Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges 10 vanskeligste topper på Peakbook


Molby

Anbefalte innlegg

Annonse
Faller Svolværgeita inn i denne kategorien eller blir PF for lav?

Enklest er såvidt jeg husker 1910-ruta og den er vel satt til 4+.

Den har for lav PF.

I forhold til storen, så er det jo sant at den er grad 2 fra skaret, men det er jo ingen som klatrer den veien. Det er mye lettere å gå heftys renne, selvom den er gradert 4(+). Og der er mye enklere å klatre 10m med 4'er på Stetind, enn å komme seg hele veien opp til skaret for så å klatre opp på storen den veien.

Vanskeligste fjell kan ikke avgjøres etter vanskeligste enkelte klatreflytt. Det er jo bare tull, gradene er jo uansett så lave at "alle" fjellfolk kan komme seg opp graden. Selvfølgelig er det mye vanskeligere å klatre 500m grad 4, enn 2m grad 4+. For å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være uenige i premissene, men så lenge premissene går klart frem, synes jeg det er en helt kurant liste Molby har jobbet frem.

Som Coni var inne på bruker de i alpene en annen skala for å gradere alpine fjell basert på flere faktorer.

Men vanskeligste fjell i Norge (min. 100 pf.) ad letteste vei basert på grad på grad på crux. Er jo et helt greit utgangspunkt det.

Man kan gjerne forsøke å diskutere seg frem til vanskeligste fjell i Norge basert på et sett av kriterier, men da øker jo naturligvis graden av subjektivitet enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at listen er bare tull så kan du kanskje lage din egen liste?... Be my guest..

Det må vel være lov å mene at en liste ikke er korrekt uten at jeg nødvendigvis har lyst til å lage min egen? Men når noen legger ut en liste på et forum, så antar jeg det er fordi man ønsker kommentarer og tilbakemeldinger, om ikke det er tilfelle, så skal jeg heller holde meg unna.

Men om du ønsker min kommentar, så mener jeg at det er rart å rangsjere fjell basert på et par meter klatring. (Crux'et) Når man bestiger ett fjell må man vurdere flere vanskeligheter enn kun klatringa. Isåfall kan man jo si at det er vanskeligere å bestige Stetind enn de fleste av 8000-meterene, siden de har lavere grad på crux'et. Det blir etter min mening helt feil.

Lurer forresten på hvilket fjell i norge som har 500m firerklatring letteste vei opp? Spissformulert..

Ja dette er spissformulert, det har jeg også selv presisert i innlegget... Poenget er at et fjells vanskelighetsgrad er avgjort av mer enn noen få meter klatring, ikke at det finnes fjell med 500meter 4'er klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samme gradering som i Alpene vært benyttet (PD, AD osv.), hadde Centraltind hatt en naturlig plass på lista. Men når rangeringen er gjort etter gradering på cruxet, synes jeg ikke den hører hjemme her. Vanskelighetene ligger ikke på oppstigning til toppunktet, men på de toppene en må over for å komme dit. Og ved å velge letteste rute, treffer en aldri vanskeligheter over 3-tallet på disse toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant liste. Ettersom du tydeligvis har god kontakt med klatremiljøet, kunne det ha vært interessant om du kunne hoste opp en liste som går ned til primærfaktor 30 - 50 m. Rundt Store Trolltind i Raftsundet er det flere småtopper som førstegangsbestigerne måtte benytte teknisk klatring for å komme seg opp på.

Hvis man går ned til såpass lav primærfaktor blir det en vanskelig liste. Mange pinnakler kommer med da, det fins jo flere som ikke engang er besteget.. Feks i Lurøy og i Lofoten/Vesterålen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt over kandidater til Molby’s liste over vanskelige topper å bestige. Forslagene baserer seg kun på utseende og det inntrykk jeg har fått ved å betrakte dem på avstand. Jeg har ikke kunnet hoste opp noen informasjon om gradering, men har funnet spredte beretninger om enkelte topper fra førstegangsbestigerne. Husbyviktind og Sjunkhatten i Sørfolda har allerede vært nevnt her. I den nye Sjunkhatten nasjonalpark ligger det iallfall to andre topper som ser styggbratte ut, nemlig Skeistind og Trolltind. Disse to pluss Straumdalstind i Tjongsfjorden (Rødøy) har jeg tipset Molby om. Den siste ser jeg nå har fått gradering. I nærheten ligger også Lille Blokktind som ser veldig bratt ut. En av Skaviktindene, (1182 m), i Melfjorden (Rødøy) ser også veldig bratt ut.

