Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor presenning til gapahuk for to pers? Magasinets 3x3m. eller 4x4m?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvilken presenning dere vil anbefale til å lage gapahuk for to personer? Jeg vil gjerne kunne lage en liten vindvegg på den ene siden, og lurer på om det holder med en 3x3 meter, eller om jeg må opp i en 3x4 meter.

Disse to har jeg sett på:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=1537

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=5360

Selvfølgelig kan det godt hende at andre typer presenning eller byggplast er bedre, så kom gjerne med forslag :)

Så den må være stor nok til to personer å ligge/sitte i, gjerne med en vegg på den ene siden, så lett som mulig, holdbar nok til normal bruk sommer vår og høst og helst ikke så veldig dyr. Men ser man på det som en engangs investering, så trenger det ikke være den billigste i gaten heller da.

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at prisen for den største kun er en 100-lapp mer samt at vekten kun er ca.200 g. mer så hadde mitt valg blitt den på 4X3.

Det er også med i betrakningen at dersom du bruker ca 2X2 meter av den til tak, så blir det ikke mye igjen til dekning av sider ved gapahukbruk. Dersom tanken er takseil til beskyttelse så holder 3X3 opsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier deg nok med 3x3 men du har mulighet for bedre høyde og plass generelt ved å ta 3x4.

Kanskje du bølr titte på Helsport sin Multiduk. Den er litt dyrere men har med et par stenger.

Ja, jeg bikker litt mot 4x3. Den duken til helsport ser utrolig grei ut. Kjøper man en slik, har man egentlig ikke behov for telt faktisk. Det eneste som er synd er at den veier litt mye, 1,35 kg.

Jeg ser at fjellreven har en duk som veier kun 460 gram, men denne er bare 3x3 meter: http://www.fjallraven.no/friluftsutstyr/overnattingsutstyr/nunjes-tarp

Hadde jeg hatt fjellreven telt hadde jeg kjøpt denne, for den er laget for å kunne knappes på fjellreven telt, slik at du får ett stort uteareal :) Lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x2,5m cuben fibre tarp veier 161 gram :) Ser ut som de lager på mål også. http://www.zpacks.com/shelter/tarps.shtml

Ulempen er at dette er ikke gratis men ikke helt forferdelig heller. Er fort det samme for en Hilleberg tarp som veier 3 ganger mer.

Jeg kom fram til 175 gram da. Men fy flate for en lav vekt!

Det står at du bare kan sende målene du ønsker på e-mail, så kan de lage det til deg :D

Det var ikke kjempebillig, men ikke kjempedyrt heller. Går det som "sportsutstyr", blir det tollfritt også :)

Men desverre litt dyrt for meg. Hadde det blirr brukt mye, så klart det hadde hvert verd prisen, men jeg vet ikke om jeg kommer til å bruke det så mye.

Tilleggspørsmål:Hvilket tau anbefaler dere å bruke til gapahuk/presenning? Det må veie lite, være strerkt nok, og enkelt å knyte knuter med. Mitt første infall er det tynneste blå europris tauet som er 3 eller 4 mm i sånn billig plastmateriale.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være bra ja.

Men lett? 40g per meter. Nå har ikke jeg målt vekten på mye annet tau, men jeg fikk en følelse av at 40g per meter ikke var veldig lite..

Hvordan er dette å knyte med? Er det ikke litt vanskelig å få opp knutene når det er så tynt?

Det står 180 kg i beskrivelsen, men 140 kg i spesifikasjonene. Merkelig, de må ha gjort en feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en Biltema-butikk i nærheten eller evt. bestiller på nett:

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Flaggline/

Jeg har brukt flaggline til både tarp, kanotau samt annet. Tåler fukt godt og er slitesterkt. Lett å knyte opp. Tau til allsidig bruk etter min mening.

Den typen tau du nevner er nok lettere pr. m. enn det meste men lager glatte knuter, "blåtau" er veldig statiske tau også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være bra ja.

Men lett? 40g per meter. Nå har ikke jeg målt vekten på mye annet tau, men jeg fikk en følelse av at 40g per meter ikke var veldig lite..

Hvordan er dette å knyte med? Er det ikke litt vanskelig å få opp knutene når det er så tynt?

Det står 180 kg i beskrivelsen, men 140 kg i spesifikasjonene. Merkelig, de må ha gjort en feil...

40gram er hele bunten :twisted: 2,7gram pr meter. Jeg veit ikke selv hvordan det er å knyte men det er mange som bruker det til samme bruk som du tenker så helt håpløst kan det ikke være? Sikker noen inne her som bruker dyneema?

Billigere her men uten kule farger. 315kr for 25m med 2mm dyneema http://www.sailtuv.no/ocean_3000_dyneema_sk75/P_493

Her er forøvrig 2mm oppgitt til 400kg bruddstyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggspørsmål:Hvilket tau anbefaler dere å bruke til gapahuk/presenning? Det må veie lite, være strerkt nok, og enkelt å knyte knuter med. Mitt første infall er det tynneste blå europris tauet som er 3 eller 4 mm i sånn billig plastmateriale.

Forslag?

Hvis du kjøper Dovrefjell sin tarp følger det med 6 stk. barduner med strammere på rundt 3-4 meter hver. De fungerer greit, men floker seg lett om du ikke kveiler dem opp skikkelig før nedpakking. Er usikker på tykkelsen, men antar den er på rundt 3 mm. Det er lett å knyte og få opp igjen knuter.

