den til løping så langt, og regner med å bruke den til langrenn også. Den er svært liten og lett, 700 lumens på max og gjennomført kvalitet i alle deler. Den bør stå på enhver shortlist for de som trenger lykt til løping eller langrenn.

Slenger meg med på denne anbefalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemini Xera er nok ett godt alternativ til Lupine piko ja. Men jeg liker innfestningsmetoden til hjelm og hodebånd som benyttes på piko bedre. Den bygger ikke så mye i høyden slik som Xera gjør.

Tar gjerne imot tips hvis noen kommer over tilbud på Lupine Piko. Både 750 lumen og 550 lumen versjonene er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt å betale ca 3000 for lupine piko?

Ja, definitivt, hvis du har pengene til det, men for min del (er 17 år) blir den altfor dyr. Har testet den i et par uker, og den er den beste hodelykten jeg har brukt. Godt lys og veldig liten å bruke.

Jeg takker meg til Zebralight H600. Lik lysstyrke som Piko når man har Zebralighten i boost modus, og 460 lumen i 2 timer er mer enn nok for meg, sånn egentlig. Er dog litt redd for hvordan den blir å gå på ski med...... kommer til å vippe av hodet.

Vil også fortelle at Lupine Piko har et helt fantastisk bånd som passer perfekt til hodet! Svært fornøyd!

Dessverre er det en investering på 3000 kr, og LED teknologien går så fort at hodelyktene blir utdaterte etter 1-2 år..

Lupine leverer også fantastisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.