Tilthornet i Hamarøy har vært nevnt, men jeg tror at nabotoppen øst for Tilthornet, Vestre Skardstind, er vanskeligere. Og hva med den over 1400 meter høye Rivtind nordøst for Narvik.

På Moskenesøy i Lofoten er det mange bratte fjell. Noen som ser veldig bratt ut er Gjærtindan. Det er vanskelig å finne noen informasjon om disse.

På yttersida av Senja er det mye bratt lende. I Ersfjorden ligger den takkede raden av Okshornan og Staven. Den siste ble førstegangsbesteget av ingen ringere enn Peter Wessel Zapffe med følge.

Noen av Kvenangstindene ser loddrette ut, men det er mulig at primærfaktoren til de bratteste er under 100 m. Det samme gjelder toppene i Ersfjorden.

Noen av toppene nevnt her er det bilde av på peakbook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okshornan kan du avskrive. De ser spektakulære ut fra Tungeneset, men er ganske enkle å gå på. Staven ser ikke ut til å være så vanskelig den heller, men den krever nok litt klatring.

En Senjatopp jeg bare har sett på avstand er Manen, start fra Skrolsvika helt sør på Senja. Den ser ganske vanskelig og takkete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ifølge Klatrefører for Jotunheimen er letteste vei opp på Storen via Slingsbys rute (Mohns skar) som er gradert til 2.

Centraltind ligger sist på listen og er nok toppen som ryker ut dersom noen kommer med en topp som har bekreftet grad over 3+.

Husbyviktinden i Sørfold kommune har 3+/4- på letteste rute iflg. denne siden: http://peakbook.org/no/peakbook-element/7598/no/Husbyviktinden.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Piggtinden i Troms skal være gradert til 3+/4-. Den har nok i utgangspunktet vært vanskeligere, men en eller annen gjøk bestemte seg for å chippe ruta. For uinnvidde i klatresproget betyr det å forenkle ruta ved å forbedre/lage nye tak med hammer og meisel.

Keipen i Sørfold skal være en mulig kandidat.

Etter å ha besteget en rekke av toppene på lista kan jeg ikke annet enn å beundre pionerene som gjorde førstebestigningene. Tekniske og eksponerte flytt med lite sikring (hamptau rundt en utstikkende blokk) etc etc. Noe å tenke på for oss som kommer 100 år senere med svasko og linkcams til opp over ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha besteget en rekke av toppene på lista kan jeg ikke annet enn å beundre pionerene som gjorde førstebestigningene. Tekniske og eksponerte flytt med lite sikring (hamptau rundt en utstikkende blokk) etc etc. Noe å tenke på for oss som kommer 100 år senere med svasko og linkcams til opp over ørene.

Den samme beundring har jeg også følt når jeg har ferdes i fjellene. Disse pionerene hadde nok en psyke langt utenom det gjennomsnittlige.

Hadde vært interessant å høre hvilke av toppene på listen du har besteget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakta (Litl Kornestind) (6-)

Rulten (4+)

Strandåtind (4+)

Stetind (4)

Reka (4+/5-)

Stjerntinden (5-)

Klovtinden (4+)

Klokktinden (4-)

Straumdaltinden (4+)

Hamarøyskaftet (4)

Topper som er understreket er unnagjort. Av disse utmerker selvfølgelig Trakta seg som den vanskeligste, her måtte man ty til teknisk klatring da det var vått..

(Austre) Rulten ser jeg spesielt frem til, men velger nok heller slingsbys rute istedenfor letteste vei da dette visstnok skal være en "klassiker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakta (Litl Kornestind) (6-)

Rulten (4+)

Strandåtind (4+)

Stetind (4)

Reka (4+/5-)

Stjerntinden (5-)

Klovtinden (4+)

Klokktinden (4-)

Straumdaltinden (4+)

Hamarøyskaftet (4)

Topper som er understreket er unnagjort. Av disse utmerker selvfølgelig Trakta seg som den vanskeligste, her måtte man ty til teknisk klatring da det var vått..

(Austre) Rulten ser jeg spesielt frem til, men velger nok heller slingsbys rute istedenfor letteste vei da dette visstnok skal være en "klassiker".

Takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.