Jeg har brukt tarpen (3x3) mye og er veldig fornøyd. Ingen sømmer eller hemper viser tegn på slitasje, og stoffet i selve duken virker også solid. Pakkvolumet er bra, og vekten er "grei", 770g totalt. Bra pakkpose.

Jeg har stort sett brukt den alene, men føler at plassen under 3x3 er "luxuriøs". Både som overseil, "gapahuk" og "hustak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp kjem fra en firedagers rusletur med sekk og kløv. Det ble tre overnattinger, og eneste nattely var en Dovrefjell 4x3m. tarp. Første natta var det nattefrost, andre tykk tåke, og tredje litt regn. Hunden og jeg lå hele tiden tørt og koselig under tarpen. Ikke så lunt som i et telt, men hva gjør vel det når man orker å drasse med seg vintersoveposen? Kaffen fikset vi på vår søte lille Optimus 8R. Men altså, tarpen, den synes jeg nok bør være av samme størrelse om det jeg brukte. Da får man litt flere muligheter til å lage levegger. Jeg brukte den nå som en slags halvpyramide, og slo leir i tette skogholdt som ga god ly for vinden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp kjem fra en firedagers rusletur med sekk og kløv. Det ble tre overnattinger, og eneste nattely var en Dovrefjell 4x3m. tarp. Første natta var det nattefrost, andre tykk tåke, og tredje litt regn. Hunden og jeg lå hele tiden tørt og koselig under tarpen. Ikke så lunt som i et telt, men hva gjør vel det når man orker å drasse med seg vintersoveposen? Kaffen fikset vi på vår søte lille Optimus 8R. Men altså, tarpen, den synes jeg nok bør være av samme størrelse om det jeg brukte. Da får man litt flere muligheter til å lage levegger. Jeg brukte den nå som en slags halvpyramide, og slo leir i tette skogholdt som ga god ly for vinden. :wink:

Høres rett og slett herlig ut :)

Hva synes du om kvaliteten og festemulighetene til tarpen?

Jeg bikker litt mot 3x4 meteren.

Noen som har prøvd lage tarp av spinnakerduk (seilduk)?? Den er meget strek, og veier ca 54 gram per kvadratmeter. Så det blir 648 gram for en duk på 3x4 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd lage tarp av spinnakerduk (seilduk)?? Den er meget strek, og veier ca 54 gram per kvadratmeter. Så det blir 648 gram for en duk på 3x4 meter.

Hvis spinnakerduken står i spenn og du får en bitteliten rift i den, så vil vinden og strekket i duken rive den i fillebiter lenge før du rekker å tenke ordet "lappesaker"...

Jeg har Magasinets duk i 3x4 meter. Angret først at jeg ikke valgte den litt lettere 3x3, men det gjør jeg ikke nå lenger :wink: Spenner du et tynt tau mellom 2 trær, ca 50cm over bakken, og lar duken gå fra bakken og rett opp, for så å knekke over tauet og deretter frem og med svak vinkel oppover (dårlig forklart?) så har du en ypperlig gapahuk, med godt regn- og vindskydd. Fin sitteplass ved le-veggen og god høyde for et lite bål i ytterkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spinnakerduken står i spenn og du får en bitteliten rift i den, så vil vinden og strekket i duken rive den i fillebiter lenge før du rekker å tenke ordet "lappesaker"...

Jeg har Magasinets duk i 3x4 meter. Angret først at jeg ikke valgte den litt lettere 3x3, men det gjør jeg ikke nå lenger :wink: Spenner du et tynt tau mellom 2 trær, ca 50cm over bakken, og lar duken gå fra bakken og rett opp, for så å knekke over tauet og deretter frem og med svak vinkel oppover (dårlig forklart?) så har du en ypperlig gapahuk, med godt regn- og vindskydd. Fin sitteplass ved le-veggen og god høyde for et lite bål i ytterkanten.

Dårlig forklart ja. Men jeg er en ekspert på å gi dårlige forklaringer selv, så jeg forstod det helt utmerket :)

Det stemmer sikkert det du sier om spinnaker duk ja, så kanskje det bare er like greit å kjøpe dovre tarpen på 3x4 meter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Magasinets duk i 3x4 meter. Angret først at jeg ikke valgte den litt lettere 3x3, men det gjør jeg ikke nå lenger :shock:.

Jeg valgte også 3x3 på grunn av vekt og volum, samt at jeg som regel benytter den alene. Nå er jeg glad fordi jeg slipper å stå i skumring og kuling å lure på hva som er kortsida og hva som er langsida, det er bare å begynne i et hjørne. :D Men trådstarter etterspør en duk for 2 personer, så da passer vel 3x4 bedre, den ekstra vekten/volumet er vel minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Hvordan tåler Dovre tarpen fra Magasinet gålglør? Blir det umiddelbart ett hull i den? Brenner den helt opp? Hvor lang avstand bør man ha fra bålet? Kan man ha bål under den dersom man har den høyt over bakken? (Hvor høyt? 2 meter?)

Og hvis man skulle få ett hull i den, er den da lett å reparere når man kommer hjem? Går ut i fra at det bare er å lime på ett stykke duk fra ett gammelt telt eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.